Článek
Některé z nich na tutovku znáte, o jiných jste možná ani neslyšeli. Každé z nich je buď specifický model, legenda závodů, mělo slavného jezdce – nebo také všechno najednou…
7. Ferrari 250 LM (1963-1966)
Hodnota: 17,6 milionu dolarů
Občas si auto udělá mezi znalci jméno… díky svému jménu. Ferrari 250 LM samozřejmě odkazuje na legendární francouzský okruh de la Sarthe, hostící slavný vytrvalostní závod Le Mans. 250 LM mělo v podstatě nahradit 250 GTO ve Skupině 3 v kategorii GT. Mělo to však jeden háček – FIA odmítla povolit homologaci 250 LM, protože jich v Maranellu vyrobili podstatně méně, než požadovaných 100 kusů. 250 LM tak musela soutěžit ve vyšší třídě prototypů až do roku 1966, kdy byla zařazena do kategorie Sportovních vozů.
Nízký počet kusů, který z počátku modelu 250 LM znepříjemnil život, se po čase ukázal jako výhoda – díky pouhým 32 vyrobeným kouskům se v roce 2015 jedno LM vydražilo za 17,6 milionu dolarů.
6. Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider (1939)
Hodnota: 19,8 milionu dolarů
Přítomnost Alfy Romeo může být pro leckoho překvapivá, ale uznejte, že vzhledem k jejich krásnému designu by byla škoda tu alespoň jednu „Alfu“ nemít. A právě povedený design mluví ve prospěch 8C Lungo Spider. Dalším faktorem je (překvapivě…) výjimečnost – má sice šasi a motor z klasické 8C s motorem 2,9l, ale verze Lungo Spider vznikla jen ve 12 exemplářích.
Cenovka 19,8 milionu dolarů se tak zdá být skoro adekvátní. Ale jen skoro – pořád je to v českých penězích omračujících 461 milionů korun.
5. Jaguar D-Type (1954-1957)
Hodnota: 21,8 milionu dolarů
Další legenda z Le Mans. Jaguaru D-Type patří obdiv už jen za to, že navázal na úspěchy slavného předchůdce C-Typu, který jako první přišel s kotoučovými brzdami. Kus nesoucí barvy slavné skotské stáje Ecurie Ecosse se v roce 2016 vydražil za 21,8 milionu dolarů, tedy 507 milionů korun
4. Aston Martin DBR1 (1956)
Hodnota: 22,5 milionu dolarů
DBR1 se stalo v roce 2017 vůbec nejdražším britským vozem – stačilo mu k tomu „skóre“ 22,5 milionu dolarů, tedy 525 milionů korun. Na druhou stranu, kdo by se divil, když s ním slavný jezdec Sir Stirling Moss zvítězil v roce 1959 v závodě 1000 km Nürburgringu – už to samo o sobě spolehlivě podtrhuje hodnotu tohoto kousku.
3. Ferrari 275 GTB/C Speciale (1964)
Hodnota: 26,4 milionu dolarů
Přítomnost Ferrari v tomto výběru jistě nikoho nepřekvapí. Ferrari 275 je proslulé svým originálním designem, třeba takový Jeremy Clarkson jej jedno prohlásil za nejhezčí vůz na světě. Tato 275 GTB/C Speciale se však od svých sourozenců přece jen trochu liší. Jednak mělo lehčí hliníkovou karoserii, a jednak mělo vylepšený motor. A co je zajímavé, tohle auto, i když uzpůsobené pro závodění ve třídě GT, nevidělo závodní trať ani z rychlíku, což paradoxně jeho hodnotě pomáhá – jde o velmi zachovalý kus. 275 ve verzi Speciale existuje pouze ve třech kusech, jeden z nich v roce 1965 bral celkové třetí místo na Le Mans v roce 1965.
Doufáme, že čtete v sedě – roce 2014 se auto vydražilo za 26,4 milionu dolarů, tedy 614 milionů českých peněz. A to ještě není konečná…
2. Mercedes-Benz W196 (1954-1955)
Hodnota: 29,6 milionu dolarů
Jsou snad jen dvě automobilky, kde máte téměř jistotu, že jejich zachovalý historický model bude mít cenovku jako telefonní číslo – Ferrari a Mercedes-Benz.
Tady jde o verzi slavného Mercedesu SLR z 50. let pro tehdejší F1. Dalo by se říci, že tohle auto položilo základní stavební kámen odkazu, dědictví a prestiže Stříbrných šípů. Přidejte si k tomu slavného řidiče Juana Manuela Fangia, a cenovka nemůže být rázem jiná než astronomická.
V roce 2013 se stalo nejdražším autem v historii s cenovkou 29,6 milionu dolarů, tedy 689 384 000 korun.
1. Ferrari 250 GTO (1961-1964)
Hodnota: 70 milionů dolarů
250 GTO je známá firma. Právě tohle auto nebohému Mercedesu W196 vyfouklo jeho místo na výsluní. A ne jednou…
GTO je zkratka pro „Gran Turismo Omologato“, jde tedy o homologační speciály vytvořené pro účast ve Skupině 3 kategorie GT pořádané Mezinárodní automobilovou federací. Auto pohání slavný 3,0l dvanáctiválec Colombo, přičemž vozů 250 GTO už tak vzniklo pouhých 39 kusů. Říká se taky, že vlivem ruční výroby od nábojů kol až po střechu nenajdete dvě totožné 250 GTO – jedno má menší či větší dveře, druhé je zase o kapku delší… a tak dále.
Jeden kousek se vydražil v roce 2014 za 38 milionů dolarů, tedy závratných 887 milionů korun. Později jej však překonal jeden z jeho sourozenců v soukromém prodeji s cenovkou 70 milionů dolarů – tedy za těžko uvěřitelných 1,6 miliardy (!) „na naše“. Podle odborníků je důvodem neobvykle zachovalý stav vozidla – prý na něm za celý jeho život nevznikl ani škrábanec, auto tak dostalo přezdívku „Svatý grál“. Zdá se vám to šílené? Pak věřte, že podle odborníků by někdy v příští dekádě mohla jiná 250 GTO překonat i magickou hranici 100 milionů dolarů. To už snad ani nemá cenu počítat…