Hlavní obsah

40 let stará Škodovka stála v kopřivách, teď má velkou cenu

Foto: Archiv Garáž.cz

Nešla přehlédnout, dělala se ve žluté nebo zelené barvě, kterou doplňovala černá kapota. Většinou stála také na osmipaprskových litých kolech a na přední části měla dva nebo čtyři světlomety. To byla legendární Škoda 110 L Rallye.

Článek

Vlastně by se tahle škodovka dala charakterizovat jako takové první zákaznické rally auto. Většina z nich se prodávala do zahraničí pro amatérské jezdce a tady si ji kupovala kopa závodníků jako vynikající základ pro další ladění. Poprvé se tohle auto na tratích ukázalo v roce 1970, ale výrazně se rozšířilo až o rok později. Nejezdilo pouze soutěže, ale také závody na okruzích a do vrchu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Hlavním úkolem závodního modelu Škoda 110 L Rallye byla životnost a spolehlivost. Podle toho byla také postavena. Základ motoru tvořil sériový atmosférický čtyřválec o objemu 1107 ccm. Na bloku byla použita osmikanálová hlava s novým sacím a výfukovým potrubím. Upravena byla také vačková hřídel a ventily dostaly silnější pružiny. Benzínovou směs dodával do motoru karburátor Weber a naopak o správný odvod spalin se staral výfuk typu Burgess. Tovární tým také doporučoval použití svíček Bosch 290 T16.

Foto: Archiv Garáž.cz

Díky těmto úpravám se výkon motoru vyšplhal na 73 koní a točivý moment měl hodnotu 93 Nm. Výkonová charakteristika motoru by mohla být lepší, ale jak jsme se zmiňovali, tady šlo především o vynikající životnost. A v podobném duchu se pokračovalo také dále. Převodovka se spojkou byly sériové, pouze se zkrátily převodové stupně a spojka dostala silnější přítlačné pružiny a kvalitnější obložení lamely od Feroda. Podvozek lehce připomínal tuningový zásah, protože pružiny byly zkráceny a tlumiče dodala firma Koni.

Tovární tým si uvědomoval, že půjde auto především k soukromníkům a proto připravil i rozšíření nabídky o příplatkové díly či úpravy. Takže v nabídce byla větší 60litrová nádrž, rozšířené blatníky, boční okna z plastu, ochranný kryt pod vozem nebo zesílená karosérie. Díky jinému zpřevodování se 110 L Rallye dokázala rozletět až na 138 km/h.

Foto: Archiv Garáž.cz

Lehkou úpravou prošel také interiér soutěžní škodovky, který lákal všechny majitele sériových stovek. Především malá kaplička nad sériovou přístrojovkou, který chtěl mít každý ve své sériové Škodě 100. Nechyběl nový sportovní volant a nový středový tunel. Kvůli použití nových litých kol musely být upraveny také přední kotouče a brzdové třmeny.

Před nedávnem se v České republice objevil naprosto unikátní kousek, který se podařilo po dlouhých letech najít. Stál několik let zapomenutý v rakouských kopřivách. A v čem je jeho unikátnost? V tom, že je absolutně kompletní a především originální. Ano, je v rozpadlém stavu, ale to je také záměr majitele. Jde o neopravitelné škody, hlavní cenu má ale právě v takovém to stavu, kdy se dochovaly všechny originální díly.

Foto: Archiv Garáž.cz

Stará Škodovka si po dopravení na místo určení vyžádala několik nutných zákroků v renovační firmě, aby vůbec přežila další dlouhá léta. Ze spodní části vozu musel být vytvořen speciální pomocný rám, aby se vůz nerozlomil. Přeci jen ho pomaličku, ale jistě pohlcuje koroze a jeho pevnost je na bodu nula. To ale není důležité, protože je neuvěřitelné, že máme možnost sledovat skvělou škodováckou závodní historii! A jen pro doplnění, s tímto vozem startovala rakouská posádka Hans-Peter Krakhofer - Sallaba Rudolf, kteří se s ním objevili v ČR na soutěžích rallye Vltava, Barum a Škoda. Tato Škoda 110L Rallye zůstane zakonzervována v nálezovém stavu a pracuje se na tom, aby jí bylo možné vidět v soukromém muzeu.

Načítám