Článek
Ujasněme si to rovnou - tento článek není proti automatickým převodovkám. Jsou auta, do kterých se automat jednoduše hodí, zejména co se týče velkých SUV a luxusních sedanů. Ale zejména u menších a sportovních modelů preferujeme manuální řazení. Automatické převodovky totiž mají některé vlastnosti, které se nám nelíbí. I špičková automatická skříň totiž disponuje alespoň jedním z následujících neduhů. A protože máme rádi sportovní vozy a ostřejší svezení, budeme to brát z pohledu nadšeného řidiče, který chce více, než jen zařadit D a jet.
1. Chování za studena
Pokud nastartujete své auto po mrazivé noci, může mít olej v motoru a převodovce minusovou teplotu. Zatímco u manuální převodovky se tyto teploty podepíší maximálně na trochu tužším chodu řadicí páky v kulise, u automatů je důsledků mnohem více. Každé zařazení je cukavé, zdlouhavé a nepříjemné, reakce na manuální pokyny opožděná. Nejhorší to je ve chvíli, kdy chcete jet trochu svižněji bez vytáčení motoru. S manuálem žádný problém, u automatu se ale převodovce nechce řadit ani v manuálním režimu dostatečně hbitě. Jednoduše musíte počkat, až se převodovka dostatečně prohřeje.
2. Omezené možnosti řízení sportovních aut
Průměrný řidič dokáže u výkonných aut s automatickou převodovkou jezdit rychleji a bezpečněji, pokud se však chcete dostávat k limitům nebo dokonce za limity stroje, s manuálem bude vše přesnější a navíc máte více možností, jak auto ovládat. Kupříkladu pokud chcete driftovat se zadokolkou, můžete použít k jasnému a přesnému driftu techniku spojkového kopu, anebo využít brzdné síly motoru systémem shift lock, tedy vůz dostanete do smyku rychlým podřazením bez meziplynu. Sešlápnutí spojky si pak můžete pomoci i v některých krizových situacích, kde nestačí jen sundat nohu z plynu. S moderním automatem možná můžete být rychlejší na okruhu, byť i to je často sporné, dokonalému ovládnutí auta ale samočinná převodovka nepomůže.
3. Zpomalené reakce na pokyny řidiče
Dnešní nejlepší automatické dvouspojkové převodovky již fungují velmi dobře a intuitivně, kupříkladu v Porsche 911 GT3 je to mechanická báseň, které lze jen stěží něco vyčíst. Skvělý bývá rovněž osmistupňový sportovní automat ve vozech BMW. Stále je však na trhu větší část převodovek, které v manuálním režimu nereagují na pokyny řidiče tak, jak bychom si přáli. Zejména podřazování bývá pomalé, s nepřesným meziplynem a často nejde podřadit do posledních 500 otáček. Některé převodovky pak reagují pomalu i na pokyn pro řazení vyšších stupňů, obzvláště v nízkých otáčkách.
4. Vyšší hmotnost
V dnešní době odlehčování a úspory hmotnosti jdou automatické převodovky proti proudu - je jich stále více, ačkoliv jsou těžší než manuály. V běžném autě rozdíl několika desítek kilogramů asi těžko poznáte a je vám to vlastně jedno, u sportovního modelu však hraje roli každý kilogram.
5. Ovládání manuálního řazení
Ovládání manuálního režimu u automatických převodovek je často nelogické a neintuitivní. V dnešní době již u mnoha vozů najdeme pádla pod volantem, není to však pravidlem. Pokud chcete řadit pohybem páky, velmi často narazíte na otočenou kulisu, tedy že vyšší převody řadíte od sebe a podřazujete směrem k sobě. To však nedává smysl, ostatně závodní auta se sekvenční převodovkou to mají přesně naopak. Důvod je jasný - při brzdění, kdy se podřazuje nejčastěji, je přirozenější pohyb pákou dopředu, než dozadu. Některá auta (například starší Porsche) měla rovněž podivná tlačítka na volantu a vůbec nejhorší jsou pak tlačítka přímo na řadicí páce.