Článek
S tím, jak se objevují nové a nové velké elektromobily, které už mají pořádnou baterku a slušný dojezd, se stále častěji objevuje otázka, jestli budou schopné utáhnout karavan. A pokud ano, tak za jakých podmínek a jaký to bude mít vliv na jejich dojezd. Airstream podle všeho není jediný výrobce karavanů, který pracuje na nových modelech, určených primárně pro elektromobily.
„Chce to nový přístup a nová řešení. Základem pro prodloužení dojezdu je samozřejmě snížit hmotnost a maximálně optimalizovat aerodynamiku, ale řešením je elektrifikace samotného karavanu,“ nastínil McKay Featherstone, viceprezident pro vývoj produktů společnosti Airstream. „Teď jde jen o to, které řešení bude optimální. Máme data z počítačových simulací, ale prioritou budou skutečné zátěžové testy.“
Featherstone přesně nespecifikoval, jakým způsobem Airstream o elektrifikaci uvažuje, ale podle všeho jde o dvě základní řešení. Jedním je plná a samostatná elektrifikace karavanu, kdy by fungoval jako samostatná jednotka a nebral by energii tažnému vozidlu. Druhým a složitějším (čti dražším) řešením by mohlo být, že by měl karavan implementovány baterie, které by poháněly nejen spotřebiče na palubě, ale zároveň by mohly prodlužovat dojezd tažného auta.
Airstream není samozřejmě jediným výrobcem karavanů, který tohle začal řešit. Společnost Glendale z Kalifornie už vloni představila malý karavan určený pro elektromobily, který má podivnou, ale funkční aerodynamiku, která minimalizuje podtlak mezi přívěsem a tažným vozidlem. Má taky aerodynamicky upravený podvozek.
Hlavně je však jejich karavan s označením P17A standardně dodávaný s integrovaným 2,4 kWh lithium-iontovým akumulátorem, který lze upgradovat na 4,8 nebo až na 12 kWh. Kromě toho máte na výběr mezi solární panely o výkonu 260 nebo 520 wattů.
Baterie zajišťuje provoz vnitřního LED osvětlení, nabíjecích portů a 110voltové zásuvky. Pokud se rozhodnete pro kuchyňský modul, jsou z akumulátoru napájeny i lednice a sporák.
Společnost Glendale už taky zveřejnila odhady vlivu tažení karavanu elektromobilem a tvrdí, že u vozu Tesla Model 3 Long Range je dojezd nižší o nějakých 20 až 25 procent. Tedy že souprava ujede bez nabíjení až 430 kilometrů.
Jak už zaznělo, v následujících dvou letech se na trhu objeví spousta aut, která budou k tažení karavanů jako stvořená. Tesla Cybertruck, Ford F150 Electric, Hummer EV nebo Rivian R1T. Všechny tyto vozy by měly mít dostatečně vysokou tažnou kapacitu i pro velký karavan. A ten by mohl vézt další potřebnou energii…