Článek
Simpsonovi už nažlucují televizní obrazovky tři dekády. První epizoda se odvysílala 17. prosince 1989. Za tak dlouhou dobu se už několikrát otřeli o politiky, sportovce, minulost i budoucnost. A protože několikrát rýpli i do budoucnosti automobilové, pojďme si ukázat, kdy měli pravdu.
Vzestup segmentu SUV
V únoru 1998 běží devátá řada seriálu a Šáša Krusty v seriálu prezentuje skvělé nové auto – velký teréňák Canyonero. Velký automobil s pohonem všech kol, co voní jako steak a odveze hromadu věcí, přitom je však stále pohodlným osobákem a řídí se jako evropský sporťák. Ze všeho nejvíc připomíná Jeep Grand Wagoneer, ale pokud budeme věřit tvůrcům animáku, výrazně lépe jezdil po silnici. Jistě, zní to jako odrhovačka oslavující nějaký dnešní crossover, ale je to dvě dekády staré a tehdy jste měli buď auto do terénu, nebo na silnici. Auto si koupil Homer, ale nakonec s ním pak jezdila Marge a chytala trochu agresivní styl. Takže až zase budete nadávat nějaké blondýně v Q7, uvědomte si, že se také koukala na Simpsny a zazpívejte si Canyoneeeroooo, třeba to pomůže.
Až absurdní možnosti personalizace aut
Jde o díl z roku 1991, ve kterém se Homer dozví, že má nevlastního bratra Herba. Ten je velmi úspěšným obchodníkem a konstruktérem a nechá Homera vytvořit auto, které bude chtít každý průměrný Američan. A Homer si postaví auto svých snů. Problémem je, že jde jen o jeho sny, na normálním trhu nemá jeho auto šanci. A to tehdy scénáristé nevěděli, že naše doba bude personalizacím naopak přát. Dnes bychom jeho ulítlé výstřelky možná docenili, vždyť i Fiat 500 můžete mít v takřka půl milionu verzí v různých barvách, výbavách, dekorech, že i mně by se z těch kombinací zatočila hlava.
Auta, co umí komunikovat a volat
Píše se rok 1999 a elektrické automobily působí jako velmi vzdálená domácnost. V jedenácté řadě, konkrétně v epizodě Beyond Blunderdome, se Homer upíše k testování elektrického automobilu Elec-Taurus. Za testování měl totiž dostat dárek, což na něj, jak znáte Homera, fungovalo. Homer auto nabourá, utopí, zničí a vrátí jej hořící zpátky dealerovi. Chudák Taurus si stěžuje, že ho to pálí. V minulém století poněkud sci-fi, ale mluvící auta už dnes nemají problém a povídat si s navigací můžete i v Octavii. Systém, který při nehodě zavolá záchranáře, už má také každý druhý automobil a možná si vzpomenete na Corvette, co z okruhu volala o pomoc, protože s ní majitel jel moc agresivně.
Návrat DeLoreanu
V sedmé řadě z roku 1996 si můžete pustit díl Ryba jménem Selma. Hlavní postavou epizody je herec Troy McClure, kterého můžete znát z filmů jako: Seznamte se, Joe Blow nebo Návrat Abe Lincolna… Troy je však již za zenitem a stárne, což se nepříjemně projevuje na jeho zraku. Proto se svým nádherným sporťákem zdemoluje několik stojících aut v poklidné Springfieldské ulici. Tím sporťákem není nic jiného než DeLorean DMC-12. Následně pak šerifa Wigguma praští do brady výklopnými dveřmi, což je jasný odkaz na film Návrat do budoucnosti 2, kde totéž provede doktor Brown Biffu Tannenovi. Troy si musí udělat znova papíry, což vyústí v románek se Selmou Bouvierovou, úřednicí na inspektorátu, která nakonec stárnoucí hvězdě dopomůže opět odstartovat kariéru. To vše 19 let předtím, než byl ohlášen návrat DeLoreanu na výrobní linky.
Auta bez řidiče
Dnes píšeme o autonomním řízení každou chvíli, ale tehdy? Je to skoro dvacet let stará epizoda z roku 1999 a najdete jí pod názvem Maximum Homerdrive. Homer v ní vyzve řidiče kamionu Reda Barclaye k soutěži jedlíků, kterou dotyčný nezvládne. Na uctění památky Homer chce splnit účel a dovézt s Bartem jeho náklad (artyčoky a ilegální migranty) do cíle v Atlantě. Jenže zápřah truckera Homer nezvládne a za volantem usne na úzké horské silnici. Místo toho, aby se zřítil ze srázu, kamion sám zatočí a ráno se zaparkuje na pumpě. Homera zachrání systém Navitron Autodrive, který kamioňáci udržují v tajnosti. Jak mu jeden z nich vysvětlí: „Stačí jen sedět a vnímat, jak ti z hamburgerů roste zadek“. Homer ale tajemství neudrží, a tak jej čeká hněv ostatních řidičů. Tehdy to muselo znít jako sci-fi, dnes se spíš blíží doba, kdy nám politici řízení aut přímo zakážou. Popravdě doufám, že se toho nedožiju. Autonomní řízení testuje Google, Jaguar, Audi i elektrická Tesla a tento trend se bude jen prohlubovat. Ale Simpsni vám to předpověděli už dávno…