Hlavní obsah

5 nejlepších motorů legendárního konstruktéra Hanse Mezgera

Foto: Porsche

Hans Mezger a ikonické Porsche 917, které disponovalo výkonem až 1000 koní

Bylo mu pětaosmdesát let, když ve spolupráci s Williamsem vyvíjel upravený vzduchem (!) chlazený 500koňový boxer pro americkou společnost Singer. Dělal to prý se stejným nadšením, jako když před pár desítkami let navrhoval motor pro závodní Porsche 917.

Článek

Jeho jméno znají jen pravověrní fanoušci. Ale jeho dílo zná úplně každý. Když Hans Mezger před dvěma měsíci zemřel, bylo mu devadesát let. Byl to motorář Porsche, který vymyslel původní vzduchem dvoulitrový šestiválcový boxer pro první Porsche 901 (na 911 ho přejmenovali až časem), aby ho na sklonku svého života dotáhl k absolutní dokonalosti.

Foto: Singer Vehicle Design

Singer je mnohými považován za nejlepší restomod na světě. Mezgerův motor má výkon 500 koní a pořád je chlazený vzduchem!

Do posledních dní byl aktivní, když jsem se s ním před pár lety potkal na Reunion Porsche v Laguna Seca, nadšeně vyprávěl o tom, jak stavěl motor pro McLaren a obhajoval přeplňování, se kterým kdysi začal experimentovat jako jeden z prvních. Porsche by bez něj nebylo tam a nejen Porsche… Představím vám jeho pět motorů, které doslova změnily svět, ale ještě předtím mi dovolte krátký výlet do historie.

Když v roce 1956 promoval na univerzitě ve Stuttgartu, měl prý pracovní nabídky od osmadvaceti společností. Hans Mezger byl zkrátka premiant, který zaujal svými návrhy profesory už v prvním ročníku svých studií. On měl ale rychle jasno, chtěl do Porsche. Líbilo se mu totiž Porsche 356A. Těžko říct, jak velké muselo být jeho zklamání, když jeho první prací měly být dieselové motory pro traktory Porsche, ale Mezger později několikrát zmínil, že jeho nadřízení rychle vyhověli jeho žádosti a přeřadili ho do vývoje motorů pro sportovní automobily.

V roce 1960 patřil ke klíčovým vývojářům 1,5litrového osmiválce pro Formuli 1 (nesl označení 753 a pak 804) a Dan Gurney s ním v roce 1962 vyhrál holandskou Grand Prix. Když projekt o dva roky později skončil, začal se naplno věnovat plochému šestiválci pro nový sportovní automobil 901 (později ho kvůli právům na označení přejmenovali na 911) a v roce 1965 převzal vývoj závodních modelů 907, 908 a 910, aby se potom stal spolupracovníkem Ferdinanda Piëcha a navrhl motor pro legendární závodní model 917.

Foto: Porsche

Nikdy prý neměl závodní ambice, ale měl absolutní technický talent

Spousta lidí na úrovni Hanse Mezgera časem stagnovala a oslnila svět jednou či dvakrát, ale to rozhodně nebyl případ tohoto talentovaného a vtipného chlapíka. Plynule přešel na vývoj kapalinou chlazených motorů, a když ho pak oslovil Singer s Williamsem, zda by jim pomohl s přestavbou vzduchem chlazeného motoru jeho vlastní konstrukce pro mimořádně úspěšný projekt jménem Singer 911, nadšeně se do toho vrhl. „Nové materiály a nové výrobní postupy dovolily původní návrh posunout ještě o celé mílové kroky. Porsche by tento motor mohlo klidně vyrábět dnes a zákazníci by byli nadšení,“ řekl Mezger v jednom ze svých posledních rozhovorů…

1963 - dvoulitrový šestiválcový boxer pro Porsche 911 

Nemyslím si, že na světě existuje nějaký jiný automobil, který by tak definoval jeden motor. Plochý šestiválcový boxer je zkrátka symbolem pro Porsche 911 a je jedno, jestli je chlazený vzduchem nebo kapalinou.

Foto: Porsche

Žádný jiný motor nedefinuje automobil takovým způsobem jako boxer od Hanse Mezgera

Mezgerova původní myšlenka byla roky broušena k dokonalosti a tento motor pravidelně vyhrával soutěž o nejlepší motorovou jednotku. Plochý šestiválec znamenal nejen nezaměnitelný zvukový projev, ale také nízké těžiště a kompaktní konstrukci.

1969 - přeplňovaný motor pro Porsche 917 

S odstupem bezmála šedesáti let stojí za to připomenout, že v těchto dávných dobách bylo Porsche jen malou firmou, která vyráběla model 911 a chystala do výroby levnější sportovní vůz s označením 914. Takže žádných sedm modelů, žádné obrovské zisky. O to víc pak totiž vynikne obrovský úspěch závodních prototypů s označením 917. Už jen to, že Porsche tehdy sebral odvahu a pustil se do závodění na té nejvyšší úrovni, si zaslouží ocenění.

Model 917 s přeplňovaným 5,4litrovým motorem, který mohl mít výkon až 1 000 koní, byl ale dokonalý, soukromé závodní týmy na něj stály v dlouhé řadě a vozy dominovaly všem vytrvalostním sériím. Takže ještě jednou… Přes 1 000 koní v roce 1973!!!

1974 - závodní 911 RSR 

Teď už je přeplňování samozřejmostí, ale v těchto raných dobách bylo stejně spolehlivé jako předpověď počasí na další měsíc. Nebo tak něco. Hans Mezger v něm ale viděl obrovský potenciál a Porsche mu dalo volnou ruku, aby navrhl a postavil motor pro závodní Porsche 911 a následně se pak mohl pustit i do konstrukce přeplňovaného boxeru pro legendární 911 Turbo.

Foto: Courtesy Gooding & Company

Jedno z těch aut, které definovalo motorsport!

Tehdejší pravidla pro závody silničních aut dovolovala přeplňování koeficientem 1,4, takže abyste mohli závodit ve třídě do tří litrů, nesměli jste mít přeplňovaný motor s větším objemem než 2,14 l. Mezger toto pravidlo využil na maximum, ten motor měl po přepočtu 2,996 l! A taky měl výkon 500 koní, což stačí na to, abychom dnes mohli vzpomínat na legendární závodní model 911 RSR.

1981-1987 - 1,5litrový přeplňovaný V6 pro Formuli 1 

Hans Mezger opakovaně prohlásil, že on sám považuje tento miniaturní vidlicový šestiválec za svoje životní dílo. Přeplňování tehdy ovládlo Formuli 1 a právě tento motor měl ve svém monopostu McLaren MP4-2 autě Niki Lauda, když si dojel pro svůj třetí titul mistra světa. A jel ho i Alain Prost, který šampionát vyhrál o rok později. A další rok zas.

Foto: Porsche

Hens Mezger

V závodě měl přeplňovaný šestiválec výkon cca 900 koní s ohledem na životnost, ale pro kvalifikaci mohl disponovat silou až 1 300 koňských sil! Dnes si neumí nikdo představit, jaké to asi bylo, když závodníci řadili manuální převodovkou…

Tento motor vyvinulo Porsche pro McLaren, ostatně stejně jako vyvinulo spoustu jiných motorů pro spoustu jiných automobilek. Ale věděli jste, že Hans Mezger navrhl i vidlicový dvouválec pro Harley-Davidson?

2017 - Singer DLS 

Tento automobil je snem pro drtivou většinu fanoušků klasických aut a je považován za jeden z nejlepších restomódů všech dob. Samotné Porsche uznává Singer jako úpravce a 500koňový Singer DLS s cenovkou závratných 25 milionů korun je považován za jedno z nejlepších aut, které si můžete koupit. Tedy objednat. Čekací doba je totiž minimálně 2,5 roku.

Jeho srdcem je čtyřlitrový vzduchem chlazený motor Mezger, který pro Singer vyrábí společnost Williams. Ta ale jeho konstrukci konzultovala právě s Hansem Mezgerem, který se nadšeně do celého projektu vrhl, i když většina jeho žijících vrstevníků tráví čas krmením holubů v parku. V tom lepším případě. I díky jeho připomínkám a nápadům vznikl neuvěřitelně charakterní motor, který točí devět tisíc otáček a disponuje závratným výkonem 500 koní.

Načítám