Hlavní obsah

7 skvělých ojetin, které nejsou značky Škoda

Foto: Honda

Honda Accord

Při výběru ojetiny mnoho lidí automaticky kouká po vozech domácí značky Škoda, protože je mezi nimi největší výběr, dostupnost služeb a dílů je perfektní a je zárukou, že takové auto zase někdy dobře prodají. Ale ne vždy je škodovka nejlepší volba. Podívali jsme se na auta, která jsou jako ojetiny prostě lepší.

Článek

Samozřejmě i mezi škodovkami je spousta velice povedených aut, která rozhodně stojí za úvahu a v dané třídě nebo cenové kategorii se opravdu jedná o velice dobrou, ne-li rovnou nejlepší či nejrozumnější volbu. Někdo ale třeba vůz značky Škoda nechce z principu, protože ji prostě nemá rád nebo nechce mít auto, které má každý.

To je samozřejmě na rozhodnutí každého a osobní preference pořád hrají velice důležitou roli. Mnohdy o koupi auta rozhodují také emoce a těm kupující podléhá, ač to nebývá dobré. Takže se pojďme rovnou podívat na sedmičku aut, která mohou být lepší volbou než srovnatelné škodovky. A také si vysvětlíme, proč.

Suzuki Swift 1.3i

Foto: Suzuki

Některé designové detaily Swiftu až nápadně připomínají Fabii. Proti ní ale mívá jasnější původ a nebývá tak zhuntovaný

Proč je lepší: Mívá jasný původ a je to jednoduché a spolehlivé auto.

Minulá generace Suzuki Swift spadá do stejné kategorie jako Fabia. Za necelých sto tisíc se dá koupit osmiletý Swift s nájezdem okolo 130 000 km, méně ojetá a mladší auta jsou logicky trochu dražší. Zatímco škodovky se ale kradou a s rostoucím věkem začínají doplácet na vynechávaný servis a humpolácké zacházení, swifty, které jsou většinou v rukou pečlivých majitelů, stále drží. Nemívají za sebou totiž bolestivou minulost ve firemních flotilách, kde si na nich někdo musel vybíjet vztek za to, že od zaměstnavatele nenafasoval oktávku v dvoulitru.

Atmosférická jednatrojka ve Swiftu je navíc příjemně živý a hlavně spolehlivý motor, který se spokojí s šesti litry benzínu na 100 km a nemá žádné mimořádné servisní nároky. Stačí pravidelné výměny oleje a bude fungovat. Pozor si jen dejte na korozi, která napadá auta po nehodě nebo s větším poškozením karoserie. Ale to se týká i fabií, kterým reznou prahy vpředu a zadní páté dveře kolem osvětlení registrační značky.

Kia Ceed

Foto: Kia

Kia Ceed má velice spolehlivé motory, hlavně pak diesely 1.6 CRDi. Výbava aut po soukromnících je většinou skromná, ale důležité prvky dostanete vždy

Proč je lepší: Má spolehlivé motory, dobře jezdí a může být ještě v záruce.

V kategorii středně velkých aut segmentu C, kam spadá třeba Octavia, se dá nakoupit jistěji a bezpečněji. Zatímco u Octavie musíte velice pečlivě prověřovat její původ, kilometry a právní čistotu, u takové Kie Ceed máte většinou jistotu, že to není past. A když už si pozor nedáte, je šance, že ani tak nebude Ceed velká katastrofa, protože je to prostě dobré a spolehlivé auto bez extrémních rizik.

Prakticky s žádným motorem v Ceedu nemůžete udělat velkou chybu a diesely 1.6 CRDi patří mezi to nejspolehlivější na trhu. Když přihlédneme k faktu, že Kia dává na Ceed sedmiletou záruku, je to pro zájemce o ojetinu obrovský bonus, kterého se u Octavie nedočká. Pomalu se také mění uvažování kupujících. Povedená korejská auta Kia Ceed (a příbuzný Hyundai i30) si začínají dobře držet cenu.

Toyota Auris Hybrid

Foto: Toyota

Toyota Auris je spolehlivé a hlavně opravdu čisté auto. Nesmrdí kyselým naftovým puchem a jezdí klidně za čtyři litry benzínu

Proč je lepší: Jeho systém pohonu najede přes milion kilometrů a ve městě jezdí za čtyři litry.

Alternativou naftovým octaviím, leonům a golfům je hybridní Toyota Auris. Proč? Protože je to auto, které v reálném provozu umí jezdit za šest litrů, má slušnou dynamiku, a když se naučíte chytře využívat jeho funkční hybridní pohon s účinnou rekuperací, v městském provozu se dostanete se spotřebou klidně na čtyři litry na 100 km.

Zatímco nad stavem naftových motorů TDI musíte mnohdy tápat, hybridní systém v Toyotě je příkladem nesmrtelnosti a hlavně je to z ekologického hlediska neskutečně čistý pohon. Díky bohu za každého hybridního Aurise, za kterým můžete stát v koloně, neboť se z něj nevalí nakyslý dieselový puch vylágrovaného „tédéíčka“ s vykuchaným DPF. Pokud navíc dostává auto pravidelný základní servis, vydrží stovky tisíc kilometrů. Například v taxikářských toyotách Prius tenhle hybridní systém najíždí spolehlivě milion kilometrů a víc. Hybridní Auris ale nevypadá tak úchylně jako právě Prius, je to prostě normální auto s nesmírně spolehlivou technikou. Škoda, že jich je na trhu tak málo.

Ford Mondeo 2.0 TDCI

Foto: Ford

Ford Mondeo kombinuje výborné jízdní vlastnosti s prostorností a komfortem. Dvoulitrové diesely jsou povedené a spolehlivé

Proč je lepší: Jeho dvoulitrový diesel je „držák“ a má výborné jízdní vlastnosti.

Kdo by chtěl postoupit trochu výš, místo rizikového a pravděpodobně stočeného Superbu (prověřená auta s naprosto jasným původem a kilometry jsou drahá), může se poohlédnout po naftovém Mondeu. Před zářím 2010 hledejte dvoulitrovou naftu bez filtru DPF, po tomto datu už byl motor jen s filtrem, ale to nevadí, protože Ford systém DPF modernizoval a je spolehlivější. Motor 2.0 TDCi pak patří mezi to nejlepší ve své třídě, tato jednotka od koncernu PSA při dodržování servisních zásad vydrží půl milionu kilometrů.

Mondeo také skvěle jezdí, a pokud má v pořádku podvozek, bude vás s ním jízda bavit. V kombíku je to pak obří stěhovák a chybu neuděláte ani s automatickou převodovkou, i když s velkými nájezdy se dvouspojková skříň Powershift investicím nevyhne. Důležité ale je, že motory 2.0 TDCi jsou prosté opakujících se fatálních selhání, které trápí majitele passatů a superbů.

Opel Insignia 2.0 CDTI

Foto: Opel

Opel Insignia je obří stěhovák, hlavně tedy v kombíku. Vozy po modernizaci jsou kvalitnější a motor 2.0 CDTi se povedl, jen je trochu hlučnější

Proč je lepší: Za stejné peníze dostanete lepší výbavu, menší nájezd a spolehlivý silný diesel.

Kdo by snad nevěřil Fordu, je tu dobrá alternativa v podobě Opelu Insignia. Po prvních dvou letech se Opelu podařilo vyřešit drobné dětské nemoci a například po modernizaci v rámci faceliftu se z Insignie stalo skvělé auto. Můžete ji mít i ve čtyřkolce a kombík je pojízdná jeskyně s dobře využitelným kufrem. Proti vysoké hmotnosti auta se dá bojovat dobrou volbou motoru, turbodiesel 2.0 CDTi je naštěstí dostatečný a hlavně spolehlivý.

Vyhněte se ale manuálu, se spolehlivým měničovým automatem je Insignia mnohem příjemnější. Kdo tedy chce kombík, ve čtyřkolce, v dieselu a s automatem, rozhodně udělá s Insignií lépe než s podobnou Octavií či Superbem. Insignia má navíc účinnější systém pohonu všech kol. Většina kusů má také bohatou výbavu a tohle velmi solidní auto se dá koupit za moc pěkné peníze.

Honda Accord 2.4

Foto: Honda

Honda Accord s benzinovým motorem 2,4 l je vzácnost, ale hledejte ji. Diesel nebrat, to je továrna na velmi drahé problémy

Proč je lepší: Je kvalitní, spolehlivá, skvěle jezdí a benzinový motor má příjemný charakter.

Příznivci klasického atmosférického benzínu, kteří nechtějí riskovat s šestiválcovým bavorákem, určitě nepohrdnou poslední generací Accord od značky Honda, v jejíž výbavě je vrcholný benzinový motor 2,4 l. Zatímco nafťák je se svým DPF za sto tisíc korun továrna na drahé problémy, benzinové čtyřválce jsou věčné, pokud se nevykašlete na jejich servis. Poslední Accord je také mechanicky nesmírně spolehlivé auto a zájemci udržované exempláře vyvažují zlatem.

Koncernu podobně slušný motor chybí, takže místo rizik spojených s motory TSI je atmosférický Accord požehnání. Problém je, že ho skoro nenajdete, protože do inzerátů lidé tato auta nedávají. Buď si je nechávají, protože moc dobře ví, že si jinde moc nepolepší, nebo ho prodávají za velmi pěkné peníze přes známé a na doporučení. Příklad? Zatímco naftový Accord je za 200 000 Kč skoro neprodejný, benzinová „dvačtyřka“ s manuálem se klidně prodá za 350 tisíc korun.

Kia Sportage 2.0 CRDi

Foto: Kia

Kia Sportage je snad nejlepší kompaktní SUV. Je za rozumné peníze, je spolehlivá, pohodlná, dobře jezdí a hlavně je kvalitní. Motor 2.0 CRDi je „držák“

Proč je lepší: Má spolehlivější diesel, je pohodlnější a ještě může být v záruce.

V kategorii kompaktních SUV je slušných aut dost, ale těch opravdu skvělých je málo. Škoda Yeti není špatné auto, jak jsme si ukázali v samostatném testu ojetiny, ale skrývá mnoho rizik a vlastně nabízí jen jednu doporučeníhodnou motorizaci, pokud na něj nemáte půl milionu. Jenže stejně je tu lepší volba. A sice Kia Sportage třetí generace s motorem 2.0 CRDi. Tenhle motor se Korejcům povedl a rozhodně není důvod se ho v ojetině bát.

A bát se nemusíte ani celého auta, protože Sportage třetí generace je jednoduše skvělá. Jezdí velmi dobře a komfortně, nelekne se ani lehkého terénu a je to vůbec celkově příjemné auto na každý den. Když budete mít štěstí, ještě narazíte na málo jetý kus v záruce, ale to jsou spíše naftové „jednasedmičky“ s předním pohonem po soukromnících. Ale ani to nejsou špatná auta, jakkoli je naftový dvoulitr s pohonem všech kol samozřejmě atraktivnější.

Načítám