Hlavní obsah

8 věcí, které jste neměli vědět o McLarenu F1

Foto: McLaren

Gordon Murray po letech odtajňuje nedostatky svého nejznámějšího výtvoru, McLarenu F1

Dá se vůbec najít nějaký nedostatek na McLarenu F1? Na modle, která byla více než deset let nejrychlejším produkčním autem na světě? Z dnešního pohledu snad možná ano, pokud bychom byli hnidopiši, ale ve své době to byl naprostý vrchol odbornosti britského inženýrství, která se dala aplikovat na silniční auto. Nebo ne? Salvador Dalí kdysi pravil: „Neměj strach z dokonalosti, nikdy jí nedosáhneš,“. Jenže co by na to řekl sám tvůrce epického britského supersportu? Možná budete koukat, co všechno se konstruktérovi auta zpětně nelíbí.

Článek

Gordon Murray je velmi vážený britský konstruktér s jihoafrickými kořeny. Stojí za některými z nejzajímavějších a nejúspěšnějších závodních vozů všech dob, postavil však i několik silničních vozů, ať už to byla lehkonohá silniční raketa LCC Rocket, nebo inteligentní městské vozítko T.25, respektive T.27. A jak už možná víte, ani přes věk 74 let se nezdá ani v nejmenším, že by se mu chtělo do důchodu. O čemž nás nedávno přesvědčil svým nejnovějším výtvorem, opravdovým duchovním nástupcem McLarenu F1. Jeho komentář k tomu, co by na svojí modle dnes udělal jinak, přinesl původně britský magazín Top Gear.

1. „Páteř“ na zádi je příliš široká

Foto: McLaren

„Páteř táhnoucí se přes kryt motoru by z estetického hlediska měla být o takových 5 centimetrů užší

„Ty vady by se daly rozdělit do několika kategorií,“ nechal se slyšet slavný konstruktér. A my jsme si mysleli, že je McLaren F1 bezchybný… celé dětství v háji. První „piha na kráse“ se prý týká vizuální stránky věci.

„Hrozně mě štve šířka té zadní páteře nad motorem, je vzhledem k šířce auta příliš široká,“ řekl Murray. Zajímalo by nás, jak se Gordonovi s tímto vědomím spí… „Je zhruba o 5 centimetrů širší, než by měla být, pokaždé, když se na ni podívám, otřepu se.“

2. Záď nebyla moc hezká

Foto: McLaren

Záď je podle slov Murray příliš „plochá“ a měla být zaoblenější. Na fotografii McLaren F1 #061, který kdysi patřil Rowanu Atkinsonovi

Nevíme, zda to máte stejně, ale my jsme záď F1 vždy viděli především jako jednoduchou, účelnou a aerodynamickou. Murray důvod, proč F1 nedostala „hezčí pozadí“, přisuzuje z velké části technologiím své doby.

„Tehdy jsme neměli počítače, tvary se dělaly prvně z hlíny. Museli jsme udělat tvar, který se za využití tehdejších technologií dal reálně vyrobit. Původní tvar se pak dal do obráběcího stroje – ano, posléze se dalo tu a tam ještě něco doladit, ale nemohli jste zásadně změnit celý tvar. Chtěl jsem zádi dát trochu tvar, ale takhle je prostě… plochá. Ve skutečnosti jsem ji chtěl udělat o trochu svalnatější.“

3. Přední světla nestojí za nic

Foto: RM Sotheby’s

Přední světla prý v rychlostech nad 160 km/h moc nesvítila. Což je u auta, které umí jezdit u 390, poměrně... zneklidňující. McLaren F1 LM z nedávné aukce

Zvláštní, dozvědět se, že na F1 vlastně může existovat něco, co je slušně řečeno „nic moc“. A že toho je: „Takových věcí by se našlo víc. Třeba přední světlomety – jsou asi tak účinné jako světlušky v zavařovačce,“ Je pozoruhodné, že duchovní otec projektu takřka nenechá nit suchou na autě, které si z odborné i laické veřejnosti jen málokdo dovolí kritizovat.

Ale to bylo opět dáno technologií doby, nebo? „Ne jen to. Abychom ušetřili peníze, opatřil jsem auto vlastně úplně obyčejnými lampami. A ty zadní, například, jsou z dodávky Iveco. Ty přední byly nějaké Haldordy, nebo tak nějak. A když jste večer jeli víc než 160 km/h, neviděli jste vůbec nic.“ Tady by bylo dobré připomenout, že McLaren F1 uměl jezdit mnohem, mnohem víc, než oněch 160 km/h. Trochu děsivé…

4. Klimatizace nefungovala

Foto: RM Sotheby’s

V McLarenu F1 jste se pořádně zapotili…

„Klima nefungovala vůbec, a to ze dvou důvodů,“ pokračuje Murray ve výčtu nedostatků jeho jinak absolutně božského supersportu. „Jedna věc je ta, že kompresor klimatizace musel odolat až 8 000 ot./ min., takže při nižších otáčkách moc nechladil“. V McLarenu F1 se zkrátka rozhodně zapotíte, ale nebude to jen z jeho výkonu 627 koní, které máte pod kontrolu výhradně vy jako řidič.

„Další věc, kde jsem udělal chybu, byl výstup ventilace směrem z kabiny. Výstupní klapka má zhruba třetinový průměr, než by správně měla mít. Jenže tehdy se tam zkrátka větší nevešla.“

5. Brzdy strašně pískají

Foto: RM Sotheby’s

Podle Murrayho byly brzdy na McLarenu F1 poměrně otravné

„Brzdy byly… OK.“ přiznává Murray. „Měly dobrou modulaci, ale museli jste na ně trochu víc tlačit, a aby byly správně zajeté, bylo dobré nejdřív auto opakovaně zpomalit z 90 procent maximální rychlosti, což je v našem případě okolo 320 km/h.“

Jenže tomu se asi vyhnout tak úplně nedalo. F1 musela mít brzdy, které se hned tak nezapotí. Silné brzdy znamenají také tvrdší destičky. „Pořád otravně pískaly. Ačkoliv uznávám, že to k autu a jeho charakteru tak trochu patří.“ Zajímavé potom je, že brzdové destičky vlastně mohly být i měkčí, ale opět to nebylo možné: „Nebylo by to u tohoto auta legální, ačkoliv by v brzdovém pedálu byl lepší cit, a vlastně i samotný výkon brzd by byl o dost lepší.“

6. Nakládání zavazadel bylo bolestivé

Foto: RM Sotheby’s

Hlavní zavazadlový prostor byl umístěn v bocích auta, před zadními koly. Nakládání tašek však nebyla zrovna příjemná činnost

„Když jste otevřeli boční prostor pro zavazadla, jeho kryt vyskočil přímo proti vaší holeni. Uchycení totiž muselo být ukotveno ve spodní linii prahů, kvůli přehlednosti.“ Kdo by to byl řekl, že někdejší nejrychlejší auto na světě nebylo příliš praktické? „Ani úložné prostory v interiéru nebyly nic moc. Ne pro pořádné silniční GT.“

7. Majitelé nesnášeli výměnu spojky

Foto: Tom Hartley JNR

Životnost spojky se hodně odvíjela od toho, jaký je majitel řidič

Ruku na srdce, spojka je v autě více méně spotřební materiál. A ruku na srdce ještě jednou – každému z nás občas „ujede noha“. Když je ale člověk po většinu času opatrný, tak nám u běžného auta spojka vydrží stovky tisíc kilometrů.

Ne tak u F1. „Co se týká servisní stránky věci, spojka měla svoje rezervy. A hodně záleželo na tom, jak dobrý nebo špatný řidič jste – v závislosti na tom se musela měnit každých pět až patnáct tisíc mil (8-24 tisíc km).“ 

8. Nádrž byla jedna velká chyba

Foto: RM Sotheby’s

Nádrž se musela měnit každých pět let. Kvůli tomu však bylo potřeba pokaždé vyjmout 6,1litrový V12 z motorového prostoru

„Z dnešního pohledu byla palivová nádrž poměrně velká chyba,“ přiznává Murray. „Protože každých pět let musela jít ven, a to vzhledem ke konstrukci znamenalo, že i motor musel jít ven.“ Což z hlediska servisních nákladů nejspíš nebyl zrovna levný a hlavně jednoduchý úkon, když uvážíme, že šlo 6,1l V12 od BMW, jehož motorový prostor byl vystlán 14karátovým zlatem pro lepší odvod tepla.

„Všechny tyto věci mi dlouho ležely v hlavě, dokonce jsem je měl napsané a věděl, že kdybych dělal podobné auto znovu, všechny chyby bych opravil.“

Foto: McLaren

McLaren F1 – takzvaný předprodukční „Clinic Model“

Věděli jsme, že superauta nejsou dokonalá – ale že dokonce ani božská F1 není dokonalá? To by nás v životě nenapadlo. Vzhledem k lepším technologiím a většímu nadhledu jeho konstruktéra bude nový výtvor zvaný T.50, dost možná jedním z nejúchvatnějších supersportů všech dob. Dost možná. Protože s Murrayho genialitou a zkušenostmi, pramenícími z chyb na F1, by tento sporťák neměl mít chybu žádnou.

Načítám