Hlavní obsah

60 let Mini: Meta s číslem 10 000 000 splněna!

Foto: Mini

Kdo by neznal Mini. Veselé a mrštné autíčko se vyrábí už 60 let. A přestože za ta léta povyrostlo, pořád má svůj šmrnc

Milion. Magické první sedmiciferné číslo, které každý z nás zkrátka a dobře chápe jako „hodně“. I milion prodaných vozů je nemalé číslo, a každý výrobce, který této mety dosáhne, může být právem hrdý. Jenže deset milionů, to už je trochu jiná liga, byť bychom deset milionů kusů zpravidla čekali u nějakého poměrně běžného, každodenního a možná i skoro všedního vozu. A ne u kompaktní stylovky…

Článek

Pro některé hráče, hrající ještě exkluzivnější ligu, je i „pouhý“ jeden milion obdivuhodné číslo. Pravda, Mini letos slaví 60 let, ale ruku na srdce – Mini není zrovna vůz každodenní potřeby, který byste potkávali na každém kroku. Zpravidla jde o stylovku pro manželku nebo přerostlou motokáru pro ratolesti, zkrátka takové to „druhé auto do rodiny“, které si občas i táta od rodiny rád „půjčí“. A přesto jich vzniklo už deset milionů. 10 000 000!

Nutno podotknout, že moderní Mini se v mnohém od původního konceptu návrháře Aleca Issigonise dost liší – neviditelná ruka trhu je zkrátka mocná. Tak především hodně povyrostlo – když pozorně porovnáme původní mini s tím moderním, je krásně vidět, že už jen samotná kola jsou skoro dvakrát taková než u originálu. Ale co si budeme povídat, kdyby dnešní Mini jezdilo třeba na „patnáctkách“, asi bychom tu dnes neslavili deseti miliontý prodaný kus.

Ideou původního Mini bylo, aby se z minimálního půdorysu využilo naprosté maximum prostoru. Motor, pohon i samotná převodovka – to vše bylo umístěno vpředu. Novátorské pak bylo umístění motoru napříč, což výrazně pomohlo zvětšit prostor pro posádku. Kola se samozřejmě nacházela až úplně v rozích auta, čehož výsledkem bylo lehkonohé, mrštné, kompaktní auto, které spolu s tím bylo překvapivě i prostorné. Issigonis záměrně navrhoval Mini tak, aby se v něm bez problému mohli do práce denně přepravovat hned čtyři dospělí chlapi. A v kufru pak zbylo místo na jejich aktovky se svačinou.

Británie se koncem 50. letech stále zotavovala z války a Mini pomohlo popostrčit její automobilový průmysl správným směrem. A jak známo, automobilový průmysl se často považuje za hnací motor ekonomiky. Díky Alecu Issigonisovi si téměř každý mohl dovolit auto a denně dojíždět do práce a vzít s sebou hned tři kolegy. To, že se Mini nakonec stalo také oblíbenou „stylovkou“ už byl jen vedlejší efekt geniálního nápadu.

Jubilejní Mini s pořadovým číslem 10 000 000 bylo vyrobeno v téže továrně v Oxfordu, kde roku 1959 sjelo z linky vůbec první klasické Mini. Auto je samozřejmě ve výroční specifikaci Mini 60 Years Edition; kombinaci dvou takto významných milníků je třeba řádně oslavit – jubilejní auto se účastnilo spanilé jízdy celkem šedesáti „Miníků“ z Oxfordu do Bristolu, která byla zakončena velkou oslavou, jež proběhla 11. srpna na tamním Mezinárodním setkání Mini neboli International Mini Meeting.

„Vidět z linky sjíždět deseti miliontý kus byla pro naše zaměstnance výjimečná chvíle, mohou být právem hrdí. Rodinní příslušníci některých z nich tu dokonce pracovali na linkách, které vypouštěly do světa klasická Mini,“ vysvětluje Peter Weber, ředitel továrny MINI Oxford Plant. „Je to úžasná kapitola v historii MINI a důkaz, že se na světě najde opravdu spousta zákazníků, kteří s námi sdílí zápal pro tento oblíbený britský vůz.“

Původních Mini se do roku 2000 stačilo vyrobit celých 5,3 milionu kusů. Jen za rok 2018 se vyrobilo 400 tisíc „Miníků“ ve sto zemích, a oxfordská továrna každý den vypustí do světa tisíc těchto kompaktních veselých aut. S takovými čísly se moderní Mini před svým předchůdcem rozhodně nemusí stydět.

Načítám