Článek
Novoty a modernizace nebývají skalními nadšenci příliš vřele vítány, proto se nedivíme, že po odhalení nové generace Land Roveru Defender se veřejnost rozdělila na dva tábory. Jedni vítají svěží model se samonosnou, ale třikrát tužší karoserií, než měl originální „defík“, zatímco druzí pláčou nad ztrátou žebřinového rámu a tuhých náprav. My na staré dobré pracanty nezapomínáme, proto jsme dali dohromady osm zajímavostí, které možná ani neznáte.
Zvučné jméno
Land Rover Defender dostal svoje zvučné jméno až kolem roku 1990. Je tedy technicky nepřesné, pokud někdo tvrdí, že vůz má svůj název od raných poválečných dob. Land Rover svoji utilitární čtyřkolku pojmenoval Defender také proto, aby se vyhnul zmatkům při identifikaci jednotlivých modelů, protože v té době už byl na světě Land Rover Discovery. Jako zajímavost dodejme, že Defender nesl dříve označení Land Rover Series I, II a III.

Svoje zvučné jméno nosí Defender až od roku 1990
Kokpit
Jeden z prvních prototypů Defenderu, který byl inspirován Jeepem Willys, měl volant a pozici pro řidiče umístěnou uprostřed – podobně jako například raný supersport McLaren F1. Znáte ještě další auta s volantem uprostřed? Poradíme, mrkněte na Ferrari Tre Posti nebo Outbacker 6 x 6.

První prototypy užitkového Land Roveru měly volant uprostřed
Hliník se neodstěhoval
Z důvodu absence oceli se po druhé světové válce používal v průmyslové výrobě především hliník nebo jeho slitiny. Nejen že byl dostupnější, ale tehdy také levnější a ve finále i lehčí. Karoserie Defenderu je tedy hliníková a nemá tendence korodovat, nýbrž oxidovat. Velmi lehký kov bělavě šedé barvy se používá i ve světě sportovních aut. Takový Ford GT druhé generace by byl bez hliníkových komponentů ještě větším otesánkem, než dnes je.

Karoserie vozu je vyrobena z hliníku
Královské taxi
Pokud zrovna samotná královna Velké Británie neseděla v limuzíně, s oblibou se nechávala vozit také v odolném Land Roveru. Aby ne, když název Defender znamená v překladu ochránce. Dalo by se říct, že jde o takový „papamobil“ do terénu, nemyslíte?

Když královna Velké Británie nejezdila limuzínou, používala právě Land Rover
Monstrum
Jelikož je původní Defender pravověrným off-roadem na žebřinovém rámu a má tuhé nápravy, jsou jeho možnosti úprav takřka neomezené. Jednu dobu jste si mohli koupit i Defender-Monster Truck, který se jmenoval Forest Rover a nabídl obří kola s gigantickými pneumatikami. Díky tomu se dostal o mnoho dál než dnes populární lesník Subaru Forester.

Defender jako Monster Truck? Ano, i taková hračka šla koupit
Tank
A to není všechno, volitelně jste si mohli koupit Land Rover s tankovými pásy, což přišlo vhod především při brodění řek nebo močálů. Tento tank na bázi Land Roveru je jedním z nejatraktivnějších vozů, které se daly pořídit v 60. letech 20. století.

A co tank pro překonávání bažin a močálů? Tohle auto vážně šlo v 60. letech koupit
Jako Rolls-Royce
Ne každý kupující chtěl humpoláckou a utilitární čtyřkolku, proto se automobilka Land Rover spojila se společností Tickford, která se zabývá stavbou karoserií – mimo jiné i pro značku Rolls-Royce. Úpravci tak nabízeli do dělnického Defenderu dřevěná obložení, kožené sedačky nebo jiné život zpříjemňující komponenty – například topení.

Land Rover nabízel doplňky od úpravce, který vyráběl karoserie pro Rolls-Royce
Autobus
Jak vyzrát na londýnské dopravní předpisy? Land Rover Defender se prodával také ve verzi Station Wagon s 12 místy k sezení – technicky už šlo tedy o autobus a zároveň o nejdelší a nejprostornější Defender vůbec. V praxi to také znamenalo, že jste po koupi nemuseli státu odvést extra daně, a dokonce jste mohli využívat vyhrazené pruhy pro autobusy, což se v permanentně přeplněném Londýně vždy hodí.

Jak obejít londýnské dopravní regule? Pořiďte si terénní autobus!
Líbí se vám nový, moderní a technikou prošpikovaný Land Rover Defender nebo volíte starý Defender na rámu a s tuhými nápravami? Dejte nám to vědět prostřednictvím naší ankety!