Hlavní obsah

Tesla je jako čmelák. Letí vzhůru, i když by neměla

Foto: Shutterstock / nyker

Americký výrobce elektromobilů Tesla platí v současnosti za nejhodnotnější automobilku světa. Značka na tomto postu před několika dny vystřídala dosud kralující Toyotu. Zajímavé na tom nejsou jen počty aut, které společnosti vyrábějí, ale i rychlost a jistota, se kterou (zatím) stoupá cena akcií Muskovy firmy. Mnoho lidí větří průšvih, zatímco akcionáři Tesly vydělávají peníze.

Článek

Vědci spočítali, že čmelák nemůže létat. Čmelákovi to ale nikdo neřekl, a tak létá. Tento příběh, který někdy za život slyšel snad každý z nás, dobře ilustruje současnou situaci na trhu s cennými papíry. Před několika dny vystřídal americký výrobce elektromobilů Tesla na pozici nejhodnotnější automobilky světa japonskou Toyotu. Toyota přitom podle serveru Business Insider za loňský rok prodala téměř 11 milionů vozů, její americká konkurence méně než 300 tisíc.

Jak tedy může být hodnota Tesly více než 206 miliard dolarů, zatímco Toyota stojí zhruba 203 miliard? Podle všeho může za prudký nárůst hodnoty akcií víra v elektrickou budoucnost automobilismu. Investoři zkrátka věří, že za pár let se bude jezdit převážně na elektřinu a lidé nebudou chtít ve městech kouřící výfuky. No, a pokud se řekne elektromobil, je fér si přiznat, že většinu lidí jako první napadne Tesla. Z toho důvodu někteří neváhají za akcii, která před časem stála (tehdy neuvěřitelných) 500 dolarů, tedy 11 800 Kč, zaplatit více než 1 300 dolarů (přes 30 700 Kč).

Svou roli v tom hraje také ředitel společnosti - excentrický Elon Musk, který by správně měl své tweety projednávat s právníky, značku zas a znovu vytahuje na přední stránky novin po celém světě. Firmě se navíc podařilo zprovoznit obří továrnu v čínské Šanghaji, pokračují práce na továrně v Německu a některé státy nabízí dotace při nákupu elektromobilu, což se dá v některých případech využít i na Tesly. Nic z toho ovšem není informace stará několik týdnů, která by mohla obhájit nevídaný růst hodnoty.

Odborníci vždycky vědí

Komentáře na sociálních sítích se po zprávách z akciového trhu obvykle stanou dostaveníčkem nekonečné řady finančních expertů. Ti většinou tvrdí, že jedna akcie Tesly hodnotu 1 300 dolarů nemá (což je jako tvrdit, že litr benzinu nemá hodnotu 27 korun – možná nemá, ale levněji ho doma nevyrobíte). Akcie ale nikdy sami nekupovali, neznají nikoho, kdo by je kupoval, a vlastně ani neví, jestli se pro ně musí za Kotvu do Burzovního paláce s hotovostí nebo jestli berou karty.

Foto: Shutterstock

Nabíjení elektromobilu

Mezi ty, kteří si cenných papírů výrobce aut do zásuvky na stovky dolarů (o tisících nemluvě) necení, patří ovšem i někteří zkušení investoři. Ti se rozhodli na propad hodnoty dokonce vsadit, nyní si ovšem mohou jen trhat vlasy. Nepřekvapí, že se takovým lidem nyní zakladatel Tesly Elon Musk vysmívá. Na e-shopu nabídl za 69,42 dolaru Tesla Short Shorts, tedy „krátké šortky“, což odkazuje právě na takzvané „shortování“, neboli proces, kdy (velmi zjednodušeně) investor nakoupí akcie teď, ale zaplatí za ně za čas jejich budoucí cenu, kdy má být podle jeho odhadu nižší.

Čmelák letí dál

Nyní se dostáváme k referenci se čmelákem. Stále více a více lidí tvrdí, že aktuální hodnota cenných papírů Tesly je přestřelená. Že americká automobilka prostě není hodnotnější než mamutí Toyota. To ovšem Muska a další akcionáře netrápí, a tak si všichni, kdo do Tesly dali peníze, užívají větších a větších částek, které jejich podíly představují. Kdo investoval do Tesly 5 500 korun před rokem a vydržel neprodávat, ani když propad v březnu vyděsil i ty nejostřílenější, má nyní akcii v hodnotě 32 400 korun. Právě jako ten čmelák, kterému nikdo neřekl, že by neměl létat.

Tento růst nenarušil ani samotný Musk, který tu a tam působil, že dělá vše proti tomu, aby hodnota jeho firmy rostla. Média si všimla například toho, jak opatření spojená s bojem proti koronaviru označil za „fašistická“. Drobný vír na sociálních sítích, který se dokonce i projevil krátkodobým zakolísáním ceny Tesly, způsobil jeho tweet, ve kterém uvádí, že „hodnota akcií Tesly je podle mého příliš vysoká“. Zde je třeba dodat, že vzkaz popudil hlavně Komisi pro cenné papíry a burzu, se kterou se domluvil, že jeho tweety o firmě budou schvalovat právníci.

Cena ale přesto všechno dál roste. Komentátoři světových médií dokonce začínají mluvit o případné hodnotě 2 tisíc dolarů. Zda ovšem mají ve firmě vlastní peníze, nebo jen nahání čtenost svých článků vysokými čísly v titulcích, nikdo neví.

Hodnota Tesly by tedy podle mnohých měla dávno spadnout, podle jiných dál růst. Těch 1 300 dolarů je ovšem bezpochyby vyjádřením víry než prostého součtu pasiv a aktiv. Aut se prodává stále ještě poměrně málo, na mnoha místech planety neexistuje infrastruktura pro dobíjení, a tam kde je, zase může rychle přestat stačit. A co pak s autem na baterky? Toho všeho si ovšem Tesla nevšímá, a tak těm, kdo do ní peníze investovali, částky vrací i s úroky.

Budoucnost elektromobility

Co si o Tesle myslíte vy? Je to nafouknutá bublina, která splaskne, nebo svět vstupuje do nové éry osobní mobility? Pokud máte jasno, tak zpozorněte. Zajímavým fenomén je totiž nyní automobilka Nikola. Jedná se o výrobce nákladních automobilů na elektřinu a vodík, který žádný vůz dosud neprodal, to mu ale nezabránilo v tom, aby během pár dní, kdy se začal obchodovat na burze, vyskočila cena jeho akcií doslova raketově.

Foto: Nikola Motor

Další vůz, který má změnit svět

Když se akcie Nikoly prodávala za 80 dolarů, mnozí si řekli, že je to další Tesla a že alternativní pohony v současné době jsou sázka na jistotu, a tak automobilku ve ztrátě a bez automobilů za 1 900 Kč nakoupili. Chyba. Nikola se nyní prodává za zhruba polovinu. Krátkodobé investování do akcií je zkrátka riskantní způsob, jak vydělat.

U automobilky Nikola teď přestávají její investoři věřit, že nějaký vůz vůbec kdy vyrobí. Na druhou stranu to, že nikdy žádné hotové auto nevyjede, říkali lidé i u Tesly. Nejprve u Modelu S, poté Modelu X, u Modelu 3... A zatím všechna auta, která Tesla představila, začala skutečně jezdit po silnicích – sice doprovázena „porodními problémy“, ale začala. Obě firmy tak drží nad vodou hlavně víra, že opravdu existuje díra na trhu, kterou tyto firmy zaplní.

Co si tak z nedávného vývoje na finančních trzích odnést? Byl bych opatrný s názory, že jde o klasické nafukování (v případě Tesly), nebo splasknutí (v případě Nikoly) investiční bubliny, že budoucnost stejně patří benzinu a že tyto alternativní pohony potřebují ještě dlouhá léta výzkumu. Toto všechno se totiž říkalo o Tesle, která právě strčila do kapsy Toyotu. Ale na druhou stranu schválně, bude dřív Tesla na 2 tisících dolarů, nebo zpátky na pětistovce?

Související témata:
Načítám