Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Elektrický Lexus RZ je na českých silnicích podobně exotickým zjevením jako desetimilionové Ferrari Purosangue – loni se obou aut prodalo zhruba dvacet kousků. Brzy by se ale elektrickému Lexusu mohlo začít dařit o poznání lépe. Už tak pohledné SUV s nádherně propracovaným interiérem se totiž dočká modernější techniky elektrického pohonu a mnoha dalších vylepšení.
Delší dojezd
Jednou z bolístek, které trápily Lexus RZ, byl omezený dojezd. Modernizovaná verze přijíždí s baterií o vyšší kapacitě (celkových 77 kWh místo 71,4 kWh), což spolu s dalšími zlepšeními efektivity (třeba ve formě evoluce elektrické nápravy eAxle) přidává dojezd cca 100 km (podle verze) – Lexus RZ by tak měl dojet na jedno nabití až 575 km.
Rychlejší nabíjení
Spolu s tím se zrychlilo i nabíjení. Tedy maximální výkon 150 kW zůstal stejný, ale díky integraci systému předehřevu/chlazení baterie (s tím souvisí i nasazení vylepšeného infotainmentu, který konečně umí naplánovat trasu i s nabíjením po cestě) se významně zlepšila nabíjecí křivka. V chladném počasí by se měla doba nabíjení zkrátit až o 30 minut. K tomu vám Lexus přidá i palubní AC nabíječku s dvojnásobným výkonem 22 kW.

Delší dojezd, rychlejší nabíjení a vyšší výkon. RZ bylo modernizováno skutečně důkladně po vzoru bZ4X.
Vyšší výkon
RZ také výkonově posílilo – základní varianta si polepšila o 20 koní na celkových 224 k (proto se místo RZ 300e jmenuje RZ 350e), vyšší poskočila z 313 na 380 koní (teď se jmenuje RZ 500e místo RZ 450e) a novinkou je vrcholná dynamičtější varianta RZ 550e F Sport s výkonem 408 koní.
Spolu s tím inženýři Lexusu zapracovali i na pohonu všech čtyř kol Direct4, který na rovince umí rozdělovat výkon mezi nápravy (přední/zadní) v poměru 60 : 40 (akcelerace) až 0 : 100 (plynulá jízda) a v zatáčkách 80 : 20 až 0 : 100 v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu se zohledněním jízdních podmínek.

V interiéru se uhnízdil nový infotainment se 14palcovou dotykovou obrazovkou. Ten už konečně dokáže plánovat trasu včetně efektivního nabíjení.
Elektronické řízení
Vrcholná varianta RZ 550e F Sport se také může pochlubit dvěma úplně novými technickými vychytávkami. Tou první je elektronické řízení (steer-by-wire), tedy bez mechanické vazby mezi volantem (o vše se stará elektronika s mnoha bezpečnostními pojistkami).
Ten tu navíc není klasicky kulatý (ani moderně hranatý), ale spíš připomíná závodní volant z F1. To proto, že tu nebudete muset v žádné situaci přehmatávat – mezi krajními polohami je rozsah 200 stupňů a dynamicky proměnný převodový poměr se přizpůsobí rychlosti jízdy. V nízkých rychlostech usnadňuje manévrování, v zatáčkách zlepšuje obratnost a na dálnici zvyšuje stabilitu.

Pokud nejste pilot F1, bude vám volant v RZ 550e připadat nejspíš trochu zvláštní.
U Lexusu tento systém vyvíjeli intenzivně několik let, takže byste se na něj neměli bát spolehnout. První dojmy ze zahraničí navíc říkají, že skutečně funguje a prohlubuje řidičský zážitek. Brzy to snad ověříme na vlastní kůži…
Virtuální manuální řazení
Vlastně jde o podobný systém, kterým se může pochlubit Hyundai Ioniq 5 N. Pod volantem jsou pádla řazení jako u normálního auta se spalovákem, jejichž pomocí řadíte virtuální kvalty (má jich osm). RZ limituje zátah podle otáček, má dokonce i omezovač, a navíc ještě vydává zvuky podobné zvuku motoru, takže by zážitek měl být (v rámci možností) autentický.
Výrazně modernizovaný Lexus RZ by tak konečně mohl vystoupit ze stínu a připojit se ke svým úspěšným sourozencům (novým SUV NX a RX a crossoveru LBX), kterým se mimořádně daří a táhnou prodeje japonské luxusní značky (ta si loni v Evropě polepšila o 20 % na celkových 88 tisíc prodaných vozů).
RZ by měl dorazit na český trh letos na podzim. Navíc ho brzy podpoří další dva nové elektromobily, které Lexus slíbil uvést na trh v příštích 12 měsících (první z nich uvidíme ve formě konceptu už v dubnu). Máme se tedy na co těšit…