Článek
Hyundai Nexo ke svému pohybu využívá elektrický motor s vodíkovým článkem (FCEV). Nejde přitom o žádné experimentální vozítko. Ještě letos se začne prodávat i na českém trhu za zatím neoznámenou prodejní cenu.
Nexo pohání elektromotor o výkonu 120 kW (162 k) a točivém momentu 395 newtonmetrů. Samotný palivový článek má kapacitu 95 kW, použité baterie akumulátoru jsou lithium-polymerové a mají kapacitu jenom 1,56 kWh. Nexo totiž potřebuje k přeměně na energii vodík, jenž natankujete do nádrže o kapacitě 157 litrů.
Bezmála dvoutunový automobil zvládne sprint na 100 km/h za 9,5 sekundy (pakliže má větší 19palcová kola) a jede až 179 km/h. Výrobce udává dojezd dle WLTP „ďábelských“ 666 kilometrů, v případě měkčí normy NEDC dokonce 756 kilometrů.
Příjemným paradoxem vodíkových automobilů je, že čistí nasávaný vzduch, jehož téměř 100 procent prachových částic auto zlikviduje. Z výfuku navíc vychází neškodná vodní pára.
A teď již konečně k novému rekordu: původní hodnotu 778 kilometrů se australskému rallye jezdci Brendanovi Reevesovi podařilo posunout na hodnotu 887,5 kilometru. Cesta z Essendon Fields v Melbourne do vesničky Broken Hill zabrala 13 hodin a šest minut (průměr 66,9 km/h).
K cestě se váží dvě zajímavosti. První: během cesty Nexo vyčistilo 449 tisíc litrů vzduchu. A druhá: podle GPS a Google map cesta měří 905 kilometrů. Palubní počítač si ale trval na svých 887,5 kilometrech. I tak jde o výkon, před kterým se sluší smeknout pomyslný klobouk.