Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Tuzex, to byla v době socialismu síť obchodů, kde se dalo pořídit zahraniční zboží, hlavně to ze Západu, které v klasických obchodech tehdy nebylo k dispozici. Mezi toto jinde nedostatkové zboží se řadila kosmetika nebo oblečení (třeba džíny), případně spotřební elektronika. V Tuzexu se ale prodávaly i automobily.
Právě auta dostupná jen v Tuzexu byla taková, o nichž běžní zákazníci mohli v řadě případů jen snít. I kvůli nízkému počtu dovezených kusů byla vozidla z Tuzexu drahá, a tak si je mohli dovolit často jen umělci, sportovci nebo tehdejší bohatá vrstva obyvatel jako řezníci, zelináři nebo taxikáři. Výhodou však bylo to, že nebyly žádné pořadníky na auta jako v běžném prodeji, a tak se s čerstvě zakoupeným vozem dalo ihned odjet.
Nejvíce se nabídka tuzexových aut rozrostla v osmdesátých letech. Vybrali jsme ty nejzajímavější kousky, které se v Tuzexu tehdy prodávaly.
Luxusní Švéd
Na začátku osmdesátých let stál na vrcholu nabídky Tuzexu model Volvo 244 GL. Šlo o robustní, prostorný sedan ze Švédska, poháněný čtyřválcem o objemu 2,1 litru naladěným na 79 kW. Zajímavostí na tehdejším československém trhu byl fakt, že všechny v Tuzexu dodávané kusy byly vybaveny klimatizací.
Vůz s délkou 4,9 metru byl dovážen jen po desítkách kusů, kvůli čemuž se prodával jen v některých pobočkách Tuzexu, konkrétně v Praze, Brně, Bratislavě a Košicích.

Volvo 360 se do Československa dostalo v polovině osmdesátých let.
V druhé polovině osmdesátých let pak do Tuzexu dorazil o něco menší model Volvo 360, 4,4 metru dlouhý čtyřdveřový vůz se stupňovitou zádí. Ten se nevyráběl přímo ve Švédsku, ale v Nizozemí, v závodě Born, který Volvo převzalo od automobilky DAF.
Pohon měl na starosti dvoulitrový čtyřválec o výkonu 75 kW spárovaný s pětistupňovým manuálem, uloženým v bloku s rozvodovkou u poháněné zadní nápravy. První stovka aut do Tuzexu dorazila v roce 1985, další vozy následovaly až do roku 1990, byť v posledních letech byl automobil dostupný už jen na individuální žádost.

Volvo model 244 byl hranatý, robustní sedan.
Japonská exotika
Podobnou exotikou jako vozy značky Volvo byla také Toyota Corolla, která byla v Tuzexu dostupná na objednání od roku 1989. Konkrétně šlo o šestou generaci Corolly v provedení sedan s pětimístnou kabinou. Později k nám dorazil rovněž liftback s výklopnými pátými dveřmi.

V Tuzexu se prodávala i Toyota Corolla šesté generace.
Pohon zajišťoval motor o objemu 1,3 litru naladěný na 55 kW a spárovaný s pětistupňovým manuálem.
Oblíbený mrňous od Fiatu
Hodně oblíbený a prodávaný automobil z Tuzexu byl Fiat Uno. Dle dobových statistik se k nám před listopadem 1989 dostalo na 4 500 kusů tohoto malého hatchbacku, který na trh vstupoval jako náhrada za Fiat 127.

Uno bylo prodáváno v třídveřové i pětidveřové podobě.
První vozy k nám dorazily už v roce 1984, jen rok po světové premiéře. Zprvu byly poháněny čtyřválcem o objemu 0,9 litru, který byl naladěný na 33 kW. Později však byl k dispozici nový benzinový litr s bezkontaktním elektronickým zapalováním, nadále naladěný na 33 kW, stejně jako atmosférická vznětová třináctistovka o výkonu 33 kW. V roce 1989 pak následoval taktéž litr, ovšem už s výkonem 37 kW.
První nafťák v Československu
Důležitým milníkem byl Peugeot 309, první osobní automobil se vznětovým motorem, který se ve větší míře prodával na československém trhu. Zároveň šlo o první model této značky nabízený v Československu. Prvních 350 aut do Tuzexu dorazilo v roce 1987.
Pohon zajišťoval vznětový čtyřválec o objemu 1,9 litru naladěný na 47 kW, který byl spárovaný s pětistupňovou, ručně řazenou převodovkou.

Interiér Peugeotu 309.
Peugeot 309 byl zajímavý i sám o sobě, a to nejen svým označením, které se vymykalo tehdejší nabídce. Vůz se totiž měl původně prodávat jako Talbot Arizona, jakmile ale koncern PSA rozhodl o ukončení fungování značky Talbot, byl připravovaný automobil přeznačen na Peugeot. Devítka v názvu pak měla naznačovat, že nejde o náhradu za 305, ale o doplnění nabídky.
Kadett nejen se znaky Opelu
Na začátku devadesátých let byl na českém trhu populární Opel Kadett, i díky tomu, že Opel patřil mezi první oficiální zastoupení zahraničních výrobců u nás. První kadetty k nám nicméně dorazily už před rokem 1989.

Daewoo Racer byl populární i v devadesátkách.
Konkrétně se v Tuzexu v roce 1987 prodával Kadett v podobě pětidveřového hatchbacku se čtyřválcem o objemu 1,3 litru a výkonu 55 kW.
Na československý trh nicméně v roce 1989 dorazil i sourozenec Kadettu, Daewoo Racer. Šlo o licenční verzi Kadettu sedan, auto s délkou 4,26 metru poháněné patnáctistovkou původem od automobilky Isuzu. Daewoo totiž tehdy bylo stejně jako Opel součástí amerického koncernu General Motors.
Daewoo se nicméně prodávalo v pobočkách Mototechny. Auto se k nám dostalo díky tomu, že Daewoo odkoupilo část československých pohledávek v Libyi a jako protihodnota byly dodávány právě sedany Racer.