Článek
Rozhodně však ne ledajaký Ford. Ford GT je nádherný supersport navazující na legendárního několikanásobného vítěze Le Mans, Ford GT40, auto postavené jako vzdor Enzu Ferrari. Jeho novodobá inkarnace vyráběná v letech 2005 a 2006 (vzniklo pouhých 4 038 kusů) měla podobně vzrušující tvary a poháněl ji kompresorový 5,4 V8 s výkonem 550 koní, takže stovku zvládla za 3,8 sekundy, čtvrtmíli pokořila za 11,8 sekundy a jela až 330 km/h. Hodně slušné!
Jenže pro experimentální vysokorychlostní speciál od M2K Motorsports to byl jen slušný základ pro úpravy. Většina prací se točila kolem motoru – kompresor hodili do koše a místo něj instalovali dvě obrovská turba, takže museli vyměnit i větší část vnitřností, aby zvládaly zvýšený výkon. Masivně zvýšený! Před pár lety byli na zhruba 2 000 koních, se kterými dokázali vůz rozjet na 450 km/h. Teď natlakovali turba na 45psi a výkon je tak přes 2 500 koní – nikdo to vlastně neví přesně, protože na světě není dynamometr, který by takový výkon dokázal změřit. A výsledná rychlost?
To byla taky velká neznámá, proto se tým M2K Motorsport vypravil minulý víkend na přistávací dráhu Texas Victoria Regional Airport (oblastní letiště města Victoria v Texasu) a tam rozjel svůj upravený Ford GT na plný plyn. Výsledkem bylo pokoření mýtické hranice 300 mil za hodinu (480 km/h): oficiálně bylo změřeno 300,4 mph (483,44 km/h)!
Palubní telemetrie ukázala dokonce 306 mph (492,5 km/h) těsně předtím, než pilot vystřelil brzdící padák a zadupl brzdový pedál. Celá rekordní jízda proběhla bez problémů, vlastně působí až podivně nevzrušeně dokonce i na záběrech z kabiny – asi jako byste se s Octavií RS rozjeli na 200 km/h. Ale to je jen optický klam daný perspektivou kamery (žádný tunelový efekt vidění jí nehrozí) a rozlehlou plochou vybetonované přistávací dráhy a prázdného okolí (zkrátka se vám nemá kolem auta co rozmazávat). Inu, posuďte sami...
To však nemění nic na tom, že rychlost to byla naprosto šílená. Co dělá tento výkon ještě bláznivější je fakt, že uvedené rychlosti dokázali dosáhnout na pouhé jedné míli vzdálenosti (1,6 km). Bugatti Chiron potřebuje na dosažení 420 km/h (elektronicky omezená maximálka) dráhu dlouhou skoro tří míle (tedy 5 km)!
Pokoření magické rychlostní hranice je nezpochybnitelné, ale Koenigsegg, Bugatti a ostatní se nemusí tak úplně bát, protože, i když je tenhle Ford GT nějakou záhadou stále legální pro silniční použití, rozhodně nejde o produkt sériové výroby (ani malosériové). Jde o jediný existující kus vzniklý úpravou sériového auta. Je totiž velký rozdíl mezi postavením auta, které umí jet rychle rovně, a autem, které umí taky zatáčet, se kterým si můžete v pohodě zajet na nákup nebo vyrazit na dovolenou do Monaka, to je technicky mnohem náročnější. To však nijak nesnižuje výkon M2K Motorsports, kterým právem náleží koruna krále rychlosti silničních vozidel. Prozatím…