Hlavní obsah

5 kultovních závodních barev, tentokrát už naposledy

Foto: Archiv Garáž.cz

Ano, už je to vážně naposledy. Popáté jsme se už dostali někam, kde barvy nejsou tak kultovní, jako třeba Martini nebo Gulf z prvního dílu. Přesto si ale vzpomínku i tyhle méně kultovní sponzorské polepy zaslouží.

Článek

Tak je to tu, asi poslední díl o kultovních závodních barvách. Uděláme to jako v televizní mýdlové opeře a nejprve si připomeneme předchozí epizody – první, druhá, třetí a čtvrtá. A teď už k té poslední pětici.

West

Foto: Archiv Garáž.cz

Zase jednou začnu s cigaretami, tentokrát jde o značku West, kterou mám já osobně spojenou hlavně s monoposty McLaren v jejich slavné éře konce devadesátých let. Ano, tehdy tam byl fantastický Mika Häkinen a také David Coulthard, o kterém já rozhodně nikdy nic dobrého nenapíšu. Celý tým se jmenoval West McLaren Mercedes. A obě zmíněné automobilky v černostříbrných barvách firmy prezentovaly i na jiných modelech – McLaren na typu F1, Mercedes zase s typem CLK v DTM. Ale partnerství v DTM bylo starší, takže si možná vzpomenete i na sedan 190E 2.5-16, který také sponzorovala firma West. Jen byl tehdy ve starší červenobílé kombinaci barev.

Valvoline

Foto: Archiv Garáž.cz

Americký olejářský gigant pochopitelně sponzoruje hlavně závodní auta v šampionátu NASCAR a formuli CART. Takže tyhle barvy postupně vystřídal Chevrolet, Ford, Dodge i třeba Pontiac. V jiných šampionátech je můžete potkat i na Corvette. Ford si je ale vzal i na rally a logo Valvoline zdobilo Focus RS WRC ve světové rally (bylo to v éře Martini zbarvení). Na okruzích se ale barvy objevily i na speciálech Volvo S60 Polestar nebo Ford Mondeo. V Austrálii je zase vozil okruhový Holden Commodore. Hodně netradičně však působí na evropském Audi R8 nebo Lamborghini Diablo.

Apple

Foto: Archiv Garáž.cz

Své místo mezi kultovními barvami si zaslouží i sponzoring počítačové firmy Apple. Do povědomí se totiž Porsche 935 s duhovkou na boku vrylo vážně hluboko. A není divu, protož tahle barva mu extrémně sluší. Není překvapením, že občas po ní sáhnou i majitelé dnešních stuttgartských skvostů a ozdobí jím své Porsche. Samotné nakousnuté jablko pak můžete občas potkat i na speciálech NASCAR, ovšem není to už v té ikonické duhové variantě.

JZD Slušovice

Foto: Archiv Garáž.cz

Konec bych rád věnoval opět českým barvám z minulosti. Slavně byly ty, které vozily speciály Agroteamu JZD Slušovice. JZD samo by vydalo na jednu knihu, jejich „tovární“ tým na druhou a ve finále by to celé vedlo stejně jen k politické hádce pod článkem. Ale tady máme vzpomínat na auta, která se do kultovních barev oděla, což byla spousta Škodovek. Když ale Agroteam nesouhlasil s tím, aby jeho jezdci měli horší auta než tovární tým AZNP, zahájilo JZD letité partnerství s firmou Metalex a jejich úpravami aut Lada a také nákup zahraničních soutěžních aut. V barvách zemědělského družstva jste tak mohli vidět Renault 5 Alpine, Opel Manta 200 i Porsche 911. Unikátem, který žádný jiný tým nikdy neprovozoval, pak byl „bastard“ MTX 160 RS. Vrcholem ale bylo provozování Audi Quattro A2 v tovární specifikaci a spolupráce s továrním týmem Audi Sport, který nedaleko Slušovic testoval tajný prototyp Mittelmotor, tedy nástupce modelu Sport Quattro S1, na kterém se také objevilo logo JZD.

Chemopetrol Litvínov

Foto: Archiv Garáž.cz

A nakonec budu také vzpomínat na domácí barvy, konkrétně na takřka kultovní černožluté zbarvení Chemopetrol Litvínov. Zdobilo hlavně speciály Škoda a to od stovky po béčkový speciál 130 LR. S týmem bylo spjaté hlavně jméno Václava Arazima.

Načítám