Článek
Padesátá léta představují rock’n’roll, pravý americký sen a prosperitu. Šestimetrové sedany s ploutvemi, elegantní a plně klimatizovaná kupé bez sloupků, to vše byl přepych, který si v automobilové kultuře snad neužíváme ani dnes. Projeďte se někdy v americkém fullsize z padesátých let. Budete ohromeni.
I západ Evropy se z trosek válečného konfliktu postupně zotavoval a vznikala nádherná auta od nesmírně talentovaných karosářů. A jedním z nich byl i jistý Franco Scaglione, který se spojil se jménem slavné karosárny Bertone.
Scaglione vizionář
My jsme se o neobyčejném talentu Franca Scaglione a úžasném triptychu konceptů B.A.T. věnovali vloni v samostatném článku. Auta byla společně vystavena v Londýně a nyní jsou překvapivě na prodej přes aukční síň RM Sotheby’s. Prodávají se všechna společně, protože rozdělit tohle trio nejúžasnějších automobilových konceptů na světě byla velká škoda. Ve své době se však každý z nich prezentoval zvlášť. K setkání všech na jednom místě došlo až v Kalifornii v Pebble Beach v roce 1989.
Do Kalifornie totiž onoho roku mířil sám Nuccio Bertone, který si měl převzít čestný titul na Univerisity of Art v Pasadeně za své celoživotní dílo. A na jeho počest svolali na Concourse’d Elegance v Pebble Beach všechny tři majitele konceptů a Bertone se s nimi takhle poprvé pohromadě setkal tváří v tvář.
Nesmírně kreativní a vizionářská díla vznikají v hlavách těch, kteří se nebojí posouvat hranice, přemýšlet o stejných věcech znovu i úplně jinak a jít za svým cílem, za svým snem. Franco Scaglione byl takovým designerem. Narodil se ve Florencii 26. září 1916 v rodině lékaře z Červeného kříže. Po druhé světové válce hledal práci na severu v Bologni, pak v Turíně. Navrhoval oblečení pro textilní průmysl, ale mezitím stále obcházel slavné domy automobilového designu a hledal volné pracovní místo. Ruku si podal až v roce 1951 s Nucciem Bertonem a vzniklo z toho velké obchodní přátelství.
Bertone na tom nebyl v té době finančně zrovna nejlépe. Kontraktů a zakázek ubývalo a jednotlivé karosářské úpravy na vozech zámožných klientů Bertoneho příliš neuživily. Scaglione ho přesvědčil, aby zkusil vyrobit i čistě designový koncept, tvar, který bude šokovat, karoserii, která bude přímo dechberoucí. A poté, co se mu podařilo zkonstruovat úžasný Abarth 1500 Biposto (1952), přišla Alfa Romeo se zajímavou nabídkou. Vyjádřila přání postavit aerodynamickou karosérii na bázi nové platformy Alfa Romeo 1900. Už první B.A.T 5 měl úžasnou hodnotu součinitele odporu vzduchu, lepší než naše domácí Tatra 87, a způsobila velký poprask při svém představení.
A potlesk publika si zaslouží všechny tři vývojové koncepty i dnes, protože působí stále nesmírně futuristicky a nadpřirozeně. A my už můžeme být jen zvědaví, za jak moc závratnou sumu se příští středu 28. 10. vydraží na londýnské online aukci moderního umění. Odhady jsou, že cena může dosáhnout až částky okolo dvaceti milionu dolarů. Snad vozy nový majitel nikde nezamkne do depozitáře, ale ukáže je třeba i v pohybu na nějaké z budoucích prestižních výstav Concourse d’Elegance, které se snad bude konat příští rok v lepších časech.