Hlavní obsah

5 aut, která dříve bývala lepší

Foto: Archiv Garáž.cz

Obvykle v automobilovém světě platí, že nové bývá pro většinu zákazníků lepší, my to však nebereme jako dogma. Existují totiž auta, která nás v předchozích generacích zaujala více, než v té současné. Pojďme se na pětici takových podívat.

Článek

Ne, opravdu neříkáme, ať si raději koupíte staré auto, než to nové. I přes různé změny charakteru bývají nová auta zpravidla lepší, než ta stará. Přesto najdeme několik aut, jejichž nové varianty se nám nelíbí tolik, jako starší generace. V tomto případě nejde až tak o celkové vlastnosti, jako spíše o postavení vůči konkurenci. Dříve podobná auta excelovala, dnes jsou třeba jen průměrná. Ostatně posuďte sami.

Ford Mondeo

Když se dny modelu Sierra chýlily ke konci, plánoval Ford opravdu radikální řez. Nástupce měl být extrémně moderní a kvalitní - i proto jeho vývoj stál obrovské peníze. A povedlo se, první Mondeo bylo vážně povedené auto - prostorné, slušně jezdící a svěží. Nás ale nejvíce zaujala druhá generace, která je zde na fotkách. Jasně, dneska jsou to často vyjeté popelnice za pár korun, které dojely na měsíc a zpět. Jenže když narazíte na slušně zachovalý kousek, objevíte neskutečně dobře ovladatelné, svižné, prostorné a všeobecně příjemné rodinné auto, které v té době za danou cenu patřilo k tomu vůbec nejlepšímu! Třetí generace byla stále velmi slušná, ta současná čtvrtá se nám však již příliš nelíbí - je sice pohodlná a tichá, ale rovněž obtloustlá a ztratila onu podvozkovou finesu. Od Fordu bychom pak dokázali vybrat i další vozy, které se nám dříve zdály lepší. Namátkou S-Max, při vzpomínce na fantastickou první generaci pak musíme zmínit i Focus.

Foto: Archiv Garáž.cz

Renault Twingo

Renault Twingo přišlo nejdříve jako chytře navržený funky minivůz s posuvnými zadními sedadly a nadčasovým designem, od roku 2007 pak byla na trhu dospělá druhá generace, která se vyráběla rovněž jako fantastický sportovní model RS s ostrou šestnáctistovkou. Po těchto dvou autech jsme se hodně těšili na třetí generaci, která je navíc zadokolkou. Jenže předností tohoto uspořádání si u Twinga alias převlečeného Smartu příliš neužijete. Naopak, auto má bídnou směrovou stabilitu, otřesné jízdní vlastnosti, neochotné motory a pouze průměrnou prostornost. Jednoznačný krok vedle. U Renaultu bychom takto ohodnotili rovněž Clio Sport či Espace.

Foto: Archiv Garáž.cz

Mercedes třídy A

Tady možná budete mnozí nesouhlasit. Vždyť předchozí áčka jsou důchodcovská, nezajímavá, nepěkná auta. Jenže jsou rovněž chytře navržená, se sendvičovou platformou, velkým vnitřním prostorem, slušným komfortem a relativně pohodlnou jízdou. Nové Áčko je však pouze stylové. Místa v něm příliš není, podvozek nenabídne velký komfort ani vzrušující jízdní vlastnosti a v nabídce pohonných jednotek figuruje diesel od Renaultu. Kupujete si tedy auto, které je podle nás horší než Golf, ale za podstatně více peněz. A to není dobrý obchod. Ne nadarmo se říká, že když Mercedes, tak od třídy C nahoru.

Foto: Archiv Garáž.cz

BMW M3

Legenda mezi německými sportovními vozy, BMW M3. Nejprve přišlo jako motorsportem provoněné malé lehké kupé se čtyřválcem, pak jako ostrý stroj s fantastickým šestiválcem, až se vyvinulo v božského univerzála s neskutečným osmiválcem. Jenže pak přišla nejnovější generace a veškeré kouzlo je pryč. Nádherné zvuky motorů se šesti či osmi samostatnými škrtícími klapkami musely ustoupit přeplňování a škaredému umělému zvuku z repráků, delikátně přesné ovládání na limitu se již nekoná a zatuhlé řízení rovněž za mnoho nestojí. Ano, pokud chcete velmi rychlé auto, které dokáže pálit pneumatiky a zároveň uhánět napříč kontinenty, jste na správné adrese, jenže musíte se jmenovat Chris Harris, abyste si tohle auto užili naplno a ve zdraví. My tedy rozhodně dáváme přednost předchozí generaci emtrojky. Další vůz ze stáje BMW, který nám dříve přišel lepší, je řada 1.

Foto: Archiv Garáž.cz

Volvo XC90

Původní Volvo XC90 se okamžitě po uvedení na trh stalo hitem a vyšplhalo se na vrchol třídy SUV. Vozilo děti mnoha celebrit včetně Jeremyho Clarksona, mělo charismatický pěti, šesti či osmiválec, kvalitní interiér, úsporný diesel a sázelo na pohodlí. Nová generace vozu je sice krásná jak zvenku, tak uvnitř, jenže již se řadí maximálně k průměru třídy. Chybí jí větší komfort, lepší odhlučnění a pořádné pohonné jednotky, které končí u čtyřválce, byť je v nabídce i výrazně povedenější hybrid T8. My ovšem měli i tak raději poctivý V8 od Yamahy, než T8 s elektromotorem.

Foto: Archiv Garáž.cz

Načítám