Hlavní obsah

930 Turbo: Nejslavnější Turbo v historii Porsche

Foto: Archiv Garáž.cz

Slůvko Turbo nás staromilce rozechvívá. Ne dnes, v éře downsizingu, ale ve spojitosti s youngtimery od Saabu, Volva nebo Subaru. Kultovní postavení má však tohle slůvko u stuttgartského Porsche.

Článek

První Porsche 911 Turbo se objevilo jakožto model 930 v roce 1974. Tehdy jej automobilka přivezla na autosalon v Paříži s jednoduchým sloganem „Do divadla i pro sport“.  Tady jste dostali techniku závodního auta spolu s luxusní výbavou. Turbo dodnes platí za vrchol nabídky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Třílitrový šestiválec z Carrery RS byl chlazený vzduchem a přeplňovaný jediným turbodmychadlem, výkon přenášela čtyřstupňová převodovka. Ovšem dmychadlem tak velkým, že kopanec ve 3000 otáčkách, když překlenulo auto turbodíru, byl opravdu zrádný. Výkon 260 koní v 5500 otáčkách a krouťák 343 Nm ve 4000 otáčkách však byly parametry rovné supersportům. A tak nestačil ani standardní brzdový systém, Carrera si jej půjčila ze závodního speciálu 917. Hodil se, když jste se rozjeli na 250 km/h a testovali zrychlení na stovku za 5,5 sekundy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Porsche svůj vrcholný model odlišilo i zvenku a nadělilo mu široké zadní blatníky s černými polepy, gumový přední podspojler a obří zadní křídlo s gumovým okrajem, které bylo pro tohle auto velmi typickým prvkem. Uvnitř to Porsche hrálo na luxusní notu, takže je tu kožené čalounění kombinované s měkkou prodyšnou látkou se skotským kostkovaným vzorem.  Koberce mají dlouhé chlupy, nechybí tu klimatizace a kvalitní audiosoustava.

Foto: Archiv Garáž.cz

Porsche 911 Turbo se ale dočkalo přezdívky „ovdovovač“. A ta jej sice smutně, ale bohužel dost přesně, vystihovala. Verze s třílitrem se vyráběla jen do roku 1978, pak jej nahradila verze s motorem 3,3 litru. I přes zrádnou pověst je ale Turbo v nabídce automobilky dodnes a má svým způsobem kultovní postavení. Dnes se jedná spíše o rychlé cestovní GT.

Načítám