Hlavní obsah

Auta z druhé ruky pod lupou: Známe budoucí bestseller mezi ojetinami a poradíme, jak poznat neférovou nabídku

Foto: Volkswagen Financial Services

Pokud na vás někdo vypálí pojem značkové financování, nejspíš si jej spojíte s nákupem nového vozu, nicméně tento finanční produkt se nabízí i pro ojetiny, o čemž ví čím dál více lidí.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Zatímco trh s novými vozy nám všeobecně pozvolna roste, tak u ojetin spíše lehce klesá, ovšem s výjimkou několika společností zabývajících se prodejem či financováním ojetých aut. Nárůst zájmu o ojetiny například zaznamenaly značkové programy koncernu Volkswagen, tedy Škoda Plus i Das Welt, stoupající trend hlásí i leasingovka Volkswagen Financial Services.

Samozřejmě platí, že čím je o nějaké zboží větší zájem, tím roste i jeho cena, auta z druhé ruky nejsou výjimkou. Na druhou stranu to etablované značkové programy koncernu Volkswagen kompenzují tím, že neprodávají kdejakou ojetinu, ale jen vozy s prokazatelnou historií, kolikrát ještě v tovární záruce, obvykle s českým původem a většinou bez oprav na nosných částech karoserie.

U Volkswagen Financial Services je navíc zajímavé, že společnost nabízí s financováním prověřených ojetin podobné služby jako u nových vozidel. Jde například o výhodné servisní prohlídky v autorizovaných servisech, přezouvání pneumatik, značkové pojištění, prodloužení záruky nebo nízké splátky.

Foto: Volkswagen Financial Services

Nejpopulárnější ojetina v Česku? Vítězí Škoda Octavia, mezi SUV pak Kodiaq.

Na českém trhu nejvíce frčí ojeté škodovky, konkrétně Octavia, Superb, Scala, Fabia a z SUV jde o Kodiaq, Karoq a Kamiq. Pod hlavičkou Volkswagenu lidé nejčastěji chtějí Passat, potom Golf a Tiguan. Průměrný nájezd u nejžádanějších ojetin je 145 tisíc km a stáří 4 roky, nicméně nezanedbatelný podíl tvoří i roční vozy s nájezdem do 30 000 km.

Pozor, zajímavost! „Velký zájem vzbudila značka Cupra, takže v segmentu ojetých vozů v následujících letech čekáme vozy Formentor,“ upozorňuje na budoucí žádanou ojetinu Jiří Beran ze společnosti Volkswagen Financial Services.

Typy financování

Ojetý vůz si můžete v základu financovat dvěma způsoby, a to buď platbou hotově nebo na splátky, přičemž splátky jsou lidmi častěji preferované. Přece jen nemusí z kapsy vyndat najednou větší obnos peněz.

Některé leasingovky vám budou mladou ojetinu financovat maximálně pár roků, nicméně u Volkswagen Financial Services jde o délku až 6 let na až 12 let starý vůz. Zajímavostí také je, že se průměrně financovaná částka ojetiny u této společnosti pohybuje okolo 411 tisíc korun.

Foto: Volkswagen Financial Services

Volkswagen Financial Services nabízí financování na až 6 let pro až 12 let stará auta.

Zeptali jsme se i na nejvyužívanější typ financování ojetin, tedy jaký produkt u Volkswagen Financial Services lidé volí nejčastěji.

„Aktuálně nejvíce zákazníci využívají úvěr s poslední nerovnoměrnou splátkou, takzvaný chytrý úvěr, kdy si klient na začátku zvolí výši úvěru, výši poslední splátky a délku úvěru. A právě poslední splátka volitelná v rozmezí 20 až 60 % vstupní ceny vozu jde pak plně či částečně uhradit z vlastních zdrojů, z utržené sumy po prodeji auta dealerovi nebo si tuto splátku lze nechat rozložit do delšího období,“ vysvětluje specialista Jiří Beran.

Druhou nejčastější možností je standardní úvěr (akontace + rovnoměrné splátky) zahrnující také komplexní pojištění vozu i prodlouženou garanci. Pokud jde o operativní leasing, tak ten společnost Volkswagen Financial Services na ojetiny standardně neposkytuje.

Podvody a neférové nabídky

V rámci pořízení ojetého vozu ovšem můžete narazit na některé nepříjemnosti nebo se dokonce dopustit určitých chyb.

Častým přešlapem je tzv. „láska na první pohled“, kdy se do auta z druhé ruky ihned zamilujete a přehlížíte problémy typu stočený tachometr, zatajená havárie, prodej vozu osobou v exekuci, zfalšovaná servisní kniha nebo třeba zfalšované datum první registrace (typicky při dovozu auta z ciziny).

Foto: Volkswagen Financial Services

Pozor na lásku na první pohled. Ojeté auto se vyplatí nechat prověřit nebo jej koupit od renomované společnosti, která na jasnou historii dbá.

Zejména servisní záznamy i historie hrají klíčovou roli, proto je bezpečné sáhnout po ojetinách ze značkových programů, kde jsou vozy podrobně prověřovány.

Jak tedy nenaletět?

  • Zkuste se zaměřit na auta s českým původem. U těchto vozidel je většinou historie nájezdu km lépe dohledatelná a pokrývá průběžně celý provoz auta.
  • Zaměřte se na vozy, u kterých bude jejich provoz co nejlépe zdokumentován. Tedy mají servisní knížku (pozor na falzifikáty), protokoly z STK, servisní zakázky.
  • Sledujte opotřebení interiéru vozidla, například ošoupaný volant a krytky pedálů nebo naopak zcela nový volant a nové krytky pedálů mohou naznačit, že najeté kilometry neodpovídají stavu interiéru.
  • Spočítejte si průměrný roční nájezd auta. Například u firemních vozidel nebývá nájezd pod 20 000 km ročně příliš častý. Stejně tak u velkých limuzín, které si lidé kupují spíše pro časté ježdění, než aby jim stály v garáži.

Ale nemusí jít jen o samotné auto, nýbrž rovněž o financování, které vám dneska poskytne i malinký bazar. K tomu nám z Volkswagen Financial Services opět poslali několik tipů, jak poznat neférovou nabídku:

  • Prodejce soustředí pozornost na samotnou výši splátky, kterou nastavuje co nejníž. Zákazník si ale nevšimne, že se mu v kalkulaci prodloužila délka splácení, a kvůli tomu ve výsledku zaplatí mnohem víc.
  • Pozor také na akční nabídky, kdy je jedna část nabídky snížena třeba až na nulu, ale na druhé straně navýšena jiná složka.
  • Vždy posuzujte nabídku komplexně a spočítejte si, kolik zaplatíte za celé financování včetně pojištění, poplatků, zůstatkové ceny a tak dále. Zajímat by vás měla konečná částka zaplacená spotřebitelem (vámi).
  • Porovnejte si u nabídek koeficient RPSN, tedy roční procentní sazby nákladů, který je vám prodejce povinen předložit. Ukáže vám skutečnou míru ročního navýšení úvěru včetně všech skrytých poplatků.

Zdroj prověřených ojetin

Ve značkových programech pro prodej ojetin se často objevují vozy z operativních leasingů, kterých se někteří bojí, nicméně tato auta mají velmi často původ v Česku, jasně prokazatelnou historii, vyřešené svolávací akce a hlavně jasně daný stav.

Foto: Volkswagen Financial Services

Auto vrácené z operativního leasingu je před převzetím důkladně zkontrolované.

O vozech z operáků totiž koluje řada legend, ovšem automobil vrácený z operativního leasingu musí stavem odpovídat stáří a najetým kilometrům, což u vozidel pronajímaných společností Volkswagen Financial Services zkontroluje technik od Dekry.

Názorně se můžete na vrácení auta z operáku podívat na videu, protože tyto modely pak tvoří významný zdroj ojetin ve značkových programech. Ať případně víte, do čeho jdete a co od vozidla (ne)očekávat.

Značkové financování tedy není jen výsadou nových aut, ale u některých leasingových společností také ojetin, ty navíc často přidávají praktické nadstandardní služby typu výhodný servis či pojištění. Díky tomu může být provozování automobilu z druhé ruky spojené s daleko méně obavami a bez nečekaných překvapení.

Načítám