Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Malá MPV jsou dnes na evropských trzích zcela vymizelou kategorií, postupně je nahradily jiné vozy, především městská SUV. Na začátku milénia však situace byla jiná a segment malých velkoprostorových aut rychle expandoval. Zájmu se rozhodla využít i mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, která nabídla originálně pojatý Roomster. Nakonec zůstalo u jediné generace, byť nástupce byl už za dveřmi.
Originální studie
Škoda Roomster se světu poprvé ukázala v září 2003 na tehdejším autosalonu IAA konaném ještě ve Frankfurtu nad Mohanem, a to ve formě stejnojmenné studie rodinného kompaktního vozu. Šlo o originálně pojaté auto, hlavně díky asymetrické konstrukci.

Koncept Roomsteru vypadal dost odvážně…
Zadní boční dveře tak byly jen na jedné straně, široké a zasahující vysoko do střechy. To mělo usnadnit nastupování i náklad rozměrných zavazadel. Zajímavostí byly rovněž páté dveře, celé ze skla, se zasazeným logem Škoda.
Interiér pak vsadil na praktičnost a variabilitu. Zadní sedadla šlo posouvat o 750 mm v podélném směru, což znamenalo možnost bohatého prostoru buď pro pasažéry, nebo zavazadla. Případně šlo sedačky sklopit a z vozu vytvořit praktickou dodávku.

... produkční verze založená na druhé Fabii byla o poznání usedlejší.
V době premiéry představitelé automobilky zdůrazňovali, že v představené podobě se studie vyrábět nebude. Přiznávali však, že stylistické motivy převezmou chystané vozy.
Místo Roomsteru mohl být Spacefun či Kubig
Už rok nato však bylo všechno jinak, vedení automobilky přiznalo, že Škoda nabídne malé rodinné auto vycházející ze studie Roomster. Důvodem měl být vysoký zájem ze strany veřejnosti o studii. Mluvilo se nicméně o novém jméně, výrobce si tehdy nechal registrovat názvy jako Kubig, Qbig, Spacefun, Spaceliner či Raumstar.

Vpředu kompaktní hatchback, vzadu nafouknuté MPV. Vypadalo to trochu divně, ale fungovalo to na jedničku.
Když se však sériové auto na začátku roku 2006 představilo, byl to přece jen Roomster. Vůz přitom z velké části použil motivů studie, ať už řešení předních partií nebo siluety. Právě boční profil byl hodně nezvyklý, se zvýšenou střechou za předními sedadly. Sériový Roomster nicméně měl boční dveře na obou stranách karoserie, navíc dostal konvenční páté dveře, které nebyly celé prosklené.
Interiér 4,2 metru dlouhého auta zůstal variabilní. Zadní sedadla nazvaná VarioFlex byly tři samostatné sedačky, které šlo samostatně sklopit či vyjmout z auta.

Z Fabie byl kompletně převzatý i interiér, to automobilce ušetřilo fůru peněz.
Zajímavostí byl pak technický základ. Roomster dostal podvozek shodný s tehdejší Fabií, zároveň však měl moduly známé z první generace Octavie, ať už některé prvky skeletu nebo konstrukci zádě.
Motorová paleta byla v době premiéry na dnešní poměry hodně bohatá, zahrnovala hned šest agregátů! Z benzinových to byly 1.2 12V HTP (47 kW), 1.4 16V (63 kW) a 1.6 16V (77 kW), z naftových 1.4 TDI PD (51 kW), 1.4 TDI PD (59 kW) a 1.9 TDI (77 kW).

Trumfem Roomsteru byl prostor vzadu: Spousta místa, obří kufr a mimořádně variabilní zadní sedadla, která šla individuálně sklápět a vyjímat. Koncept VarioFlex měl pak i Yeti a Karoq.
Rozšíření nabídky
Nabídka se přitom rychle rozšiřovala. Ještě v roce 2006 debutoval Roomster Scout s oplastovanou karoserií. Krátce předtím se představila i Škoda Praktik, odvozený užitkový model cílený na malé živnostníky či rozvážkové služby. Praktik nahradil zadní sedadla za nákladový prostor, který s délkou 1 555 mm, minimální šířkou 1 016 mm a výškou 987 mm poskytoval objem 1 783 litrů. Od dvoumístné kabiny byl oddělen přepážkou.

Užitkový Praktik byl výjimečně… praktický.
Škoda Roomster se na českém trhu rychle vypracovala na pozici nejžádanějšího MPV. I proto se ještě v roce 2013 psalo o tom, že automobilka Roomster nestačí vyrábět. To však bylo tehdy způsobeno i přesunem produkce auta z Vrchlabí zpět do Kvasin. Ve Vrchlabí se tak Roomster vyráběl jen mezi lety 2011 až 2013.
Přesto se tehdy mluvilo o tom, že Roomster ve stávající podobě skončí a místo něj dorazí malý crossover. Tehdejší šéf mladoboleslavské automobilky Winfried Vahland říkal, že Roomster prodejně limitují jeho nezvyklé tvary. I proto se tak zároveň debatovalo o tom, že by nějaké nové MPV značky Škoda mohlo ještě přijít.
Zprávy o Roomsteru II
Škoda Roomster se nakonec přestala vyrábět na jaře 2015, kdy skončil též odvozený Praktik. Kvasinský závod se tehdy připravoval na zahájení výroby nových SUV, nakonec nazvaných SEAT Ateca a Škoda Karoq.
V roce 2015 se však zároveň čile mluvilo o nástupci s konvenčnější koncepcí. Ten se měl vyrábět v Polsku, mělo totiž jít o přeznačkovanou verzi tehdejšího Volkswagenu Caddy. V českém prodeji se měl vůz objevit v březnu 2016.

Druhá generace Roomsteru se nakonec nedočkala sériové produkce. Ale vzhledem k tomu, že šlo jen o přeznačkovaný VW Caddy, to možná bylo dobře…
Nakonec však bylo všechno jinak a projekt byl bez náhrady zrušen. Stalo se tak v době vypuknutí kauzy Dieselgate, a tak se spekulovalo o tom, že vývoj byl zastaven kvůli nutnosti maximálně snížit náklady. Sama automobilka však rozhodnutí vysvětlovala tím, že zájem zákazníků o osobní dodávku by byl malý, a proto raději vsadila na modely s vyšším obchodním potenciálem, konkrétně SUV. Důvodem však měla být i nízká výrobní kapacita továrny v Poznani, kde se měl Roomster II vyrábět.