Článek
Tohle bude velká paráda. Nová generace Audi A8 chce přesvědčit odbornou i lajckou veřejnost, že bude tím nejlepším luxusním vozem na trhu. Není se čemu divit, že je plná různých technických inovací, protože má co dohánět. Současná generace byla už relativně dlouho na trhu a konkurence v podobě BMW řady 7 a Mercedesu-Benz třídy S ji hodně utekla. Proto je potřeba přidat něco navíc, aby nové Audi A8 šokovalo a zároveň všechny přesvědčilo o tom, že se chce dostat na luxusní trůn. Trumfů v rukávu bude mít opravdu hodně. My jsme připravili výběr nejzajímavějších řešení, které se spolu s novou generací A8 představí.
1. Aktivní podvozek
Tohle bude opravdový masakr a největší deviza Audi A8. Už známe podobný systém z eSka, kde systém podvozku skanuje silnici a upravuje podle toho nastavení odpružení. Ale dělá to pro celé auto, respektive pro čtveřici tlumičů stejně. Audi jde dál a v příplatkové výbavě je podvozek, u kterého má každý závěs kola vlastní elektromotr, který s ním dokáže pohybovat nahoru a dolu. Pokud tedy přijdou překážky, chytrá elektronika pošle pokyny k jednotlivým kolů a elektromotory dokáží závěs kola nadzvednout a nebo naopak. Při jízdě to pak vypadá tak, že se karosérie ani nehne a kola dokonale kopírují povrch. Audi A8 dokáže vyžehlit nerovnou silnici. Podívejte se na video. Systém získává informace z kamery orientované dopředu, která pracuje rychlostí 18 snímků za sekundu. Ta vyhodnocuje povrch vozovky, vytvoří virtuální „mapu“ blížících se překážek a informuje elektromotory u kol.
2. Vlastní elektrický systém dopující části auta
Tenhle systém není až takovou novinkou, protože se poprvé objevil v SUV Audi SQ7. Jde o elektrický systém s výkonem 48V, který měl na starosti roztáčení lopatek turbodmychadla v nízkých otáčkách, ovládal elektronické stabilizátory a další drobnosti. V novém Audi A8 bude zásobovat energiní výše zmíněný aktivní podvozek, zároveň bude roztáčet startér systému Start Stop a dalších elektrických částí, které pracují se 48V. Hodně bude záležet na tom, jakou motorizaci a výbavu vyberete. Podle inženýrů bude ještě nějakou dobu trvat, než se k tomuto systému přidají další části auta, které pořád pracují na 12V.
3. Inovativní touchpad
Někteří kritizují Audi A8 za zbytečně mnoho displejů a obrazovek. Souhlasíme především s tím, že na nich budou hodně vidět otisky prstů. Je tady však jeden displej, tedy spíše touch pad, který bude hodně potřebný. Jako základ je používán pro nastavení klimatizace, ale dokáže se změnit na virtuální klávesnici a nebo také místo pro psaní slov prstem. Důležitý je posun v rozeznávání napsaných písmen a slov. Tady by mělo Audi nabídnout úplně jiný level. Jestliže nepatříte mezi krasopisce a v předchozích generacích neumělo vaše auto číst váš rukopis, tak teď nemusíte mít strach. Nový systém v A8 bude přirozenější a rozpozná i škrabopis.
4. Ochrana posádky při bočním nárazu
Audi A8 chce být lídrem také v bezpečnosti. Proto přichází s novým systémem, který má posádku ochránit při bočním nárazu, který bývá jedním z těch nejhorších. Tento nový systém, který je propojený s aktivním podvozkem umí přizvednout auto. Ano, opravdu. Pokud čtyři nárazové systémy zaregistrují nebezpečně rychle se blížící vozidlo z boku, aktivní podvozek ohroženou stranu přizvedne až o 8 cm! Proč? Protože tím dojde k nárazu do spodní části B-sloupku a do prahu, který je pevnější, než samotné dveře vozu. Je to především ochrana proti větším automobilům kategorie SUV. Tento systém dokáže pracovat do rychlosti 60 km/h.
5. Magické dveře
Nová A8 bude umět i nějaká ta kouzla. Bude mít elektrické kliky dveří. Stačí se jich jen lehce dotknout a dveře se sami začnou otevírat. To platí jak při otevírání zvenku, tak také zevnitř. Navíc zevnitř mají kliky hodně netradiční tvar. Samozřejmě tu bude možnost klasického mechanického otevření. Stačí, když budete pokračovat v pohybu a za kliky zatáhnete. Zajímá vás, jak se dostanete do vozu, když vám třeba dojde elektřina? Jednoduše. Ve dveřích řidiče a na víku zavazadlového prostoru pořád zůstává záložní možnost mechanického otevření klíčkem. A to není všechno. Dveře budou využívat senzorů sledující objekty přibližující se k vozu zezadu. Když tedy budete chtít vystupovat a zezadu pojede cyklista, dveře nepovolí a nedovolí je otevřít. To samé platí, když po zastavení a vypnutí klíčku budete chtít vystoupit ven z vozu a nebudete sledovat okolí. Audi A8 vás bude prostě chránit.
6. Aktivní řízení všech kol
Jasně i tenhle systém není převratnou novinkou a spoustu konkurenčních vozů jej používá. Jenže Audi ho ještě vylepšila. Natáčení zadních kol je ještě intenzivnější než v případě konkurence a dokáží se natočit až o 5 stupňů proti těm předním. Při zaparkování se opět vynulují do základní polohy. Audi A8 má progresivní posilovač řízení a podle něho fungují také zadní kola, takže při parkování nebudete muset tolik ručkovat na volant. Daleko lépe se s vozem bude vytáčet z úzkých prostor a poloměr otáčení se bude moci rovnat s vozy o několik kategorií menších.
7. Bude řídit a parkovat samo
Audi A8 bude vybavena i vyšší řadou autonomního řízení. Zatím se řeší legislativa a zřejmě nebude dostupné od začátku prodeje, ale zvládne toho zatím nejvíce, co jsme byli zvyklí. Ve městě, v rychlosti do 50 km/h bude umět A8 jezdit úplně samo a konečně nebude potřeba dávat ruce na volant. Zřejmě se bude umět pohybovat v pruzích, samo zastaví a zase se rozjede. Další funkce bude umění autonomního parkování v garážích. I tento systém zatím nebude dostupný, protože Audi pracuje na mapování různých druhů garáží, ale v budoucnu by jsme se měli dočkat toho, že přijete ke vjezdu do garáže a A8 si vyhledá volné místo a sama zaparkuje.
8. Dokonalý parkovací systém ve 3D
Tohle také nepatří mezi unikátní technologič a v tomto případě se Audi inspirovalo u nových BMW, které už tuto funkci využívají. Audi jen hlásá, že nabídne dokonalý obraz, který bude hodně odpovídat realitě. Jeho parkovací 3D systém nabídne pohled na auto zvenčí, jakoby ho někdo obcházel s kamerou v reálném čase. Dokonce vám displej dovolí autem otáčet a prohlížet si ho ze všech stran. K tomu vidíte objekty, které stojí okolo auta a zjistíte, kolik místa máte pro vyparkování. Systém samořejmě umí pracovat i automaticky.