Článek
Porsche Taycan by mělo být zlomem v produkci jedné z nejúspěšnějších automobilek současnosti. A taky důkaz, že i masově vyráběné produkční elektromobily nemusí být nutně nudné a řidičsky neatraktivní. Mám kamaráda, testovacího jezdce u Porsche, bývalého závodníka, který mně už před půl rokem řekl o Mission-E (tehdy ještě Taycan neměl oficiální jméno) následující: „Jízdně to bude čistokrevné Porsche. Něco mezi Panamerou a 911. Bude polykat vzdálenosti, nebude mít problém jezdit ve městě, bude lehké ho uřídit, ale taky bude extrémně rychlé a schopné, když ho dostane do ruky šikovný řidič.“ V té době už mělo elektrické Porsche za sebou první tisíce kilometrů na testovacích okruzích i v běžném provozu, aktuálně se automobilka pochlubila, že má víc jak sto prototypů, přičemž jednadvacet z nich jezdí v náročných klimatických podmínkách v Jihoafrické republice, kde už mají za sebou víc jak čtyřicet tisíc kilometrů. A já vám pak můžu prozradit, že další auta jezdí za polárním kruhem, na speciálním městském polygonu v Německu, ale jak vidíte na videu, tak i na Nordschleife.
Produkční verze Porsche Taycan se dočkáme v příštím roce. Kromě zrychlení na stovku pod 3,5 sekundy by se mělo chlubit dvoustovkou pod dvanáct vteřin a na jedno nabití baterií by mělo dát až 500 kilometrů. Jenže o rychlosti jsme nepochybovali, je to přece Porsche, takže ještě zajímavější nám přijdou informace o nových rychlonabíječkách, které pracují s napětím 800 voltů. Ty by měly umět nabít baterie Taycanu za pouhou čtvrthodinu tak, aby auto ujelo dalších 400 kilometrů. „Ta čtvrthodina je reálná. Na plnou kapacitu to ale bude trvat o kus déle, a to z důvodů chlazení baterií,“ vysvětlil mi testovací jezdec. „Je to spíš nouzové řešení, protože se všeobecně předpokládá, že auto ráno vyjede z garáže plně nabité a večer se zase vrátí k nabíjčce. A tam se regulovaným nabíjením baterie nabije na plnou kapacitu bez vlivu na její životnost.“
Porsche má v plánu vyrábět 20 000 Taycanů ročně, třeba modelů 911 vznikne za rok šedesát tisíc. Dealeři Porsche hlásí po prvním čistě elektrickém modelu značky zvýšenou poptávku, takže jestli ho chcete mít mezi prvními, měli byste už složit zálohu. A to nejlepší nakonec - cena vozu by měla začínat pod 2 miliony korun!