Hlavní obsah

Civilům vstup zakázán: Navštívili jsme utajované policejní městečko s vlastním nádražím a zabijáckým domem

Foto: Jan Majurník

Dříve to býval vojenský areál, ve kterém parkovala armádní technika. Dnes toto v lese schované místo připomíná malé městečko, v němž ale nikdo trvale nebydlí. Pravidelně sem nicméně dojíždí policisté na manévry a my se jedněch zúčastnili.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Městečko Pouště? Patrně jste o takovém místě asi neslyšeli, protože nejde o žádnou obytnou lokalitu, nýbrž pouze o dva roky staré výcvikové středisko určené pro českou policii, kde mimo zásahovky a pořádkových složek jezdí trénovat také jednotky operující s auty.

Dovnitř se dostanete jako civilista jen na zvláštní povolení nebo v doprovodu policejní kolony, což se poštěstilo i nám, protože do Pouští zavítala Ochranná služba s řadou zajímavých automobilů.

Foto: Jan Majurník

Výcvikové středisko Pouště je vlastně takové malé městečko.

Po prvních metrech ujetých za branami areálu nám hned bylo jasné, že pojmenovat tohle místo městečko není vůbec od věci. Jsou tu krásné hladké silnice, kruhový objezd, parkoviště, ale i kontejnery simulující různá zařízení.

Projížděli jsme tak kolem ubytovny, hospody, zlatnictví nebo třeba bankomatu. U budovy nazvané policejní stanice nás zaujala v půli přeříznutá Škoda Octavia naražená na stěnu. Kdekdo by řekl, že jde o nějakou dekoraci, nicméně ve skutečnosti tento model slouží k nácviku taktického vystupování z auta.

Foto: Jan Majurník

Dekorace ve zdi? Kdepak, výcviková pomůcka pro taktické vystupování.

Hlavní výcvikovou plochou je pak obrovský několikaúrovňový kruháč, vedle něhož najdete zatáčku se speciálním kluzným nátěrem. A ta je nám velmi dobře známá z hradeckého nebo mosteckého polygonu. Tedy i policisté mohou cvičit třeba smyky přední nápravy pěkně v plné polní, bezpečně a s auty, s nimiž v reálném provozu jezdí.

Pouště nabízí také terénní sekci, takový větší off-roadový polygon, kde se před vysláním na zahraniční mise prohání policisté v zelených land cruiserech a defenderech. A nedávno asi trénovali, o čemž svědčil na parkovišti odstavený zablácený „defík“.

Foto: Jan Majurník

Pouště mají vlastní nádraží s reálnými vagony včetně uzavřených kupé.

Naprostou peckou je pak vlastní vlakové nádraží, pochopitelně jen cvičné, avšak s reálnými vagony včetně uzavřených kupé. Zde se nejčastěji setkáte s pořádkovými jednotkami, které se připravují třeba na to, až zase bude hrát Sparta s Baníkem a řada jedinců neudrží své emoce nebo dýmovnice na uzdě.

Nechybí ani tréninková garáž pro výcvik motorkářů, kde se jezdci učí manévrování v nízkých rychlostech a manipulaci s mašinou. Sice ne úplně pro autaře, ale neméně zajímavá budova je několikaposchoďový „killhouse“ (zabijácký dům). Do něj pravidelně míří trénovat taktiku zásahové jednotky, slaňovat, vystřelit si cvičnými zbraněmi a poházet pár kouřových granátů.

Dopravní manévry

Z dopravně orientovaných policejních jednotek do Pouští nejčastěji zavítá právě Ochranná služba, v jejímž vozovém parku najdeme třeba škodovky, bavoráky, audiny, mercedesy nebo třeba jaguara.

Měli jsme možnost zúčastnit se jednoho výcvikového dne, kdy si policisté pilovali jízdu v koloně s chráněnou osobou a řešení nenadálých situací, například překážku ve vozovce nebo nutnost otočení celé kolony.

Foto: Jan Majurník

Policisté z Ochranné služby ve středisku Pouště cvičí často. Naposledy trénovali taktiku jízdy v koloně.

Dozvěděli jsme se, že projíždět kruhový objezd s nějakou VIP osobou je daleko náročnější než ho projíždět jako běžný řidič, protože auta musí mít specifický styl nájezdu, výjezdu i jízdní pozice.

Ochranná služba rovněž trénovala odbočení a průjezdy křižovatkou, což jsou velmi časté a potenciálně nebezpečné situace. Instruktoři Ochranné služby nám rovněž vysvětlili, proč při takovém nuceném otáčení kolony vystřelí první auto kupředu a ostatní jsou dále za ním. Jednoduše na sebe poutá pozornost a cloní.

Vzhledem k šíři silnic a celkové miniaturizaci městečka se dopravní manévry na místě provádí v nízkých rychlostech, nicméně i tak bylo na některých policistech vidět, že je takový trénink skutečně náročný. A to k Ochranné službě berou jen lidi, kteří problémy s řízením auta nemají.

Jenže zlomte si na pětníku před kruháčem pětimetrovou limuzínu synchronně s ostatními vozy v koloně, mějte ideální rozestup mezi vozy, vnímejte pokyny z vysílačky a ještě monitorujte okolí. Na mou duši žádná legrace.

Z dalšího povídání s policisty jsme se dozvěděli, že dynamičtější manévry trénují na okruhu v Mostě a na noční výcviky jezdí k Jihlavě. Areál nicméně oceňují, a to nejen ti z Ochranné služby. Nemohli jsme si totiž nevšimnout širokých úsměvů mužů ze zásahových jednotek, kteří si „hráli“ v „killhousu“.

Pouště pochopitelně nejsou jediným místem, kde policisté používající automobily trénují, ovšem jakožto areál nabízí poměrně věrně simulované podmínky, které třeba na tradičním polygonu nenajdete. Za nás jedině dobře a víc takových komplexů!

Načítám