Článek
Peugeot 207
Peugeot malá auta vždycky uměl a vybudoval si na tom image. Modelů 205 a 206 se prodaly miliony, přičemž u staršího z nich to bylo díky celkovým schopnostem vozu, u 206 hrála zásadní roli vizuální přitažlivost, ačkoliv s jízdou to již nebylo tak slavné. V roce 2006 však přišlem nástupce v podobě modelu 207, a ten již mnoha kvalitami neoplýval. Přinesl nevzhledně vystrčený čumák, poměrně vysokou hmotnost mezi 1200 a 1400 kg, chabý vnitřní prostor a zpracování, nikterak obratné jízdní vlastnosti i pouze průměrný komfort jízdy a ne zrovna dechberoucí dynamiku. I když se dvěstě sedmiček neprodalo tolik, co jejich předchůdců, stále to byl dosti populární model, který se umísťoval na předních místech v evropských prodejích vozů a celkově těchto strojů vzniklo přes 2.5 milionu kusů.
Daewoo Lanos
Pamatujete si kolik těchto aut jezdilo? A jak málo jich potkáváte dnes? Daewoo Lanos ve své době okouzlovalo dobrou výbavou, nízkou cenou a potentními motory od GM, reálně to však bylo špatně postavené auto s problémy s elektrikou, laciným interiérem a příšernými rozhoupanými jízdními vlastnostmi. Přesto to byl populární vůz, kterých se vyrobilo hodně v různých koutech světa pod různými značkami. Vznikl tak Lanos jako Chevrolet, polské FSO, ruský Doninvest či ukrajinský ZAZ. Dnes je již alespoň u nás Daewoo Lanos v prachu historie.
Renault Thalia
Thalia byla původně vyvinuta jakožto levný sedan pro méně náročné trhy, ostatně byla vyráběna v Turecku, Argentině, Brazílii, Kolumbii a Mexiku. Přesto byla velmi populární i u nás. Měla totiž objem kufru přes 500 litrů a velmi příznivou cenu. V jednu chvíli se dala koupit dokonce za 100.000 Kč, a to jako zcela nová! Jenže jak to již s takovýmito vozy pro rozvojové trhy bývá, mnoho kvality u nich nečekejte. Thalia stála na podvozku Clia a byla vyrobena v podstatě z odpadních a zastaralých dílů. Nevynikala trvanlivostí, podvozkovým umem ani jakoukoliv technickou finesou - byl to pouze levný přepravník z bodu A do bodu B. Známe dokonce kus, kterému pravidelně co rok až dva odcházely tlumiče, ačkoliv nájezd kilometrů nebyl nikterak velký a řidič ohleduplný. Jakožto nejlevnější auto na trhu se dala Thalia akceptovat, jinak však ne.
Oltcit Club
Čaučeskova pomsta, řešení pro ty, kteří neměli na opravdové auto - tak se tomuto stroji přezdívalo. Říkalo se, že Oltcit je snad nejhorší auto světa - reznoucí, s množstvím závad, vysokou spotřebou a hroznými jízdními vlastnostmi. Bylo vyráběno v Rumunsku na základě francouzského Citroënu Visa. Je neskutečné, že nejslavnější model Club jste si jako nový mohli koupit ještě v roce 1996. Stejně tak je neuvěřitelné, že těchto tragických dopravních prostředků se jen v Československu prodalo téměř 40.000 kusů. Dnes se již jedná pouze o úchylnou raritu.
Volvo S40/V40
V roce 1995 bylo tohle Volvo uhrančivé. Varianta V40 byla vyhlášena jako nejkrásnější kombi roku a celkově se jednalo o aerodynamický stroj. Volvo však tímto modelem chtělo útočit na kompaktní modely německé konkurence, jako je Audi A4 či Mercedes třídy C. Problémem bylo, že v Nizozemí vyráběný stroj stál na základě Mitsubishi Carisma, měl výhradně pohon předních kol a maximálně pětistupňové převodovky. Ve výsledku se tedy jednalo jen o jakési pozlátko, které s výjimkou variant s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem nebylo ničím zajímavé, ale cena atakovala mnohem vyspělejší konkurenty. Přidejte k tomu servisní náročnost či průměrné jízdní vlastnosti a máte málo muziky za hodně peněz. Ostatně mrzké ceny ojetých kousků odpovídají kvalitám vozu i dnes. Přesto se těchto strojů prodalo přes milion kusů.