Hlavní obsah

S autem nemusíte vždy do servisu. Tyto jednoduché úkony zvládne doma i naprostý motoristický laik. A díky tomu ušetříte

Foto: Shutterstock/ godi photo

S každou „blbostí“ nemusíte hned jezdit do servisu. Spoustu drobností si na autě zkontrolujete a případně vyřešíte sami. Moderní vozy lidem moc prostoru pro experimenty nedávají, ale zkontrolovat stav některých důležitých věcí snad zvládnete.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Některé běžné servisní úkony si zručnější motorista jistě zvládne udělat sám, pokud tedy má kde a disponuje potřebným nářadím. U některých aut jsou záležitosti jako výměna sacího či kabinového filtru vskutku triviální záležitost, stejně tak třeba výměna zapalovacích svíček a motorového oleje a olejového filtru.

Odvážnější se klidně pustí i do větších mechanických oprav, jako jsou třeba výměny komponentů podvozku a brzd, ale to už vyžaduje aspoň základní dílenské vybavení a především zkušenosti a znalosti. Sice si dnes pomocí internetu najdete všechno, s tímhle však opatrně, ať neuděláte nějakou hloupou chybu.

Pro zkušené motoristy, kteří celý víkend stráví zavření v garáži pod svým autem, budou tohle asi triviální rady. Jenže vůz vlastní také spousta lidí, již ho někdy zcela zbytečně vozí do servisu kvůli věcem, které si mohou vyřešit svépomocí zdarma a snadno. Takže co si zvládnete na autě zkontrolovat sami?

Kontrola (a doplnění) provozních kapalin

Moderní auta potřebují ke svému provozu spoustu kapalin. A teď nemyslíme jen benzin či naftu. V motoru máte olej, pak je tu kapalina chladicí a také kapalina brzdová. To jsou ty hlavní, které můžete kontrolovat a případně doplňovat sami. Samozřejmě je nejprve potřeba zjistit stav a jakmile se některá z těchto kapalin začne ztrácet, je potřeba to řešit v servisu.

Foto: Luca Santilli / Shutterstock.com

Kontrolu motorového oleje zvládnete snadno. Není dobré čekat, až na vás začne auto pípat, že má málo oleje. Navíc některá starší vozidla kontrolu hladiny vůbec nemají.

Hladinu a stav motorového oleje byste měli kontrolovat pravidelně, a pokud má auto ještě klasickou měrku pro kontrolu hladiny, nic tomu nebrání. V návodu k obsluze k vozu je uvedeno, jak na to. Měrka je ale snadno přístupná z motorového prostoru. Bohužel spousta moderních aut už disponuje jen elektronickou měrkou.

Foto: Shutterstock / Everyonephoto Studio

Na expanzní nádržce chladicí kapaliny je hned vidět, jestli je jí v autě dostatek a jak vypadá.

Hladina chladicí kapaliny lze odečíst z expanzní nádobky, stejně tak hladina kapaliny brzdové. Zatímco motorový olej u starších aut pomalu mizet může (respektive se to považuje za vlastnost), ztrácení chladicí a brzdové kapaliny je problém a s tím musíte do servisu. Hlavně pokud jde o kapalinu brzdovou.

A ještě taková maličkost - pozor na to, kam doléváte vodu do ostřikovačů. Některá auta nemají zcela jednoznačně označené nádržky, tak ať vodu na okna nelijete do chladiče.

Kontrola pneumatik a výměna kompletních kol

Pneumatiky byste neměli kontrolovat jen na konci sezony, ale pravidelně. Ačkoli dnes mnoho aut už hlídá tlak v pneumatikách (od listopadu 2014 to musí dělat povinně), není od věci čas od času si tlaky v pneumatikách změřit. Ať už doma jednoduše manometrem, nebo aspoň na benzince, kde můžete kola i dofouknout.

Foto: Dalibor Žák

Vypadají vaše gumy takhle? Tak s takovými z auta hned pryč! I starší vozy si zaslouží kvalitní pneumatiky.

Vedle tlaku hlídejte také hloubku dezénu. Ačkoli je zákonná hranice 1,6 mm, cokoli pod 3 mm už je na pováženou, protože se pak vlastnosti pneumatik hlavně v dešti začínají rapidně zhoršovat. Pozor také na nestejně sjetý vzorek a boule na pneumatikách. Nerovnoměrně ojeté gumy značí rozhozenou geometrii podvozku, boule na pneumatikách jsou už nebezpečné vady a vyžadují výměnu. Opravit to nejde.

Pokud máte dvě sady kompletních obutých kol, určitě si je zvládnete vyměnit sami. Potřebujete jen zvedák a klíč na povolení kol (auta je mívají v základní výbavě). Je s tím samozřejmě práce a trochu se zamažete. Je potřeba ale myslet na to, že kola by měla být i vyvážená a profesionální vyvažovačkou doma asi nedisponujete. S tím už musíte do pneuservisu.

Čištění auta a kontrola karoserie

Sami určitě zvládnete také základní očistu. Nikdo vám nebrání odvézt auto na profesionální mytí, kde se vám o něj velice pěkně postarají, ale pro spoustu lidí je péče o vlastní vůz uklidňující. Kartáčová myčka není ale nejlepší řešení, zejména pokud chcete auto opravdu důkladně čisté. Kartáče se nedostanou všude a například zádveří, podběhy či odtokové kanálky musíte tak jako tak vyčistit důkladně ručně.

Foto: Dalibor Žák

Kartáče automatických myček se nedostanou všude. Když už to nechcete dělat sami, tak auto jednou začas svěřte do péče detailingovému centru. Uvidíte, jak najednou prokoukne.

Udržujte v čistotě i interiér. Doma také přece neluxujete jednou za rok. Na palubní desku stačí vlhčený hadřík, sedačky a koberce můžete aspoň vyluxovat, případně použít mokrý vysavač, který ze sedaček dostane opravdu hodně špíny. Každopádně s celým autem máte tak na dvě až tři hodiny co dělat.

Záznam nestandardních projevů auta

Sami si určitě můžete všimnout, že vaše vozidlo dělá něco neobvyklého, co normálně nedělalo. Pokud pozorujete nějaký podivný zvuk či vibrace, je dobré si to zaznamenat a následně se poradit v servisu. Začíná auto hůře startovat? Ozývá se z předního zavěšení klepání? Vibruje auto při brzdění? Roste mu spotřeba paliva či ztrácí výkon?

Foto: Tomáš Kopečný

Dělá auto něco jinak? Klidně si neobvyklé projevy při jízdě -jako různé hluky a vibrace - zapište. Servis se na ně pak zaměří.

Zkušený motorista bude hned vědět, jestli jsou to brzdy, zavěšení nebo třeba jen něco povoleného pod autem. Ale kdo si není jistý, ať raději svěří auto specializované dílně, kde hned budou vědět. Dost toho o vozu prozradí i palubní diagnostika, ale tohle nechte jen na lidech, kteří vědí, co dělají.

Co vyřeší jen servis

Samozřejmě jsou mezi námi nadšenci, jejichž výbava garáže si nezadá s profesionálním servisem, ale těm těžko můžeme radit, jak se mají o své auto starat. Pro všechny ostatní jsou tu autoservisy, které si s náročnější prací určitě poradí.

Foto: Škoda Auto

Pravidelné prohlídky v odborných servisech nepodceňujte. Zkušený mechanik rychle pozná, kde je problém. A hlavně ho bude umět hned vyřešit. Většinou…

Mezi úkony, které auta běžně potřebují, patří například seřízení geometrie podvozku. Vozy se složitějším zavěšením ji mohou potřebovat klidně každé dva roky. Vozidla, která jezdí hodně, si zaslouží seřízení geometrie každý rok.

Určitě je dobře, když auto vozíte do servisu každý rok. Udělá se kompletní diagnostika, hledají se chyby a problémy a ty pak lze řešit. Moderní automobily toho přes počítač o sobě prozradí opravdu hodně a zkušený a kvalitní servis bude už dopředu vědět, že se někde rodí problém. A může ho vyřešit relativně levně ještě dřív, než napáchá drahé škody. Rozhodně prohlídky vozu odborníkem nepodceňujte.

Načítám