Článek
Alfa Romeo MiTo
Jméno MiTo má hned dva důvody. První je logický, druhý pak zavání černou magií… MiTo je totiž zkratkou toho, že vůz byl vyvinutý v Miláně a vyráběný v Turíně. Slovo mito pak ještě v italštině znamená mýtus. A nemusím vám říkat, jak moc nadějí Alfa do Mita vkládala…
Audi TT
Když vám rovnou prozradím, že TT je zkratkou kultovních motocyklových závodů Tourist Trophy na ostrově Man, asi zvednete obočí a řeknete si, že mi to horko leze na mozek, že přece Audi má s motocykly asi tolik společného jako já s Jimmy Hendrixem. Jenže pozor…
Společnost DKW, tedy jedna ze značek, jejímž spojením vzniklo Audi, vyráběla ve třicátých letech závodní motocykly a v roce 1938 jeden z nich dokonce Tourist Trophy vyhrál. Iniciálami TT pak chtělo Audi toto vítězství připomenout, když v roce 1995 představilo na autosalonu ve Frankfurtu koncept sportovního kupé. A to označení už mu zůstalo.
Bentley Bentayga
Marně hledáte nějaký smysl toho slova? Vězte, že Bentayga je nejvyšší hora ostrova Gran Canaria. Kromě toho, že nabízí pěkný výhled, není ničím jiným moc zajímavá a Bentley je ohledně důvodů, proč svoje první SUV pojmenoval právě takhle, skoupý na slovo. Napadá mě jen jedno - jméno Everest už používá Ford a Čumulangma zní sice stejně podivně jako Bentayga, ale používá se jen v češtině.
Chevrolet Camaro
Když v roce 1967 u Chevroletu vymysleli nové sportovní kupé, dostali lidé z marketingu nelehký úkol - vymyslet mu atraktivní jméno. Podmínka byla jen jedna, muselo začínat na C, protože to platilo pro všechny Chevrolety té doby.
Nakonec se prý vybíralo ze dvoutisícového seznamu a jméno Camaro kupodivu neznamená vůbec nic. Na tiskové konferenci při příležitosti představení nového vozu novinářům ale padlo: „Camaro je kruté zvíře, které žere Mustangy.“
Chrysler PT Cruiser
Někdy se stává, že původem označení si není jistá ani sama automobilka, což je přesně případ podivného PT Cruiseru. Podle jednoho zdroje je PT zkratkou pro Personal Transport, tedy něco jako osobní doprava, ale klidně by to mohl být i Plymouth Truck. Jedno je ale jisté. PT bylo i označení podvozkové platformy, na které bylo tohle auto postaveno.
Citroen 2CV
Ať se v případě „kachny“ zaměříte na cokoli, vždy za tím najdete něco zajímavého. Třeba že původně experimentovali konstruktéři s hliníkovou karoserií, že z 250 prototypů schovaných před válkou se našly jen dva (a další tři až v roce 1994), nebo že je to auto tak vysoké, protože tehdejší šéf automobilky si do něj sedal zásadně v klobouku.
Jisté ale je, že název 2CV se neodkazuje na to, že by snad vůz měl jen dva koně (ve skutečnosti jich měl devět), ale že se jmenuje stejně jako daňová třída, do níž spadal. A i když časem dostal větší motor a patřil do třídy 3CV, tak název se nezměnil.
Citroen DS
Jedno z nejzajímavějších aut historie nenese jméno podle daňové třídy a ani neskrývá svým názvem nějaké iniciály, byť zrovna tato myšlenka se přímo nabízí… Skutečnost je prostá. Inciály DS se ve francouštině vyslovují jako „déés“ , tedy stejně jako slovo déesse, čili bohyně. Hezké, ne?
Dodge SRT
Americká automobilka používá označení SRT u všech nejvýkonějších modelů, konkrétně si s tímhle magickým trojlístkem můžete pořídit modely Challenger, Charger a Durango (to je takové obrovské SUV).
Jestli koukáte na Rychle a zběsile, možná vás napadlo už dávno, že by to mohlo být něco jako Street Racing, nebo tak něco. Ve skutečnosti to „tak něco“ znamená Street and Racing Technology.
Ford Fiesta
Model Mondeo vychází z latinského slovíčka Mundus, což je v překladu svět, a to mně nepřijde nijak zvlášť zajímavé. Podstatně víc mě baví jméno Fiesta, tedy španělsky mejdan nebo párty. Zvlášť proto, že Fiestu schválil samotný Henry Ford druhý, který měl na výběr ještě označení Metro, Amigo, Bravo, či Sierra, a že se pak osobně domluvil na bezplatném používání označení s Tomem Murphym, předsedou správní rady koncernu GM, který na jméno Fiesta vlastnil ochrannou známku.
Ferrari GTC4Lusso
Abyste pochopili označení tohoto maranelského plnokrevníka, musíte jeho název rozdělit na tři díly. GTC je dávné označení klasických sportovních Ferrari. Číslovka 4 naznačuje, že interiér je čtyřmístný. A slovíčko Lusso znamená v italštině luxus. Když pak vidíte na konci písmeno T, okamžitě víte, že navzdory písmenu navíc je to verze pro chudáky a že místo motoru V12 je v něm přeplňovaný osmiválec.
Fiat 500
Pořád je to pětistovka, ale víte, proč má ta roztomilá hračka do města od Fiatu (která ji zachránila od krachu) zrovna toto označení? Jeho předchůdce z roku 1957 měl totiž dvouválcový motor o objemu 479 cm3 s výkonem celých třináct koní a Fiat si jen jednu tu první číslovku zaokrouhlil nahoru. Udělal to i později, když vůz dostal čtyřválec 633 cm3, jen opačně.
U některých pozdějších modelů je v názvu ještě písmenko R, ale nenechte se zmýlit, neznamená Racing. R patří ke slovíčku rinnovata, což je v italštině něco jako obnovený.
Lada Niva
Nejznámější Ladou nejen v Evropě je bezesporu terénní model Niva. Při vymýšlení jejího jména někdo velmi kreativní vymyslel označení 4x4, což je její oficiální označení. Ale pak přišel někdo ještě mnohem kreativnější a automobilka si zaregistrovala ještě název Niva. A slovíčko niva znamená v ruštině obilné pole.
Lamborghini Aventador
Lamborghini je býky doslova posedlé. Nestačí mu, že jednoho má v logu, ale používá jména slavných býků bojujících v koridě i pro svoje modely. Aventador bylo jméno odvážného býka, který v říjnu 1993 nadchl při souboji publikum a vyděsil toreadory.
Jméno Huracán by se sice dalo pochopit jako Hurikán, ale byl to býk španělského plemene Conte de la Patilla, který byl slavný pro svoji odvahu a sílu. Nejvíce se Huracán proslavil na corridě ve španělském Alicante v srpnu 1879.
A Urus? To byl býk, který v koridě nikdy nestál, ale v sedmnáctém století šlo o mimořádně silné a respektované plemeno.
Mazda MX-5
Přestože se Mazdě MX-5 původně říkalo Miata jen na trhu v USA a Kanadě, tak se toto přízvisko velmi rychle rozšířilo do celého světa, Českou republiku nevyjímaje.
Ale pozor, Miata nemá nic společného s angličtinou, prapůvod tohoto slova pochází z němčiny a dá se přeložit jako odměna. Jestli lze MX-5 brát jako odměnu za vysvědčení, nebo jako zážitek z jízdy, nebo odměnu za služby jakéhokoliv ražení, to už nechám na vaší představivosti.
A ne, slovo Miata v žádném jazyce světa neznamená „kadeřník“.
Mercedes-Benz E
Přestože teď písmeno E patří samostatnému modelu, tak původně ho měly vybrané mercedesy v názvu z úplně jiného důvodu. Poznali jste tak spolehlivě a na první dobrou auto, které mělo moderní systém vstřikování paliva, v němčině einspritzung. Takže když se auto jmenovalo třeba 280E, bylo jasné, že je to stříkačka o objemu 2,8 l.
Jenže od roku 1994 je všechno jinak, změnil to model W124, který se stal prvním mercedesem třídy E. Automobilka totiž začala odlišovat auta písmeny podle velikosti karoserie a registrované písmeno E se jim náramně hodilo do označení mezi základní řadu C a luxusní S.
Mercedes-Benz G
Když mercedes přišel v roce 1979 se svým terénním automobilem, nazval ho jednoduše terénním automobilem. Doslova Geländewagen, abych byl přesný. Od té doby mu nikdo neřekne jinak než G-Wagen, respektive géčko.
Mitsubishi Pajero
Pojmenovat vůz jménem Onanista je bezesporu skvělý způsob, jak si zastavit slibně rozjetou kariéru v marketingovém oddělení, ale přesto se to někomu v Mitsubishi povedlo, když vymyslel název Pajero. Ale pozor, abych byl spravedlivý, Pajero znamená Onanista jen ve španělštině, jinak je to zoologické označení pro pampovou kočku.
Nissan Qashqai
Není moc horších jmen pro auta, snad jen Honda Fit. A to proto, že Fit je ve skandinávštině slangové označení pro dámské genitálie. Ehm.
Qashqai se špatně vyslovuje (nejčastěji kaškaj, ale můžete vlastně jakkoliv) a ještě hůř píše, ale hlavně, neznamená to vůbec nic. Nebo snad… Podle antropologů se slovem Qashqai označuje etnická skupina turecky mluvících kočovníků v pohoří Zagrios kdesi v Íránů. A někomu to možná přišlo cool. O moc víc se mi líbí název Roque Spot, tak se tomu Nissanu Qask…bůhvíco říká v USA.
Opel Adam
Když Opel přišel s malým modelem Adam, většina lidí si myslela, že je to odkaz na prvního muže, kterého stvořil samotný Bůh. Jenže pravda je jiná. I když i tady jde o stvořitele… Adam Opel totiž v roce 1862 založil podnik vyrábějící šicí stroje a jízdní kola. Sám Opel se výrobě osobních automobilů bránil, ale jeho synové to viděli jinak a krátce po jeho smrti, v roce 1899, představili první auto, model Opel 10/12 PS, který byl chvíli nejprodávanějším autem v Německu.
Peugeot 208
Francouzská automobilka začala používat tří číslice již před devadesáti lety, když v roce 1929 představila model 201, na který postupně navázaly vozy 301, 401 a 601. U některých aut pak nula uprostřed sloužila pro otevírání kufru, což bylo vtipné a elegantní řešení zároveň.
Postupně se objevovaly modely jako legendární 205, pak 206 a 207, ale v roce 2012 se odpočítávání zastavilo na číslovce 208, a tak to zůstane i nadále. Model 209 byste tedy vyhlíželi marně.
Líbí se mi, že Peugeot použil jednu nulu vtipně navíc pro označování svých SUV, tedy třeba modelu 3008. A že se nebál pro výjimečná auta sáhnout i pro výjimečné označení, což je případ třeba RCZ nebo P4.
Porsche 911
Psal se rok 1963 a Porsche (konečně) představilo na autosalonu ve Frankfurtu nástupce modelu 356. Kupé s motorem vzadu zaujalo všechny motoristické nadšence, ale i lidi z Peugeotu. Nicméně ti se na stánek chodili dívat úplně z jiného důvodu, než aby se kochali, nebo chtěli opisovat…
Peugeot totiž vlastnil práva na označení vozů trojčíslím s nulou uprostřed a Porsche se jmenovalo 901. Ne že by se ve Francii chystali vyrábět sporťák, nebo by uvažovali o nové řadě, nebo by třeba jen chtěli experimentovat s motorem uloženým vzadu, ale víte, jak to je je… Porsche se k tomu postavilo čelem a místo nuly použilo jedničku. Legenda se zrodila.
Renault Twingo
Na Twingo mám smíšené vzpomínky, bylo to první auto, které jsem naboural. Jinak se mi ale vždycky nějakým perverzním způsobem líbilo. Je s námi už od roku 1990 a já se nikdy moc nestaral o to, jak vzniklo jeho jméno. A když jsem to teď našel, tak mě to docela pobavilo. Je to totiž kombinace tří tanečních stylů: twist, swing a tango. Dobře, že na to nepřišli v Boleslavi a že místo Octavie nemáme třeba Polčíma (polka, valčík, mazurka)
Renault Koleos
Tohle je spíš taková zajímavost, protože jméno Koleos je podle Renaultu uměle stvořené, aby vystihlo první SUV značky. Bohužel se nikdo nepodíval do slovníku řečtiny, protože pak by dotyčný rychle přišel na to, že koleos je řecký název pro vaginu. Jak kdyby jim nestačil ten znak…
Rolls-Royce Cullinan
První SUV značky Rolls-Royce mělo hned několik pracovních názvů, ale tenhle se nakonec nejspíš zdál být tím nejhonosnějším. Aby taky ne, Cullinan je jméno největšího nalezeného diamantu! Vykopali ho v roce 1905 v jihoafrickém dole, který patřil jistému Thomasi Cullinanovi a on ten 3106 karátový skvost pojmenoval se skromností sobě vlastní, tedy po sobě. Jen tak mimochodem, těch 3 106 karátů je 621 gramů. Je opravdu velký a drahý. Stejně jako tohle auto.
Škoda Octavia
Všichni víme, že jméno Octavia pochází z minulosti a že se tak jmenovala škodovka, která byla vyráběná v letech 1959 až 1971. Octavia byla osmým modelem škodovky a vy správně tušíte, že latinsky se „osmá“ řekne právě Octavia.
Škoda Karoq
Netuším, kdo vymyslel, že SUV z Mladé Boleslavi budou mít v názvu první písmeno K a poslední Q, ale škodovka rychle přispěchala s vysvětlením, co její jména vlastně znamenají. Kodiaq je jasný, odkazuje na medvěda a taky na jméno ostrova na jihu Aljašky, kde žije víc než 3 500 těchto medvědů. Se jménem Karoq je to ale trochu složitější… Prý tohle jméno vymyslel dvanáctiletý chlapec, obyvatel Aljašky, který složil jméno ze dvou slov. Konkrétně to prý byla slova kaaraq, což je označení pro automobil, a quarrug, tedy šíp. No dobrá tedy…
Tesla 3
Nové SUV od Tesly se mělo jmenovat Tesla Model E, ale protože tohle označení už si patentoval Ford, museli vymyslet adekvátní náhradu a tím je tedy trojka. Nechápete, proč ne třeba B nebo A, nebo nějaké jiné písmeno? Je to snadné… Tesla totiž vyrábí modely S, X a Y. A písmeno E by se jí tam náramně hodilo, protože pak by název jejich modelů byl jednoduše SEXY. A trojka je vlastně obrácené písmeno E… Jasné?
Toyota Corolla
Když Toyota přišla s jménem Yaris, všichni se ptali, co to znamená. A že prý jde o spojení řeckého slova Charis (krása, půvab) a německého souhlasu Ja, což měla být reakce lidí z evropské centrály, když prvně viděli koncept nového vozu. Jo, to by šlo. Pochopení mám i pro jméno Supra, které pochází z latiny a znamená nadřazený. Ale jméno Corolla?
Tak se držte… V angličtině to znamená okvětní lístky. A podle Toyoty jde o nejkrásnější věc, na kterou se na květině díváme. Ehm.
Toyota RAV4
Na rozdíl od Corolly mi tohle dává smysl. Když Toyota vymyslela Ravku, tak ještě nikdo neznal pojem SUV, protože je nikdo do té doby nevyráběl. RAV tedy znamená označení Recreational Active Vehicle, tedy něco jako vůz pro aktivní trávení volného času. A písmeno 4 mělo upozorňovat, že je to čtyřkolka. Co na tom, že většina prodaných aut má pohon jen přední nápravy…
Volkswagen Scirocco
Kdysi dávno měl Volkswagen nesmírně nudná označení pro svoje auta, třeba Brouk se oficiálně jmenoval Type 1. Když přišla éra kapalinou chlazených motorů a vozů s pohonem předních kol, řekl si někdo, že je načase dát autům nějaké šmrncovnější označení, a tak vznikly názvy jako třeba Golf (odkaz na Golfský proud) nebo Passat (meteorologické označení pro stabilní vítr).
Jméno Scirocco je označení pro středomořský vítr, který proudí z horké Sahary. To je dobré, ne? A ještě se tomu větru taky říká Ghibli. Takže VW a Maserati toho měli společného víc, než by se kdy mohlo zdát…
Tak které zdůvodnění označení vás pobavilo nejvíc? Podělte se s námi o svůj názor v diskusi.