Článek
Měrný výkon je v řeči normálních lidí zkrátka a dobře výkon, který dokáže daný motor vyprodukovat z jednoho litru svého celkového objemu. Pokud má například dvoulitrový čtyřválec výkon rovných dvě stě koní, má měrný výkon sto koní na litr. Jenže doba pokročila, a tak jsme už dnes svědky motorářských skvostů, které tuto hodnotu dokážou leckdy zdvojnásobit a občas dokonce ztrojnásobit. Pojďme si pár takových aut představit.
1. Bugatti Chiron Super Sport 300+ – 200 koní na litr
Málokoho tu překvapuje přítomnost Bugatti Chiron. O to zajímavější však je, že jedno z nejrychlejších silničních aut planety nám tento výběr otvírá. Díky svému 8,0l W16 se čtyřmi turbodmychadly dává ve verzi Super Sport 300+ výkon celých 1 600 koňských sil. Díky tomu drží aktuálně rekord v nejvyšší naměřené rychlosti, a sice 487,6 km/h. Potíž je v tom, že Bugatti jelo rekordní jízdu jen v jednom směru a pravidla pro uznání absolutního rekordu velí jet oběma směry. Takže je nejrychlejším autem na světě, ale vlastně zároveň není.
2. McLaren Elva – 203 koní na litr
Elva je do značné míry exkluzivnější (a šílenější) verze technicky v podstatě dokonalého McLarenu Senna, o kterém výrobce tvrdí, že je o nejlépe ovladatelný supersport na světě. Elva jde trochu více do extrému, a tak prakticky nemá žádnou střechu. Aby toho nebylo málo, 4,0l V8 twin-turbo Elvy dává ještě o trochu vyšší výkon než Senna – konkrétně 815 kobyl, tedy 203 koní na litr objemu.
3. Mercedes-AMG A45S – 210 koní na litr
„Proboha, co tady dělá ten áčkový Mercedes?!“ říkáte si? Žádné obavy, nemáme v úmyslu někomu „věšet bulíky na nos“ – tohle je totiž nejsilnější verze áčkové třídy od AMG, A45S o výkonu 421 koní
A jelikož mu k tomu stačí jen dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec, zaslouží si rozhodně místo v našem výběru. Sluší se dodat, že Mitsubishi Evo X – které už se bohužel nevyrábí – bylo schopné ve vrcholné a poslední verzi FQ-440 vydolovat ze „stejného“ motoru hned 446 koní, takže Mercedes o pár koní na litr překonává.
4. Hennessey Venom F5 – 279 koní na litr
Americký hypersport vyráběný původně tuningovou firmou, která se během posledních let proměnila ve výkonové impérium, má také rozhodně čím zaujmout. Jeho 6,6l dvakrát přeplňovaný osmiválec, jehož kořeny byste mohli vystopovat u jednotek LS od Chevroletu, nabízí monstrózních 1 817 koní. Majitel John Hennessey se dušuje, že již brzy převezme rekord nejrychlejšího auta na světě s hodnotou 497 km/h. Tak na to se těšíme, Johne!
5. SSC Tuatara – 300 koní na litr
Shelby SuperCars neboli SSC je momentálně držitelem rychlostního rekordu. Jejich vůz Tuatara, nesoucí jméno po starobylém ještěrovi, který jako jeden z mála přežil do dnešních dní, se zapsal hodnotami 450,1 a 460,4 km/h, což dělá průměr 455,2 km/h, a překonává tak dosavadní rekord Koenigseggu Agera RS, který byl 447 km/h.
Tuataru pohání 5,9l osmiválec se dvěma turbodmychadly (jaké překvapení) o výkonu 1 774 koňských sil. Uvidíme, jak dlouho ten rekord vydrží, ačkoliv šéf SSC Jerod Shelby má v plánu tuto hodnotu ještě vylepšit.
6. Koenigsegg Gemera – 304 koní na litr
Říkáte si, co to musí Gemeru pohánět za brutální strojovnu, když překoná i hodnoty těch nejrychlejší vozů planety? Tak teď se raději posaďte, protože Koenigseggu Gemera stačí k výkonu spalovacího motoru 608 koní pouze 2,0l tříválec!
Výkonem 608 koní to však pro Gemeru nekončí – jde o hybrid, takže s dalšími třemi elektromotory dává celkový výkon okolo 1 700 koní a 3 500 Nm točivého momentu, s tím, že dva jsou na přední nápravě a jeden „pomáhá“ vzadu tomu spalovacímu s odezvou na plyn. Zrychlení na stovku má trvat pouze 1,9 sekundy a maximálka má být okolo 400 km/h. Jo, a vejdou se do něj čtyři lidé!
7. Koenigsegg Jesko – 325 koní na litr
Pojďme si spravit chuť nějakým pořádným motorem, co říkáte? Koenigsegg Jesko, který nese jméno po otci zakladatele automobilky, pohání plnotučný 5,0l V8 twin-turbo o výkonu 1 625 koní.
Jesko vznikne v celkem dvou variantách – jedna bude orientovaná na okruh a bude mít všechny nezbytné aerodynamické prvky jako mohutné zadní křídlo, přítlačné elementy na přídi a tvrdé odpružení. Verze Jesko Absolut potom bude útočit na post absolutně nejrychlejšího vozu se spalovacím motorem, odtud ten přídomek. Jesko Absolut postrádá obří křídlo a místo něj má na krytu motoru dvě aerodynamické „ploutve“, zároveň má měkčí odpružení pro kompenzaci nižšího přítlaku.
8. Mercedes-AMG One – 474 koní na litr
A máme vítěze! Všichni jsme se jistě oddechli, že to není žádný tříválec, ale 1,6l V6 také není zrovna obří motor. Mercedes-AMG One využívá expertízu a technologie získané ve Formuli 1 a dalo by se říct, že jde o motor prakticky přímo odvozený od toho ve formulích Mercedesu z posledních let, jen uzpůsobený pro silniční provoz.
Elektromotory, které přeplňovanému šestiválci sekundují, potom pomáhají jeho výkon 759 koní zvednout až na rovnou tisícovku. Není divu, že musí na generálku každých 50 tisíc kilometrů…