Článek
1. Evoluční design
Osmý Golf možná na první pohled vypadá jako facelift sedmičky (je prakticky i stejně velký), ale to bylo cílem designérů – Golf musí být vždy jasně rozpoznatelný. Když se však podíváte pozorně, objevíte spoustu zajímavých detailů. Třeba velmi odvážnou (na poměry VW) příď s novým výrazem, který se nepodobá žádnému jinému produkčnímu VW (zatím). Golf má nyní také výraznější ramena (podélná linka pod spodní hranou oken) a ostřeji vykrojená zadní světla. Jasně, nejsou to žádné šokující změny – odvážnější pojetí si VW nechal pro elektrický ID.3…
2. Čistší interiér
V interiéru jsou změny výraznější. Volant je kompletně nový a převzatý z Passatu (včetně kapacitní funkce). Digitální kokpit s 10palcovým displejem a novým designem je opticky propojený na levé straně s dotykovými tlačítky ovládání světel (ve stylu Audi), na pravé straně s 10palcovým dotykovým displejem infotainmentu (na přání, v základu 8palcový) – integruje také ovládání klimatizace (i když nastavení teploty topení a hlasitosti médií můžete ovládat dotykovými tlačítky přímo pod displejem), což uvolnilo místo na středové konzole.
Zbyla na ní jen tlačítka ovládající nouzové blikače a vyvolávající menu pro jízdní asistenty, klimatizaci, parkovací asistent a jízdní režimy. Níže jsou dva USB-C konektory (další dva mají k dispozici pasažéři na zadních sedadlech) a polička pro telefon s integrovaným indukčním nabíjením. Pročistil se i středový tunel, volič příplatkové automatické převodovky má už jen jednoduchý joystick. Golf by se měl znovu pochlubit kvalitními materiály a precizním spasováním dílů, elegantní nádech všemu za tmy dodá ambientní osvětlení s 32 barvami.
3. Více digitalizace a konektivity
Horkou novinkou je průhledový displej pro řidiče, ten se postupně rozšíří i do ostatních koncernových aut (včetně Škodovek počínaje novou Octavií). Nová generace infotainmentu přináší kompletně nové uživatelské prostředí, které by mělo být přehlednější a uživatelsky přívětivější. Umožňuje také hlasové ovládání a díky nejmodernější konektivitě (online připojení, wi-fi hotspot, bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay) budete moci získávat aktuální informace o dopravě, parkovacích místech, počasí atd., poslouchat internetová rádia, stahovat aktualizace map nebo update softwaru.
Golf taky podporuje ukládání řidičských profilů a dveře můžete odemknout telefonem – buď přiložením ke klice díky NFC čipu nebo na dálku mobilní aplikací. Další novinkou je Car2X komunikace – váš Golf se tak bude umět dorozumívat s okolními auty (pokud budou také umožňovat Car2X komunikaci) a infrastrukturou (třeba semafory) ve vzdálenosti až 800 metrů a reagovat na informace o zácpách, blížící se červené nebo třeba nehodách.
4. Špičkové jízdní asistenty
Další věc, bez které se už moderní řidič neobjede – nouzové brzdění s detekcí chodců, prediktivní adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu, asistent jízdy v dopravní zácpě, sledování mrtvých úhlů, upozornění na dopravu za vozem nebo na protijedoucí auta při odbočování, automatický parkovací asistent, čtení značek… Golf má prostě vše potřebné. Navíc k tomu přihodí Matrix LED přední světla a zadní LED světla s dynamickým blinkrem.
5. Více hybridů, žádná elektrická verze
Nabídka motorů se na první pohled příliš nezmění – základem bude tříválec 1,0 TSI (90 a 110 koní), nad ním bude čtyřválec 1,5 TSI (130 a 150 koní) a dojde i na oblíbený turbodiesel 2,0 TDI (110 a 150 koní). Všechny benzinové motorizace kromě té nejslabší (1,0 TSI 90 k) budou ve spojení s DSG automatem vybaveny 48V mild-hybridním ústrojím (říkají mu eTSI), které dokáže ušetřit nějakou tu deci paliva. Ze stejného důvodu pracují tříválce v Millerově cyklu a 1,5 TSI při nižším zatížením vypíná dva válce. Počítá se samozřejmě i s variantou 1,5 TGI spalující CNG.
K dispozici budou také dvě plug-in hybridní varianty (výkonnější GTE s 245 koni a úspornější 204koňový eHybrid), rozloučit se naopak musíme s čistě elektrickou – to aby Golf nešlapal do zelí ID.3. Zkrátka nepřijdou ani fandové sportovní jízdy, rychlé GTI by mělo mít nějakých 250 koní, ostřejší GTI TCR by mohlo mít kolem 280 koní a vrcholný Golf R se zaručeně přehoupne přes současných 310 koní, to vše s různě upraveným motorem 2,0 TSI. Podle všeho dojde i na neméně oblíbený dieselový rychlík GTD.
6. Vysoká variabilita
Tak to máme tři motory v šesti výkonových variantách, tři z nich navíc s možností mHEV techniky, dva plug-in hybridy a čtyři sportovní verze, k tomu dvě převodovky a možnost volby pohonu předních nebo všech kol 4MOTION, o možnostech kombinace barev laků a designů kol ani nemluvě. Akorát počet karosářských variant se snížil – hatchback už seženete jen pětidveřový (třídvéř skončil), kombi zatím nebylo oficiálně potvrzeno.
7. Bude to Golf
Klíčovou vlastností Golfu je, že když do něj nasednete, je to jako byste přišli k sobě domů, nazuli si papuče a sedli si do svého oblíbeného křesla. Takže nepochybujeme, že i přes všechny ty technické změny a digitální vychytávky to bude opravdový Golf, na který se můžete spolehnout. Bude se s ním příjemně žít, bude se snadno řídit, bude dobře jezdit a nikdy vás nezklame – prostě ideální auto na každý den.
8. Už si ho můžete objednat
Uvedení na trh nabralo zpoždění, ale nyní již výrobní linka jede na plno a prvních aut se zákazníci dočkají na jaře. Tedy zhruba v době, kdy dorazí i nová Škoda Octavia. To vyvolává jednu zásadní otázku…