Článek
Úmyslně tentokrát vynecháme stylovky, protože jakkoli je třeba Fiat 500 roztomilý a se správným motorem docela spolehlivý, praktičnosti moc nepobral, ani výhled při parkování neposkytuje úplně nejlepší. Zaměříme se proto hlavně na prakticky řešená auta, ve kterých nebudete desítky minut zápasit se sklápěním sedadel, aby si dozadu někdo na pár kilometrů sednul.
Škoda Citigo/Fabia 1.0 MPI
Škodovky jsou na našem trhu nejprodávanější auta, tak si hned jednu takovou připomeneme. Právě malé Citigo s klasickým litrovým tříválcem MPI je naprosto skvělé auto do města. Vejde se všude, je z něj dobře vidět a na svou kategorii je poměrně pohodlné a poskytuje i solidní pasivní a aktivní bezpečnost. Z hlediska dalšího prodeje je vždycky lepší pětidveřová verze. Se spolehlivostí také nemá problémy, pokud si tedy zrovna nekoupíte kus po rozvozu pizzy. V Citigo můžete mít i robotizovaný automat. Není to sice vzor kultivovanosti, ale aspoň je to spolehlivější a levnější řešení než DSG.
V zásadě lze to samé aplikovat na Fabii, která motor 1.0 MPI s nepřímým vstřikováním také dostala, ale tam už logicky bude ta dynamika trochu horší. Ale do města to pořád stačí, takže pokud je na vás Citigo opravdu moc malé, s Fabií chybu neuděláte. Dobrým motorem do Fabie je i čtyřválec 1.2 TSI, ale ten ustavičné poskakování po městě nesnáší moc dobře. Snad jediným slabším článkem jinak spolehlivého pohonu je mechanická převodovka starších aut s větším nájezdem.
Honda Jazz (II. gen.)
Velice zajímavě řešený Jazz od Hondy osloví především ty, kteří potřebují na co nejmenší prostor vměstnat co nejvíce praktičnosti. Chytře navržené auto ale potěší i vysokou provozní spolehlivostí. Chybu neuděláte s žádným motorem, dvanáctistovku oceníte hlavně ve městě, motor 1,35 l se hodí spíše těm, kdo jezdí častěji ve větším obsazení a mimo město. Zajímavostí je i hybrid, ale ten je spíše kuriozitou a po letech budou nad životností (a servisní náročností) složitých komponentů pohonu viset otazníky.
Kdo nechce řadit, možná bude lepší hledat plynulé CVT, které po modernizaci nahradilo ucukaného robota s trochu vyšším rizikem drahých oprav. U převodovky CVT ale počítejte po vysokém nájezdu s nutnými investicemi. Jakmile převodovka při plynulé jízdě kolísá otáčkami motoru, bude tu problém. Jinak je ale druhá generace Jazzu vzorem spolehlivosti, a pokud každý rok vyměníte olej, vydrží vám na věky.
Peugeot 208 1.2
Kompaktní Peugeot 208 jsme si představili v testech ojetin, tak jen připomeneme hlavní body. Pokud vám nevadí ta prazvláštní ergonomie, oceníte velmi dobrou obratnost, malé rozměry a vlastně velmi slušnou provozní spolehlivost, která rozhodně převyšuje očekávání od ojetého francouzského auta. Hledejte verzi s atmosférickým tříválcem s nepřímým vstřikováním. To je výborný a spolehlivý motor s nízkou servisní náročností.
Foukaná verze tříválce s přímým vstřikem už potřebuje aditivované palivo s vyšším oktanovým číslem a je konstrukčně složitější. Dieselu se do města vyhněte, ten nedává vůbec žádný ekonomický smysl. S přimhouřením oka bychom vám schválili i robotizovaný automat, ale jestli nechcete řadit, tak to už je lepší foukaný tříválec s klasickým měničovým automatem. Výhodou tohoto malého Peugeotu je také výborná antikorozní ochrana.
Suzuki Swift 1.2 VVT (V. gen.)
Dalším skvělým kompaktním prckem je Suzuki Swift páté generace vyráběný mezi roky 2010 až 2013. S atmosférickou dvanáctistovkou jede mnohem lépe, než byste možná podle parametrů čekali. A je to také nesmírně spolehlivý motor, který potřebuje jen pečlivého majitele. Stačí každý rok vyměnit olej, jednou za dva až tři roky svíčky a budete mít klid. Zajímavostí je, že se Swift dělal i jako čtyřkolka.
Pokud musíte mít automat, lze nad čtyřstupňovou skříní s měničem přimhouřit oko, ale jinde než ve městě ji neoceníte. Hlavně se ale vyhněte dieselu 1,3 l, který bude v inzerátu lákat nízkou cenou. Je to trochu průšvihář a nese příliš mnoho drahých rizik, která se nevyplatí podstupovat. Motor 1,2 l jezdí do šesti litrů, a pokud necháte autu udělat ochranný nástřik podvozku, nemělo by jen tak začít reznout.
Kia Rio 1.25 CVVT
Velice povedená je také poslední generace kompaktního hatchbacku Kia Rio. Naprosto stačí základní motor 1,25 l, který ve městě poskytuje dostatečnou dynamiku, má dobrou spotřebu a je mechanicky odolný. Spolehlivost moderních vozů Kia je velmi slušná a určitě vás potěší i tovární sedmiletá záruka. Limitnímu nájezdu záruky 150 000 km se navíc malé Rio, na rozdíl od naftových Ceedů, za sedm let jen tak nepřiblíží.
Jediné, co vás tak může u ojetiny potkat, bude opotřebená spojka po nepříliš citlivém řidiči. Převodovky bývají v dobrém stavu a malé Rio nic vážného obvykle netrápí. Kdybyste chtěli automat, musíte hledat čtrnáctistovku, u které byl ale jen čtyřstupňový měnič. A takové auto je na českém trhu velká vzácnost. Diesel v Riu vyloženě nezakazujeme, ale vzhledem k používání auta ve městě a očekávanému nájezdu se moc nevyplatí. Navíc v městském provozu si filtr pevných částic odrovnáte rychle. Berte benzin a máte to bez starostí.