Hlavní obsah

Aktivní aerodynamika ve službách běžných aut

Foto: Karel Štochl

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio se díky aktivní aerodynamice stabilně drží na cestách i při velmi vysokých rychlostech

U velmi drahých a exotických supersportů vás určitě nepřekvapí, že mají všelijaká „hejblátka“, křídla, klapky a různé aktivní aerodynamické prvky. Tyto vychytávky se však dostaly i do běžných aut, která můžete potkat na ulici. O jaké prvky jde a k čemu slouží?

Článek

Jestli si vybavíte dnes už legendární Bugatti Veyron, jistě víte, že má vzadu masivní spojler, který slouží jako usměrňovač vzduchu a zároveň tvoří podstatnou část brzdné síly vozu. Svým nastavením pak umožní autu překonat kdysi magickou rychlostní hranici 400 kilometrů za hodinu.

Veyron samozřejmě není jediným supersportem na světě, který využívá technologii chytré aerodynamiky. Taková Pagani Huayra má zase vpředu a vzadu pohyblivé klapky a některé modely od Lamborghini otevírají své boky, aby mohl vzduch i k olejovým chladičům. Ovšem najdete tyto parádičky také u běžných aut?

Foto: Lamborghini

Lamborghini Aventador využívá dokonce hned několika prvků aktivní aerodynamiky

Aktivní křídlo

Silueta BMW řady 6 Gran Turismo  se vyznačuje sportovní elegancí a z ní vyplývajících jízdních schopností. Mezi aerodynamické prvky vozu patří decentní aktivní zadní spojler, který se automaticky vysouvá v rychlostech nad 110 kilometrů za hodinu. Výsledkem je menší odpor vzduchu, výrazně lepší trakce a ve finále i spotřeba. Model s vrcholovým dieselovým šestiválcem umí jezdit v kombinaci za 7 litrů nafty na sto kilometrů, což je na dvoutunové GT docela slušné.

Foto: Michal Sakar

BMW řady 6 GT má vzadu decentní křídlo, které se vysune po překonání hranice 110 km/h nebo po stisknutí tlačítka na centrálním tunelu

Pohyblivé mřížky

Foto: Ford

Ford Focus třetí generace přinesl novinku v podobně aktivních chladičových lamel už před bezmála deseti lety

Aktivní mřížky masky chladiče nejsou žádnou novinkou, protože je představil například severoamerický Ford už v roce 2011 v modelu Focus. Zpravidla v nižších rychlostech zůstávají lamely krytu vždy otevřené, aby zajistily optimální chlazení motoru. Když šlápnete na plyn a posléze jedete ustálenou rychlostí, přední část se celá uzavře, čímž dojde ke zlepšení aerodynamiky vozu. To má za následek menší odpor vzduchu a nižší spotřebu i vypouštěné emise.

Generátor přítlaku

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio je jedním z mála sedanů, který disponuje aktivním předním spojlerem. Při rychlostech nad 100 km/h dojde k otevření karbonové klapky pod předním nárazníkem, čímž dojde ke zvýšení přítlaku a stability. To se hodí zejména v ostře sečených zatáčkách. K testování této technologie použili italští inženýři aerodynamický tunel, proto nejde o žádné pozlátko, nýbrž důmyslnou technologii. A víte, co je nejlepší? Čím jedete rychleji, tím větší síla působí na spojler, a tím více je vůz stabilnější. Nemusíte se tak bát to rozpálit i přes hranici 300 km/h.

Foto: Karel Štochl

Černá věc pod nárazníkem je přední spojler, který drží auto víc u země

Dálniční sportovec

Pokud vlastníte nějaké SUV, musíte se smířit s tím, že budete mít oproti sedanům horší jízdní vlastnosti, stabilitu a vyšší spotřebu. Proti fyzikálnímu nešvaru bojuje automobilka Jaguar Land Rover, takže se u některých modelů ze série Land Rover nebo Range Rover objevuje aktivní vzduchové odpružení. To je sice primárně určeno pro jízdní pohodlí nebo zdolávání terénních překážek, nicméně umí pomoci také na dálnici. Když jedete vyšší rychlostí, podvozek se patřičně sníží, aby mohl vzduch snadněji obtékat okolo masivní karoserie.

Foto: Land Rover

Range Rover dokáže díky vzduchovému odpružení měnit podle potřeby svoji světlou výšku

Hladké boky

Foto: Ondřej Svoboda

DS 3 Crossback má stylové výsuvné kliky

Budete se divit, ale i samotné kliky dveří způsobují větší aerodynamický odpor. Sice jde o zanedbatelnou položku, nicméně i tak se někteří výrobci rozhodli tuhle situaci řešit. Jak severoamerická Tesla, tak francouzská automobilka DS (u modelu DS 3 Crossback) zastavuje do svých jezdících produktů výsuvné kliky dveří.

Foto: Jan Majurník

Rozbila se vám klika na Tesle? Připravte si necelých 26 tisíc korun

Boky karoserie jsou při jízdě krásně hladké, ovšem úskalí může nastat při tuhých zimách, kdy se madlo zkrátka nevysune. V takových případech musíte postupovat opatrně podle manuálu, jinak hrozí, že rozbijete řídicí servomotorky. U takové Tesly Modelu S není výměna mechanismu vůbec levnou záležitostí, protože jen samotná klika stojí na černém trhu okolo jednoho tisíce eur, což je v přepočtu necelých 26 tisíc korun.

Vybavíte si ještě nějaké jiné vozy, které využívají prvky aktivní aerodynamiky? Poradíme – zabruste zpátky do 80. let k jednomu sportovnímu modelu značky Volkswagen. Pokud víte, napište nám jeho jméno do komentářů.

Načítám