Článek
Známý britský moderátor a automobilový novinář Jeremy Clarkson slaví 11. dubna své 64. narozeniny. Podívejte se na jeho nejoblíbenější auta.
Ford Escort RS Cosworth
Jeho turbodmychadlo pracovalo stejně rychle jako geologické procesy a s tím křídlem jste byli všude tak trochu za blbečka, jenže v 90. letech platil Cossie za nejlepší rychlé auto, které jste si mohli za normální peníze koupit. A Clarkson si v roce 1993 jedno pořídil. Zamiloval se do jeho obratnosti, rychlosti a jistoty pohonu všech kol. Bylo to prostě zábavné řidičské auto.
Alfa Romeo GTV6
„Nejste opravdový petrolhead, pokud jste nevlastnili Alfu.“ Tahle hláška Jeremyho Clarksona vešla do dějin (jako mnoho jiných, pravda). A měl skutečně právo ji vyslovit, protože sám jednu Alfu opravdu vlastnil. A hned jednu z těch nejpovedenějších – kupé GTV6. Podle Clarksona to bylo auto s nejhezčím zvukem, jaké kdy řídil, a také se na něj krásně koukalo, když vás nechalo v polích. Což mu prý dělalo s velkou chutí. Nu, Alfa Romeo. Přesto ho měl rád jako člena rodiny a nejvíc lituje, že ho prodal.
Ferrari 355
O čem však většina petrolheadů opravdu sní, je mít v garáži červenou raketu se vzpínajícím se koníkem na kapotě. Clarkson se hned při první testovací jízdě v roce 1996 naprosto zamiloval do 355, prvního dobrého Ferrari po letech zklamání, a prostě ho musel mít. Jelo, znělo a řídilo se přesně tak, jak byste si u Ferrari přáli. Koupil si ho v červené (i když chtěl zelenou) a ve verzi targa (i když si měl pořídit kupé)… a byl z něj u vytržení. Ani se mu nedivíme.
Ford GT
Dalším superautem, které si Jeremy pořídil, byl Ford GT – moderní reinkarnace klasického závodního auta z konce 60. let. Strhující tvary, dveře vykousnuté až do střechy, hliníková řadička a 550 koní kompresorového osmiválce na povel. Akorát, že Jeremyho zpočátku pěkně potrápil. Hned druhý den odmítl nastartovat kvůli imobilizéru, pak se mu uprostřed noci spouštěl samočinně alarm a každou chvíli mu volali z bezpečnostní služby, že mu ukradli auto, i když v něm zrovna seděl (proto se ho zbavil a pořídil si ho hned ještě jednou). Ford GT byl také na britské silnice moc široký, nebylo z něj příliš vidět, lidé si ho pletli s Ferrari a na jednu nádrž dojel… asi tak k nejbližší další benzince. Ale Clarkson ho stejně miloval, protože to auto bylo prostě strhující supersportovní monstrum.
Mercedes-Benz CLK 63 AMG Black Series
Modely Black Series od AMG měly velmi proměnlivou kvalitu, ale CLK 63 se vážně povedlo. Přes 500 koní atmosférického V8, skořepiny vpředu a žádná zadní sedadla, spousta karbonových částí, karbon-keramické brzdy a okruhově laděný podvozek (čti „pekelně tvrdý“). Bylo tak divoké, že k němu Mercedes přikládal varující dopis. A ten zvuk! Ten ZVUK! A navíc s ním byla ohromná zábava. Bylo tak dobré, že vás přinutilo vstát brzy ráno a vyrazit na úžasnou projížďku. Bylo dokonce tak dobré, že si ho Clarkson pořídil v roce 2008 (jedno z 25 pravostranných pro Anglii) a prodal ho až v roce 2015.
Lamborghini Gallardo Spyder
Supersport pro zubaře, říkáte si? Ne tak docela. Gallardo bez střechy si zachovává tu správnou bláznivou náturu – má uječený desetiválec, manuální převodovku s kovovou kulisou, je pekelně rychlé, dokáže dělat smyky, a když chcete, stáhnete střechu a užíváte si slunce nad hlavou a vítr ve vlasech. Vážně dokáže okouzlit. Z velké části proto, že se nebere moc vážně a nejde mu o sekundy na kolo, ale o starou dobrou, poctivou zábavu plnou hluku, rychlosti a kouře od pneumatik. Pro takový druh zábavy měl Clarkson vždycky slabost.
Mercedes 600 Grosser
Jsou velká auta, u kterých máte jistotu, že si jimi majitel kompenzuje něco velmi malého v kalhotách a/nebo v hlavě. U Grosseru je vysoce pravděpodobné, že jeho majitel vás může nechat popravit, zbourat váš dům a vybombardovat zemi, z níž pocházíte. Většinou ho totiž vlastnili diktátoři a hrůzovládci: Leonid Brežněv, Nicolae Ceauşescu, Idi Amin Dada, Saddám Husajn, Mao Ce-tung, Josip Broz Tito, Kim Ir-sen nebo Kim Čong-il. A Jeremy Clarkson. Svého času (1963) to bylo největší, nejluxusnější, nejvybavenější, nejsofistikovanější… a pochopitelně nejdražší auto světa. Asi už chápete, proč ho Clarkson prostě musel mít.
Range Rover
Clarkson vždy opěvoval Volvo XC90, které měl jako rodinné auto celé roky, ale Range Rover je Range Rover. Je to dokonale pohodlná luxusní limuzína, se kterou můžete vyjet na vrchol hory, pokud se vám zachce. Co víc si můžete přát?!
Tady máte důkaz, že Jeremy Clarkson není jen ostrý kritik, ale dokáže se pro některá auta nadchnout natolik, že si je pořídí do vlastní garáže. A podle všeho má docela vkus, co říkáte? A my mu přejeme všechno nejlepší!