Článek
Absence kovu nad hlavou vám sebere pocit bezpečí, takže zvolníte tempo – začínáte si více užívat samotnou jízdu, vnímáte posekanou trávu, slunce, bublání motoru… nebo alespoň cvakání ventilů. Zkrátka a dobře – samotná cesta je najednou cílem. A pokud to ještě chcete na poslední chvíli stihnout, máme pro vás pět skvělých tipů. Víte přece, jak to bývá s tím babím létem, ne?
Mazda MX-5
Už od nadpisu víte, že se tu musela objevit. Jde o nejprodávanější roadster na světě, a to z dobrých důvodů. Skvěle se řídí, je kompaktní, lehká, mrštná, a za ty peníze byste více zábavy hledali jen marně. A ani vás nezruinuje na provozních nákladech.
Všechny mají svoje pro a proti, ale v naší cenové relaci zvolme generaci NC – třetí v pořadí, prostě druhou nejnovější, chcete-li. Vybrat se dá ze dvou motorů, a sice 1,8 nebo 2,0 l, ale podle nás se vyplatí chloupek připlatit za stošedesátikoňový dvoulitr. Pokud si auto alespoň trochu proklepnete, nemůžete šlápnout vedle. A svého času ji schválil i jistý pan Poweeeeerrr!!!, neboli pracovním jménem Jeremy Clarkson.
Kus ze začátku série a se „solidním“ nájezdem seženete i za 160 tisíc, za 200 „klacků“ už se bavíme o slušných kusech ale ty „vymazlené“ hravě překročí třísettisícovou hranici.
Porsche Boxster
„Všudypřítomná MX-5? Běžte se… svézt raději vy, chytrolíni“. Dobrá, není problém. Chcete seriózní řidičský nástroj? Porsche je jasná volba. Jelikož jsou ale všechny 911 zcela mimo naši cenovou relaci, doporučujeme se podívat po Boxsteru. Dostal tu „správnou“ koncepci a svou váhu v hierarchii značky taky má – dá se říct, že před lety vytáhl Porsche z bryndy.
Navíc má charakterní plochý šestiválec, na který je mazda krátká. První generace už dosáhly cenového minima a půjdou jen nahoru, takže by teď byla příhodná doba pro splnění snu. Každopádně chcete verzi S, věřte nám.
A pokud se cítíte odvážně, může být jeden váš už za 200 tisíc, ale tam bychom byli opatrní. Pěkné kusy začínají řádově na třech stovkách, ty lepší kusy první generace Boxsteru s nájezdem do 100 tisíc km už přesahují i půlmilionovou hranici.
Mini Cooper S kabrio
Je šik, často vzbudí obdiv a je to prostě Mini. Jízdními vlastnostmi to nebude taková motokára jako „plně kovová“ verze, ale pokud jste nepřeskočili první odstavec článku, tak víte o co tu jde. A navíc, jestli má MX-5 dostupnost a mrštnost a Boxster charakter, tak Cooper má ten osobitý styl. Cooper S s výkonem 170 koní umí být i poměrně slušně svižný a kupodivu tam posadíte čtyři lidi. Ale do kufru narvete maximálně trenky, nabíječku a kartáček na zuby. Takže vlastně to hlavní.
Dá se sehnat za překvapivě pěkné peníze, klasický Cooper stojí od 130 tisíc korun, na vytříbenější Cooper S už si vyberte minimálně 150 tisíc.
Toyota MR2
Pokud plánujete svoje otevřené auto jednou vytáhnout i na okruh, bude pravděpodobně nejideálnějším kandidátem MR2. Lehká (960 kg), výkonná (140 kobyl) a překvapivě levná. Takže když s ní praštíte, nebudete si muset zřídit další úvěr.
Ale během jízdy se mějte na pozoru, hlavně na mokru. Sice nevypadá, ale MR2 je opravdu ryzí sporťák a díky koncepci s motorem uprostřed a necelou tunou váhy, a tím pádem i minimálním zatížením obou náprav se vám může snadno stát, že vás předběhne zadek. Tato koncepce má totiž velmi malý moment setrvačnosti – v praxi to znamená, že pro vyrovnání smyku musíte být na volantu bleskurychlí. Vlastně si díky tomu i vysloužila takovou řekněme temnou pověst, nejednoho nepozorného jezdce už načapala na švestkách, jak se říká.
Je pochopitelně šíleně nepraktická, nemá totiž ani pořádný kufr, ani čtyři sedadla, ale na vaší oblíbené okresce vám to bohatě vynahradí. Dá se sehnat už za sto tisíc, kusy s větším nájezdem i za méně.
Audi A3 kabriolet
Tohle je tak trochu divoká karta. Není to tak úplně sportovní kabrio, ale má prémiový znak na kapotě. Není mrštná jako motokára, ale přesto jede slušně. A s nezničitelným motorem TDI bude jezdit za pár korun. A díky přijatelnému kufru a nouzovým zadním sedadlům můžete s buchtou klidně i vyrazit na nějaký delší výlet. Je to volba rozumu, ale bez nějakých závažnějších kompromisů.
A3 kabriolet tedy skóruje kvalitním interiérem, vkusným zevnějškem a slušnou použitelností. A jako bonus berte, že zatím i slušně drží cenu. Pěkné kusy startují na čtvrt milionu korun, ale dají se sehnat i s cenovkou pod dvě stě tisíc.
Sluší se říct, že každý z nich má něco do sebe, jakési svoje kouzlo. Ale záleží hlavně na prioritách, který máme každý jinak nastavené. Jaká by byla vaše volba? Nebo už hlodá pomyslný červíček v hlavě a začali jste „okukovat“ inzertní servery?