Článek
Průzkum nechala zpracovat společnost Nielsen Admosphere, která se přes internet ptala respondentů starších 18 let. Nás ale nejvíce zajímá, jestli je podle vás ten průzkum relevantní a jestli se v něm třeba právě vy vidíte. Podle sebraných dat totiž 53 % lidí řídí osobní automobil alespoň třikrát týdně, přičemž ve větší míře jde o obyvatele vesnic (62 %) než měst (47 %). Pětina dotázaných pak řídí méně než třikrát týdně. Jak asi tušíte, častěji za volant sedají muži než ženy. O tom vypovídá procento respondentů, kteří sice mají řidičský průkaz, ale auto neřídí. Celkově jich je 11 %, přičemž žen je v tomto případě dvakrát více než mužů (15 % oproti 7 %). Řidičák nemá celkem 16 % dotázaných a opět je mezi nimi o něco více žen než mužů.
Pokuty dostává jen malé procento řidičů
Tato část průzkumu nás asi překvapila nejvíce. Mezi otázkami byla také ta, která zjišťovala, jak jsou na tom řidiči s dopravními přestupky. Naprostá většina z nich, konkrétně 81 % za poslední rok, nemusela totiž řešit vůbec žádný. Až se nám tomu nechce věřit. 11 % dotázaných se pak přiznalo k tomu, že za poslední rok platilo pokutu do 500 Kč a jen 8 % více než 500 korun.
Tyto výsledky hezky doplnila otázka na vnímání vlastních řidičských schopností. Většina motoristů (54 %) sama sebe považuje za průměrné řidiče, méně (34 %) jich už hodnotí své řidičské schopnosti jako nadprůměrné. Ke které skupině se řadíte vy?
Diskutabilní maximální povolená rychlost
Před nedávnem jsme vás seznámili s tím, že v Rakousku na některých dálničních úsecích zvyšují maximální povolenou rychlost a náš ministr Ťok se tím nechal inspirovat, neboť přemýšlí, že by u nás zavedl to samé. Ovšem například neomezenou rychlost na dálnicích, kterou mají v Německu, by uvítalo pouze 11 % dotázaných Čechů. Necelá polovina je toho názoru, že 130 km/h je jako limit dostačující. Třetina si myslí, že by se limit měl zvýšit, ale nějaké omezení by se mělo zachovat. 5 % dotázaných je pak toho názoru, že by se maximální povolená rychlost měla snížit. Nejspíš správně tušíte, že pro zvýšení rychlosti jsou hlavně muži, kteří v průzkumu také nejčastěji tvrdili, že by uvítali neomezenou rychlost. Naopak ženy nejčastěji volají po snížení maximální povolené rychlosti.
Jaké auto máte doma vy?
Zajímavé výsledky přinesl průzkum i v otázkách, jakou značku aut považují respondenti za nejlepší a zároveň, jaké auto mají reálně doma. Co se první otázky týče, v tomto bodě vyhrála na plné čáře značka Škoda, kterou označilo 23 % dotázaných. Na dalších místech se umístily značky Volvo (6 %), Mercedes-Benz (5 %), BMW, Audi a Volkswagen (shodně 4 %).
Ovšem žebříček nejobvyklejších aut v českých domácnostech už je poněkud jiný. Škoda sice vyhrála i zde (30 %), ale jinak respondenti zmiňovali značky jako Renault (7 %), Volkswagen, Ford a Peugeot (6 %).
Investice do reklamy
Průzkum zjišťoval také to, jaké automobilky v České republice nejvíce utrácí za reklamu. V období od ledna do září 2018 nejvíce utrácela značka Hyundai (ceníková hodnota reklamy v daném případě činila 356 milionů korun). Volkswagen umístil ve stejném období inzerci za 276 milionů korun a třetí Renault měl reklamu v hodnotě 215 milionů korun.