Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Zlomená ruka, vymknutý kotník, pohmožděná noha, dočasná ztráta zraku na jedno oko, fixované zápěstí a jistě by vás napadly další desítky úrazů, které se vám mohou stát a přímo ovlivnit vaši schopnost řídit.
Podle námětu serveru Kalkulátor.cz (děkujeme) jsme se zeptali na Policejním prezidiu a pojišťovně Kooperativa, jak se věci mají, když má člověk nějaké zdravotní omezení, ale přesto usednete za volant. A nedejbože, pokud zaviní nehodu.
Litera zákona je jasná v tom, že jakožto řidiči máme povinnost se přizpůsobit okolním podmínkám, dopravně technickému stavu vozovky, svým schopnostem (jeden z důvodů, proč de facto nejde pokutovat pomalá jízda) a svému zdravotnímu stavu.

Jakožto řidiči musíme svoji jízdu přizpůsobit řadě faktorů, například i zdravotnímu stavu.
Více (přesněji) nám silniční legislativa o zdraví neříká a ani nerozebírá konkrétní případy, například právě zlomenou nohu. Musíme tak vycházet z toho, že dopady případného úrazu musí řidič v prvé řadě vyhodnotit sám.
Tedy mám-li vymknutý kotník nebo naražený palec na levé noze a řídím automat, tak to asi nebude takový problém jako zlomená pravačka. A to samé jde uvést na příkladu se zlomenou rukou, kdy zdravou levou rukou s automatem odřídíte s trochou umu i Chorvatsko (což tedy nedoporučujeme), ale s manuálem už je řízení „jednoruč“ daleko větší hazard.
Pokuta i zákaz jízdy
Nicméně mezi řidiči se najdou i takoví střelci, co by za volant usedli klidně s oběma rukama v sádře. A s ledovým klidem by byli přesvědčeni, že je to v pořádku.
Jakmile má řidič nějaké dočasné zdravotní omezení ovlivňující jeho schopnost ovládat vozidlo, například právě zlomenou ruku či nohu, tak bude jeho osud při silniční kontrole v rukou policisty.

Řízení, noha v sádře a silniční kontrola? Může to skončit i zákazem další jízdy.
„Každý případ se řeší individuálně. Policista při silniční kontrole zhodnotí situaci a zdravotní stav a zejména řidičovy schopnosti bezpečně ovládat vozidlo. Zjišťuje například, zda zranění omezuje schopnost ovládat pedály, řízení či jiné prvky nutné k řízení,“ uvádí pro Garáž.cz kapitánka Violeta Siřišťová z Policejního prezidia.
Kromě toho tisková mluvčí dodává, že při posuzování situace bude v případě zlomeniny ruky či nohy hrát velkou roli, jestli je to pravá nebo levá končetina.

Míru ovlivnění schopnosti řídit zraněním bude policista zkoumat individuálně.
Pokud řidič nepřizpůsobí své chování zdravotnímu stavu, může se dopustit drobného přestupku na stejné úrovni jako vyhození nedopalku z okna nebo parkování na chodníku. Na místě jde o pokutu ve výši od domluvy po 1 500 Kč, ve správním řízení od 2 000 do 5 000 Kč, plus náklady na řízení 2 500 Kč. Vždy bez bodů. Policista však může řidiči zakázat další jízdu.
Dopravní nehoda
Bohužel ne každé řízení se zdravotním omezením končí zachycením silniční kontrolou, ale objevují se i případy, kdy řidič (nejen) kvůli zranění způsobí dopravní nehodu. A pokud je taková nehoda vážná, tedy s následky na zdraví či životě, jsou tresty výrazně přísnější, nebo dokonce skončí u soudu, kde se hraje o kriminál.
„Podle závažnosti následků se klasifikuje nehoda jako přestupek, nebo trestný čin. Z této klasifikace dále vyplývá způsob potrestání. A samozřejmě při vyšetřování samotné dopravní nehody je pro nás důležité i to, jestli byl řidič způsobilý k řízení,“ vysvětluje Siřišťová.
Řečí legislativy je dopravní nehoda s usmrcením nebo těžkou újmou na zdraví potrestaná do 10 let odnětí svobody, 6 body do karty řidiče a zákazem řízení po dobu nejméně 18 měsíců (běží od doby propuštění z vězení).

Způsobili jste nehodu se zraněním? To už je vážný malér.
Dopravní nehoda s ublížením na zdraví je pak ve správním řízení ohodnocena dvojnásobnou pokutou za přestupek vedoucí k nehodě, 6 body do karty řidiče a zákazem řízení na 6 až 18 měsíců.
Pokud k nehodě bez zranění povede jiný přestupek, tak se trest odvíjí podle něho. Takže jestli způsobíte nehodu bez zranění (tedy jen pomačkané plechy) například kvůli nedání přednosti v jízdě, pak je to za 2 500 až 3 500 Kč na místě, popřípadě za 4 000 až 10 000 Kč ve správním řízení. A vždy za 4 body.
Jestli nehodu bez zranění zaviníte kvůli oné zlomené noze ovlivňující vaši schopnost ovládat vozidlo (třeba nedobrzdíte před autem před vámi a nespadnete klasifikačně do jiného přestupku, například nedání přednosti), tak jste v tom do zmíněných 1 500 Kč na místě, případně od 2 000 do 5 000 Kč ve správním.
Jak to vidí pojišťovna?
Milan Káňa z Kooperativy nám na náš dotaz ohledně zaviněné nehody způsobené zdravotním omezením odpověděl, že pokud se pojišťovna o takové kolizi vůbec dozví (řada nehod jde řešit euroformulářem), tak může zkoumat přímou souvislost mezi hendikepem řidiče a vzniklou pojistnou událostí.
„Pokud by se prokázalo, že ano, například že se noha v sádře zachytila mezi pedály a řidič nemohl včas zabrzdit, tak bychom po klientovi (viníkovi) mohli část vyplaceného pojistného plnění vymáhat,“ vysvětluje Káňa.
Pokud pojišťovna zjistí, že zdravotní hendikep řidiče měl přímou souvislost se vznikem nehody, tak může část škodního plnění vymáhat po viníkovi nebo mu krátit plnění havarijní pojistky.
„Pokud by šlo o škodu z havarijního pojištění, pak bychom mohli klientovi pojistné plnění krátit. Nicméně, nepamatuji si, že bychom v poslední době takový případ řešili,“ dodal tiskový mluvčí Kooperativy.
Z koopky nám ale přišel ještě trochu související příklad, kdy jistý řidič chtěl popojet se svým autem na parkovišti, ale nesundal si lyžáky (a to je podobné, jako mít nohu v sádře) a naboural jiné auto. Pojišťovna tehdy po viníkovi s lyžáky část plnění zpětně vymáhala.
Pokud tedy nejste zdravotně v pořádku, zvažte, jestli za volant vůbec usednete, protože maléry číhají na každém kroku a čas vrátit nejde. Pokud si nejste s řízením s ohledem na zranění jistí, zeptejte se svého lékaře, který by vám měl být schopen poradit a řízení (ne)doporučit.