Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Kdo jste o Babetě neslyšeli (neplést s mopedem Babetta), vlastně se ani nedivíme, protože dnes tato škodovka patří do série zapomenutých prototypů, jelikož to model dotáhl leda na malou ověřovací sérii. Technicky sice šlo o velmi schopný automobil, ovšem omezené výrobní kapacity jej nakonec odsoudily k tomu stát se sběratelským jednorožcem.

Škoda 973 Babeta byla většinou otevřená, ale pár kusů vzniklo v uzavřené verzi.
Zamysleli jsme se nad tím, jak by mohlo vypadat moderní znovuzrození tohoto kdysi nadějného modelu, který se mohl stát centrálním vozidlem vojsk Varšavské smlouvy. Na řadu tak přišel náš dvorní designér Rosťa Prokop, jenž Babetu podle originálního uzavřeného radiovozu vymodeloval.
Základní siluetu virtuálního prototypu tvoří klasické aerodynamické tvary zakončené praktickou useknutou zádí. Proti originálu tu máme zkosenější příď, ačkoli přední maska moderny protažená kolem světel nápadně připomíná styl původního vozu.

Bojový model chrání železářství na karoserii.
Aby bojové auto něco vydrželo, dostalo přední pevnostní nárazník s ochranným rámem, který doplňuje do nárazníku zastavěné přídavné svícení. Pohled pod nárazník pak ještě odhalí, že přední zavěšení kol je nezávislé.
Na bocích moderní Babety najdete hodně široké dveře. Přední se otevírají standardně, ty zadní s dělenými okny odkazujícími na starou 973 jsou kvůli praktičnosti posuvné do boku.
Prahy chrání ochranné rámy, kola jsou ocelová a zesílená, navíc obutá do velkých balonových terénních pneumatik. Když se kouknete nad kola, uvidíte odpružení řešené konvenčními vinutými pružinami.

Zadní dveře jsou dělené a nosí plnohodnotnou rezervu.
Zadní části dominují křídlové dveře se zesílenými panty, protože levé křídlo nosí těžké plnohodnotné rezervní kolo. Koncové osvětlení je naprosto jednoduché, bez designových kreací. Prostý nárazník dále doplňuje rám s nášlapem pro snazší nastupování dozadu. A zadní náprava? Nezávislá s uzávěrkou diferenciálu.
Protože armáda nepotřebuje pouze ostrá bojová vozidla, navrhl Rosťa Prokop i uhlazenější verzi bez terénního příslušenství, kterou by vojsko mohlo užívat například úplně stejně jako česká policie elektromobily Ioniq. Tedy třeba pro jízdu na oběd.
Nebojová varianta vypadá prakticky stejně jako ostrá, jen nemá železářství vpředu, vzadu a na bocích s tím, že zadní stupínek pro nastupování zůstává. Díky absenci rámu máme i lepší výhled na koncovku výfuku vyvedenou dolů, která naznačuje přítomnost vznětového motoru.
Moderní Škoda Babeta je podobně jako třeba Škoda Vojaq 6 × 6 jen virtuálním dílem našeho designéra, takže ji nikde naživo nehledejte. Ovšem pokud by vás zajímaly výchozí originály pro oba vozy, zamiřte do rokycanského vojenského muzea. Baví vás naše kreace? Máme jich celou řadu ZDE.