Článek
Příběh nejslavnějšího obytňáku na světě se začal psát v pozdních dvacátých letech minulého století, když americký podnikatel Wally Byam vyráběl cestovní přívěsy na dvorku za svým domem v Los Angeles. Byam cestoval celý svůj život a snažil se zaujmout další lidi tímto dobrodružným a romantickým putováním, proto také vydával časopis, kterým kutilům pomáhal se stavbou domácích karavanů. Když si čtenáři stěžovali na složitost plánů, Byam se je začal pokoušet zjednodušovat.
Prvním slavnějším počinem tohoto podnikatele byl jednoduchý přívěs, který mohl táhnout i lidový Ford Model T. S prvním dokončeným prototypem se vydal kempovat se svou ženou a následně o svých zkušenostech a zážitcích napsal článek do oblíbeného amerického časopisu Popular Mechanics o tom, jak svépomocí postavit obytný přívěs za méně než 100 dolarů. Zajímavým článkem si získal přízeň nadšených čtenářů a ujistil se, že cestování s obytňáky má slibnou budoucnost.
Postupně se Byam snažil vyvinout aerodynamičtější tvary podle konstrukčních postupů používaných u letadel, jejichž základy se naučil v americké armádě. Inovativní řešení se zakulacenými tvary snížilo odpor vzduchu při tahání za automobilem a učinilo karavany odolnějšími vůči silnému větru. V roce 1934 představil Wally Byam název „Airstream“, protože jeho vylepšené přívěsy křižovaly americkými silnicemi jako proud vzduchu a v lednu 1936 představil aerodynamický karavan „Clipper“, čímž se zrodila americká legenda.
Nastává éra obytných vozů
Revoluční Clipper byl za cenu od 1 200 dolarů drahý, zejména v období hospodářské krize, ale výrobní kapacita společnosti nedokázala držet krok s hrnoucími se objednávkami. S monokokovou karoserií s nýtovanými hliníkovými plechy měl Clipper blíže k letadlům než k tehdy běžným karavanům. Mohli v něm spát čtyři cestující, a to díky jídelně, která se mohla přeměnit na další ložnici. Standardní výbavou byla nádrž na vodu, elektrické osvětlení a „klimatizace“ řešená suchým ledem. Z více než 400 výrobců cestovních přívěsů byla společnost Airstream jedinou, která přežila hospodářskou krizi.
Nejtěžším obdobím však Airstream musel teprve projít. V prosinci 1941 zaútočili Japonci na Pearl Harbor a po vstupu Spojených států amerických do druhé světové války se z cestování stal luxus, který si většina Američanů nemohla dovolit. Z hliníku se navíc stal důležitý válečný materiál pro výrobu potřebných letadel a pneumatiky a benzin se staly vzácným zbožím. Airstream musel ukončit výrobu.
Airstream se po válce vrací silnější
S koncem války ekonomika vzkvétala a nadšenci do karavanů chtěli opět cestovat. Společnost Airstream se vrátila na trh v roce 1948 a zahájila výrobu v novém závodě ve Van Nuys v Kalifornii. Wally Byam využil období války ke studiu použití hliníku v leteckém průmyslu a byl připraven využít nově nabyté znalosti při vývoji nových přívěsů. Zájem o Airstreamy neznal hranic a aerodynamické obytňáky se staly celonárodně známým produktem.
Úspěch hliníkových karavanů byl zpět a v červenci 1952 byla podepsána nájemní smlouva na nový závod v Jackson Center v Ohiu, kterým se společnost snažila uspokojit zájem zákazníků z východního pobřeží USA. V srpnu opustil novou továrnu první Airstream a hlavní kalifornská továrna se přesunula do většího zařízení v Santa Fe Springs. V následujících deseti letech pracoval Byam na vylepšení používaných technických řešení a společnost nadále prosperovala a rostla. Během padesátých let byl ukončen přímý tovární prodej a byla založena síť prodejců, kteří zákazníkům poskytovali ještě kvalitnější služby.
Wally Byam zemřel v roce 1962, když prohrál svůj boj s rakovinou. Spoustou společností by ztráta vizionářského vůdce otřásla, ale Byam včas předal své organizační a technické schopnosti svým nástupcům, aby společnost vzkvétala i nadále. Na začátku sedmdesátých let se popularita obytných vozů výrazně zvětšila a v roce 1979 byly představeny první obytné vozy Airstream.
O deset let později byl představen zcela nový obytný automobil Airstream Land Yacht, který se od běžného modelu Classic odlišoval laminátovou konstrukcí, celkově byla přední a zadní část natolik inovativní, že byl společnosti udělen patent. Land Yacht znamenal okamžitý úspěch a krátce po uvedení na trh se stal nejprodávanějším obytným vozem Airstreamu a tuto pozici si drží až do dnešních dnů.
Dlouhá tradice designu a výroby udělala z Airstreamu skutečnou americkou legendu. Vesmírná společnost NASA vybrala Airstream jako nejvhodnější obytňák ke karanténě prvních astronautů po návratu z Měsíce a obytné vozy této značky jsou dodnes nedílnou součástí všech vesmírných programů.
V současnosti je značka Airstream vlastnictvím společnosti Thor Industries, která je největším výrobcem obytných přívěsů na světě. Více než 70 procent ze všech vyrobených Airstreamů stále existuje a jejich majitelé s nimi cestují po amerických dálnicích. Aerodynamické obytné přívěsy s lesklým povrchem se staly dalším z amerických symbolů svobody a přispěly k popularizaci cestování a kempování. Dobrodružní Američané si díky nim užívají volnosti, kterou jim umožnila vize a odhodlání Wallyho Byama.