Hlavní obsah

6 rad, jak ideálně zazimovat svůj vůz či motocykl

Foto: Shutterstock/ FreshPaint

Ideální stav – auto či motorka jsou pod prodyšnou plachtou v temperované garáži

Konec motoristické sezóny je definitivně tady a je nejvyšší čas uložit svoje hračky do garáže. Pro někoho proces, někdo prostě jen zhasne motor a případné problémy začne řešit až ve chvíli, když opravdu vzniknou. Co všechno byste tedy měli udělat, abyste svému automobilu či motocyklu dopřáli jen to nejlepší? Jak dosáhnout toho, aby byl na jaře váš stroj hned ve formě?

Článek

Většina z nás používá svoje auto každý den bez ohledu na roční období a na počasí. Ti zodpovědnější se o něj starají průběžně, jiní se soustředí jen na běžnou údržbu a někteří řeší problém až ve chvíli, když reálně vyvstane. K tomu, jak svoje auto udržovat, když s ním v zimě jezdíte každý den, se ještě dostaneme – teď je čas zaměřit se na hračky, které nám dělají radost od jara do podzimu, ale na zimu je uložíme (v tom lepším případě) do garáže.

1. Ideální je temperovaná garáž

Většina drahých sportovních aut a veteránů tráví svůj život v pečlivě klimatizovaných a vyhřívaných garážích, ale něco nám říká, že zrovna tohle nebude váš případ. Garáž by měla být každopádně suchá a dobře větraná, to je základ pro všechny. „Změny teplot a vlhkost v garáži, to je ideální prostředí k tomu, aby zrezlo i nové nebo zrenovované auto, natožpak vůz, který nám dělá radost průběžně,“ vysvětluje Přemysl Bartoš, český importér pro vozy Caterham, který se ale věnuje i renovaci veteránů.

Foto: Shutterstock/rangizzz

V podzemních garážích bývá ideální teplota, pozor ale na poškození od ostatních aut

„Ideální je samozřejmě temperovaná garáž, ale opravdu nutné je, aby byla garáž bez vlhkosti, tedy aby v ní cirkuloval vzduch. Alespoň nasávání u země a odtah u stropu," říká znalec.

2. Odpojte baterku a dejte ji na nabíječku

Ve vyhřívané garáži stačí auto připojit na nabíječku a o víc se starat asi nemusíte. Pokud však bude vaše auto stát delší dobu, pak byste měli baterku odpojit i tam. V běžných garážích se doporučuje baterku odpojit úplně a ideálně ji přemístit někam, kde je stabilnější teplota. Tam je pak prozíravé baterku napojit na udržovací nabíječku – pořídíte ji za pár stokorun.

Dramaticky tím zvýšíte její životnost a na jaře nebudete nuceni kupovat novou baterku. U veteránů a sportovních aut vřele doporučujeme pořídit si rychlovypínač k baterii.

Foto: Shutterstock/ BELL KA PANG

Pro baterku je nejlepší, když ji úplně odpojíte a dáte na udržovací dobíječku

3. Plná nádrž benzinu – ano, nebo ne?

Tady se názory různí. Někdo se bojí mít v garáži auto či motorku s plnou nádrží, jiný se zase bojí, že mu nádrž zevnitř zrezne. „Většina nových aut a motocyklů má nádrž buď hliníkovou, nebo s vložkou, nebo alespoň pozinkovanou,“ vysvětluje Přemysl Bartoš. „U starších aut ale opravdu může dojít k tomu, že nádrž začne reznout, takže tam se rozhodně vyplatí natankovat až po hrdlo. Každopádně jen kvalitní palivo a přidat stabilizátor benzinu!“

Foto: Jan Červenka

Pamatujte: Důležité je natankovat až po hrdlo nádrže a přidat stabilizátor benzinu

Jeho slova potvrzují i odborníci z Millers Oils. „Do starších aut a motocyklů byste měli natankovat ideálně benzin bez biosložky, a rozhodně byste měli přidat přípravek, který obsahuje antioxidanty, celý palivový systém stabilizuje a zařízení pak můžete na jaře bez potíží znovu nastartovat,“ říká Karel Vomáčka z českého zastoupení Millers Oils a dodává: „Kvalitní aditivo typu Tank Safe pomáhá udržovat palivo až dvanáct měsíců. Bojuje proti oxidaci, aby se zabránilo tvorbě laků a kalů, udržuje v čistotě plováky a vstřikovače.

Je ideální pro veškeré uložené stroje, ať už to jsou sněžné skútry, sekačky na trávu, motocykly, auta nebo třeba lodě. Benzin z pumpy totiž není určen pro dlouhodobé skladování a může začít degradovat již za třicet dní. Negativní jevy jsou bohužel posilovány nestabilní biosložkou, degradované palivo vodnatí a vytváří kaly, které ucpávají vstřikovače, palivové potrubí i karburátory a objevují se taky koroze. To vše způsobí špatný výkon motoru, problémy se startováním, zvyšuje to náklady na údržbu a snižuje životnost zařízení.“

4. Auto umyjte a navoskujte

Každopádně platí, že auto by mělo jít do garáže čisté! Před zazimováním byste mu měli dopřát pořádnou koupel a ideálně i vosk. „Umýt, důkladně vysušit a navoskovat,“ říká kouzelnou mantru Lukáš Karásek z firmy Blue Bug Detailing, která se stará o veterány i sportovní auta z celé republiky. „Hlavně to sušení někteří podceňují, s oblibou pak zapomínají i na údržbu těsnění dveří a kapot. Doporučuji použít přímo sprej na pryž, použít se dá i silikonový olej.“

A jestli auto dávat na zimu pod plachtu? „Jestli vaše garáž vypadá jako obývací pokoj, pak je to asi zbytečné. Ale prodyšnou plachtou, ideálně určenou přímo na konkrétní automobil, nic nezkazíte,“ vysvětluje Lukáš Karásek. „I když ji ale mít nebudete, stačí dobře ošetřené auto na jaře jen opláchnout proudem vody od prachu a je hotovo.“

Foto: Shutterstock/ REDPIXEL.PL

Auto s ošetřeným lakem nemusí být ani pod plachtou – na jaře z něj jednoduše opláchnete všechny nečistoty proudem vody

Lukáš Karásek pak důrazně varuje před použitím pogumované plachty nebo dokonce igelitu. „Nic horšího svému autu už nemůžete udělat. Sráží se pod tím vlhkost a auto může začít reznout či plesnivět. Dalším jejich velkým minusem je, že stačí trocha nečistot, byť i jen drobných, a může dojít k poškození laku.“

5. Na kozy

V ideálním případě bude váš veterán nebo sporťák stát v garáži na kozách. „Je to nejlepší pro pneumatiky, pružiny i zavěšení, navíc pod autem může lépe proudit vzduch,“ říká Přemysl Bartoš z českého Caterhamu. Stačí úplně obyčejné kozičky, které koupíte za pár stovek. Když je nemáte, měli byste s autem alespoň čas od času pohnout, udělá to dobře hlavně pneumatikám i kotoučům.

Foto: Shutterstock/DedMityay

Doporučuje se auto na zimu zvednout, stačí kozičky

6. Startovat, nebo nestartovat?

Někteří majitelé každý měsíc jdou a svoje auto či motocykl nastartují, ale nejspíš nedělají úplně dobře… „Startování motoru považuji za nešťastný nešvar, který stále přetrvává,“ varuje Karel Vomáčka z Millers Oils. „Motoru to ale nepřináší vůbec nic dobrého! Ten je totiž nejvíce namáhán právě při studeném startu po několika dnech stání, kdy je olej nateklý v olejové vaně a mnohé součásti jsou takzvaně suché. Než naskočí optimální tlak oleje a ten se dostane všude tam, kam má, jedná se o kritické vteřiny, kdy jdou některá místa a součásti motoru doslova na sucho. Pokud je to ještě podpořeno méně kvalitním olejem, tedy bez esterové syntetické složky, která má jinak špičkovou smáčivost kovů, vše se jen zhoršuje. Dalším negativním jevem je ředění motorového oleje nespáleným palivem, což je často ještě umocněno použitím sytiče. Protože se olej nezahřeje na optimální provozní teplotu, palivo se z něj neodpaří a olejovou náplň při takovém průběžném startu jen degraduje – stejně tak jako kyselé spaliny, které se do něj mohou dostat a celkově snížit ochrannou alkalickou rezervu olejové náplně.“

A jak připravujete auto na zimu vy? Zajímají nás všechny zkušenosti, které se vám osvědčily...

Načítám