Článek
Tenhle úžasný unikátní stroj neměl zrovna lichotivý začátek kariéry. Původní požadavek na jeho výrobu totiž neměl nikdo jiný, než samotný Adolf Hitler. Hans Ledwinka nemohl neuposlechnout a tak přetvořil Tatru 87 v technicky jeden z nejzajímavějších strojů, které kdy kopřivnická automobilka vyrobila. Už jí totiž kupředu nehnala kola, ale dřevěná vrtule na zádi. Tu však stále roztáčel vidlicový osmiválec OHC z limuzíny 87 s výkonem 75 koní.
Speciální Aerosaně měly sloužit průzkumným jednotkám Wehrmachtu na sibiřských pláních. Plánovala se opravdu velkokapacitní výroba, jenže porážka u Stalingradu změnila priority německé armády, a tak z těchto plánů sešlo. V Kopřivnici stihli vyrobit jeden jediný kus, o jeho fungování se však svědectví nedochovalo. Jeden kus si sice můžete prohlédnout v muzeu automobilky Tatra, po těch letech ale už není zcela původní.
Existuje ale ještě druhý kus. Věrná replika stavěná dle originálu. Stvořila jí firma Eccora pro muzeum Lane Motor v Nashvillu. Stavba trvala tři roky, a i když zde nebyl požadavek na plnou funkčnost, jízdu po sněhu dvoutunové saně opravdu zvládají. Mají dva volanty, jedním se lyže natáčí, druhým pak naklání na hrany. Kromě rychlé jízdy (80 km/h) tak stroj zvládá i kličkování. Při tom všem prý potřebuje jen 13 litrů benzínu. Je jen na vás, zda se na ně vypravíte podívat do USA, avšak o něco, na co lze být jako Čech pyšný, se určitě jedná. Byť důvody vzniku jsou velice smutné.