Článek
Renault Clio V6
Renault je v našem výběru automobilkou, která v posledních 20 letech vyrobila zadokolek asi nejvíce. Vzpomeňme si kupříkladu na skvělý okruhový sporťák Sport Spider, anebo současný model Twingo, který však svá poháněná kola v podstatě nedává znát kvůli upjaté elektronice. Nicméně osobně bych nejraději zavzpomínal na slavný, dnes už sběratelský kousek, Clio V6. Ten se dělal ve dvou variantách, Phase 1 a Phase 2, přičemž oběma je společný třílitrový šestiválec před zadní nápravou, šestistupňový manuál a ostré chování. Na drifty tohle auto moc není, ale pobavit dokáže zcela jistě vrchovatě, i když se v přímce kvůli vyšší hmotnosti nejedná o žádnou střelu.
Subaru BRZ
Tohle je typický případ auta, které je pro danou značku neobvyklé. Subaru si vyloženě zakládá na svém symetrickém pohonu všech kol, v tomto případě od něj však upustilo, což je jen a jen dobře! Díky spolupráci s Toyotou totiž vzniklo malé kupé BRZ, podle nás jedno z nejlepších aut pro řidiče nejen do milionu. Přitom žádné jiné auto bez pohonu kol tato značka v současné době nenabízí, alespoň tedy ne v Evropě.
Lamborghini Gallardo LP 550-2 Balboni
Samozřejmě, že Lamborghini jako výrobce supersportů dříve používalo pohon zadních kol běžně, od konce výroby Diabla už tomu tak není. Přesto se před několika lety objevila výjimka - limitovaná edice Gallarda nazvaná podle světoznámého testovacího jezdce značky, Valentina Balboniho. Ten si vydupal, že po něm pojmenovaný stroj musí mít pohon pouze zadních kol. A vzniklo z toho zajímavé sběratelské i řidičské auto.
Kia Stinger
Korejská automobilka Kia již několik aut, u kterých se roztáčela jen zadní kola, za svou historii vyrobila. Pamatuji si třeba první generaci modelu Sorento, což mohla být zadokolka. Nicméně v poslední době dlouho nic nebylo, až nyní ovšem přichází nový velký sedan, či chcete-li čtyřdveřové kupé, které přináší několik motorů včetně přeplňovaného šestiválce. Více jsme o autě psali zde. Že by to byla první drifterská Kia?
Citroën C-Zero
Tohle auto je vlastně nejironičtější ze všech. Citroën byl totiž první automobilkou, která představila předokolku, a to slavný model Traction Avant. Od té doby značka vyrábí převážně auta této koncepce, na kterou je náležitě hrdá, a sem tam se v minulosti objevila čtyřkolka. Jenže pak přišel zlom a nakonec vznikla i jedna zadokolka, konkrétně model C-Zero. Bylo to převlečené Mitsubishi, respektive Peugeot iOn, mělo motor vzadu a jezdilo na elektřinu. Stálo za starou bačkoru a téměř nikam nedojelo, ale opravdu roztáčelo jen zadní kola!