Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Model CLA, kompaktní čtyřdveřový fastback, byl v bezpočetné nabídce Mercedesu vždy spíš tak trochu do počtu – hezká tvářička s elegantně splývavou zádí, ale naprosto konvenční technika třídy A. Pro jeho třetí generaci si ale ve Stuttgartu přichystali spoustu zásadních překvapení.
Ladně tvarovaný sedan se splývavou zádí má rozměry podobné Tesle Model 3 a stejně jako ona má i elektrický pohon, jenže o generaci pokročilejší. Mercedes do něj totiž vložil veškeré know-how, které získal stavbou superúsporného konceptu EQXX. Základem je 800V elektronická architektura umožňující vysoký nabíjecí výkon, v tomto případě až 320 kW. Za deset minut u nabíječky tak získáte cca 300 km dojezdu a efektivní nabíjení (10-80 %) zabere pouhých 22 minut.

Třetí CLA není jen krásné, ale také mimořádně aerodynamicky účinné s koeficientem odporu vzduchu pouhých 0,21.
Nová je také baterie s vyšší energetickou hustotou (o 20 %), menšími rozměry (o 30 %) a také nižším obsahem kobaltu. Z kapacity 85 kWh se díky neúnavné honbě za efektivitou (propracovaná aerodynamika, chytré tepelné čerpadlo a mnoho dalších) podařilo vymáčknout dojezd až 792 km, což odpovídá nejnižší spotřebě 12,2 kWh / 100 km – to je méně než u městského supermini Dacia Spring!

Nádherné designové detaily prohlubují jeho přitažlivost.
Za část té výjimečné efektivity vděčí CLA i novému elektromotoru s výkonem 200 kW (272 k) s účinností 93 % a jeho kombinaci s dvoustupňovou převodovkou (první převod je pro akceleraci v nižších rychlostech, druhý pro efektivitu v dálničním tempu), o získání energie zpět se postará inteligentní rekuperace (s výkonem až 200 kW), která se dokáže přizpůsobit podmínkám a trase – díky tomu většinu brzdění obstará elektromotor.
CLA 250+ | CLA 350 | |
---|---|---|
Elektromotor | synchronní elektromotor s permanentními magnety | |
Výkon | 200 kW (272 k) | 260 kW (353 k) |
Točivý moment | 335 Nm | 515 Nm |
Pohon | zadních kol | všech čtyř kol |
Převodovka | automatická, dvoustupňová | |
Akcelerace 0-100 km/h | 6,7 s | 4,9 s |
Max. rychlost | 210 km/h | 210 km/h |
Dojezd | až 792 km | až 771 km |
Kapacita baterie | 85 kWh | |
Nabíjení | DC 320 kW, AC11 kW | |
Rozměry (d/š/v) | 4 723/1 855/1 468 mm | |
Rozvor | 2 790 mm | |
Objem kufru | 405 l (+101 l vpředu) |
O pohon nového CLA se však může starat i nejmodernější spalovací motor – konkrétně nový benzinový čtyřválec 1,5l pracující v úsporném Millerově cyklu, navíc s podporou 48V mild-hybridního ústrojí integrovaného do osmistupňové automatické převodovky. Ten dokáže v městských rychlostech přímo pohánět kola, takže většinu manévrování při parkování nebo poskakování v zácpách zvládnete zcela potichu, hladce a bez emisí. Ostatně inženýři zapracovali na odhlučnění a minimalizaci vibrací, aby spalovací motor nerušil ani za běhu. K dispozici budou tři různé výkonové varianty (s pohonem jedné, nebo obou náprav), v nabídce se však objeví až ke konci letošního roku.
To ale nejsou zdaleka jediné supermoderní technologie, které CLA přiváží. Má také zcela nový infotainment (čtvrtá generace MBUX) běžící na 14″ dotykové obrazovce (doplněné 10,25″ digitálním přístrojovým panelem a dalším 14″ displejem před spolujezdcem) s Google mapami, online konektivitou (včetně over-the-air aktualizací) a integrovanou AI (ChatGPT) a nový multifunkční volant k tomu. O pohodu na palubě se bude starat prémiové hi-fi Burmester se 16 reproduktory o celkovém výkonu 850 W a podporou Dolby Atmos. Chybět nesmí ani armáda jízdních asistentů, které se budou starat o vaše bezpečí a budou vám ulehčovat řízení (CLA zvládne autonomní řízení druhé úrovně, tedy pod dohledem řidiče).
Novinek modelu CLA je skutečně spousta a my vám je budeme postupně detailněji odhalovat, jak se bude blížit jeho příchod na český trh v průběhu letošního léta. Tak zůstaňte naladěni na Garáž.cz!