Článek
Každý musí nějak začít, ale volba prvního auta ve velké míře ovlivňuje, jak bude novopečený řidič v budoucnu jezdit. A protože o koupi prvního vozu pro čerstvé mladé řidiče stále ještě rozhodují ve velké míře rodiče, především pro ně je určeno několik následujících řádků.
Ačkoli jsou nová auta historicky nejdostupnější, výrazně více prodejů se děje na trhu ojetin. A právě na ten také směřuje oko potenciálních kupců, kteří s omezeným rozpočtem chtějí něco trochu lepšího než nejlevnější Dacii. Ale pozor, ne všechna ojetá auta jsou pro začátečníka vhodná. Tahle rozhodně začínajícím řidičům nekupujte!
Audi Q7 (nebo jakékoli jiné velké SUV)
Auto pro začínajícího řidiče by nemělo být příliš velké, nemělo by být příliš těžké, ani by nemělo být příliš rychlé a hlavně by nemělo být příliš drahé na opravy, až to začátečník někde ťukne. Nic z toho ale velké luxusní SUV, které se dá na trhu ojetin pořídit za cenu nové Fabie, neumí, zejména pokud se bavíme o zavedených prémiových značkách z německé trojice. Rodiče si často myslí, že velké SUV je přece bezpečné. Ale co je bezpečného na autě, které má přes dvě tuny hmotnosti a k zastavení potřebuje brzdy z vlaku?
Nejnebezpečnější je kluzká silnice a bude to právě tahle obří dvoutunová kráva, která pak bude mít na náledí nejvíce problémů se zpomalením a zatočením. Navíc si začínající řidič neosvojí moc dobrých návyků, protože obří auto s vyvýšenou pozicí za volantem (a nad ostatním provozem) jaksi nevzbuzuje v řidiči potřebu mít k ostatním na silnici respekt. A hlavně tahle auta už dnes dělají všechno za řidiče, takže ten místo držení volantu a sledování provozu bude držet mobil a sledovat fejsbůky a instagramy.
Co raději místo toho? Volkswagen Golf. Ten dělá všechno, co má moderní a bezpečné auto dělat. A ve výsledku je díky jízdním vlastnostem a nízké hmotnosti pro vaše dítě stokrát bezpečnější než zbytečné obludné SUV.
BMW řady 3 E36 (či jiná stará zadokolka)
Zadokolky celkově nejsou moc dobrý nápad, protože v začátečníkovi budou vzbuzovat touhu dělat s autem pitomosti a napodobovat to, co viděl na internetech. Proti starému BMW řady 3 generace E36 jako řidičské učební pomůcce za rozumných třicet tisíc korun samozřejmě nic nemáme (naopak!), ale to máte jako s pistolí. Vztah ke zbraním je potřeba pěstovat, stejně jako vztah k řízení a ke sportovním autům. Pokud to ale před dítě bez náležité průpravy jen položíte, malér bude na světě.
Staré bavoráky jsou mnohdy prorezlé slupky s mizernou pasivní bezpečností, ve kterých si člověk ublíží, i když to zahodí ve 30 km/h na kruhovém objezdu do lampy. To si spíše takové auto kupte pro sebe a pak s mladým jezděte pravidelně trénovat správné řidičské techniky jako práci volantem oběma rukama, vedení pohledu, podřazování s meziplynem a podobně. Ale samotného ho za volant téhle staré slupky raději prvních pár let nepouštějte.
Co raději místo toho? Jestli to musí být za každou cenu bavorák, tak snad by to mohlo být třeba BMW řady 1. Se čtyřválcem! To není taková zákeřná potvora a je to i docela bytelné a bezpečné auto.
Ford Focus RS (nebo nějaký jiný hothatch)
Rychlé předokolky jsou také vstupenkou do maléru. Svádí k rychlé jízdě a opravdu vysokých rychlostí dosahují bez námahy. A to není ideální u řidiče, který má v kapse ještě mokrý řidičák. Mají agresivní reakci na plyn, rychlé řízení, agresivní design... Jako takhle, pokud zastáváte názor, že člověk se nejlépe naučí plavat tak, že ho kopnete z pětimetrového srázu do hluboké nádrže bez schůdků, tak prosím. Focuse RS, Megana RS či jinou třistakoňovou bestii koupíte klidně už za čtvrt milionu. A za dva týdny je vaše dítě ve večerních televizních zprávách a bez řidičáku. Vezme si z toho ponaučení? Rozhodně.
Problém začínající řidičů (a platí to hlavně pro muže) je ten, že každé auto je vlastně závodní supersport. A je jedno, jestli je to Fabia 1.0 MPI nebo Porsche 911. Takže když mladého kluka posadíte do auta, které má tři sta koní, bude těch 300 koní využívat do posledního. Všude. Za jakýchkoli podmínek. Neříkáme, že auto pro začátečníka by mělo mít ten nejslabší motor, který se prodává, ale trochu zdrženlivější přístup by od věci nebyl. S nějakou stokoňovou verzí obyčejného auta to na každé krátké rovince rozjede až dost, ale do první zatáčky aspoň nepřiletí dvoustovkou.
Co raději místo toho? Jakoukoli civilní verzi stejného auta. Ať už je to obyčejný Focus, Golf či cokoli jiného, získá začínající řidič mnohem lepší návyky a nebude ho to tolik svádět k rychlé jízdě. Provozní a servisní náklady takového auta také nebudou závratné.
Škoda 120 (a jiné veterány)
Ne. Chápeme, jak to myslíte. Začínající řidič se má naučit správné řidičské návyky jako vy na něčem starším, co nemá žádné bezpečnostní a asistenční systémy. Jenže aby vůbec stará škodovka fungovala, už to bude spíše muzejní exponát pro vyježděné nadšence a ne pro začátečníka, který s tím bude každý den ráno jezdit do školy a v pátek večer za zábavou. A i obyčejná stodvacítka dneska stojí sto tisíc a na trápení každý den v provozu je jí škoda.
Tyhle staré pekáče jsou navíc akorát tak dobrou cestou k tomu, aby vaše dítě začalo auta nenávidět. Třicet let staré auto bude špatně startovat, bude špatně svítit, budou se mu mlžit okna a vrstevníci se mu budou posmívat. Za rok si tak akorát vychováte z dítěte levicového aktivistu, který bude ráno v pletené čepici blokovat s výhružným transparentem pražskou magistrálu se stejně postiženými soukmenovci.
Co raději místo toho? Jestli to musí být jednoduché auto bez elektronických pomocníků, tak někde sežeňte funkční a nezrezlou Fabii první generace před faceliftem. Ta ve verzi Classic často neměla ani ABS, ale aspoň je to docela bytelné auto, takže nějaký menší ťukanec neskončí katastrofou.
Mitsubishi Lancer Evo (a jiné silné čtyřkolky)
Tatínkové, přiznejte si to. Vy nekupujete svému klukovi první auto proto, aby měl čím jezdit. Vy si plníte sen, který se vám v osmnácti nesplnil. Tyhle rychlé čtyřkolky ale vážně nejsou dobrý nápad, jak vychovat z kluka dobrého řidiče. Pravděpodobnost, že se v tomhle autě někde omotá o strom při pokusu o napodobení Kena Blocka, hraničí s absolutní jistotou.
Problém těchto rychlých čtyřkolek je v tom, že naprosto převracejí realitu naruby. Okamžitě naberou vysokou rychlost a je jedno, jestli je sucho, nebo mokro, nebo to zrovna namrzá. Jenže když pak přijde okamžik lámání chleba, v tomto případě zpomalení auta před zatáčkou a projetí obloukem, musí řidič už zatraceně dobře vědět, co musí udělat. A dokud člověk nevyhraje tři mistrovské tituly národního šampionátu v automobilových soutěžích, tak opravdu neví, co se má s rychlou čtyřkolkou s aktivními diferenciály dělat.
Co raději místo toho? Rychlý a hlavně řidičsky náročný sporťák není vážně dobrý nápad pro začátečníka. Pokud opravdu něco musíte „mladému“ pořídit, nemělo by to mít zvýšené řidičské nároky a zákeřné vlastnosti. Takže nic rychlejšího a děsivějšího než Polo GTI by to být nemělo.