Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Před časem jsme vás informovali o jednom zajímavém rekordu. Poprvé v historii formule 1 se loni stalo, že by jeden závodník odjel celou sezonu a nezpůsobil týmu jedinou škodu formou havárie nebo kolize s jiným pilotem. Tím šikulou je Pierre Gasly z týmu Alpine a potlesk si zaslouží opravdu velký, protože se mu to povedlo v rekordní sezoně čítající čtyřiadvacet závodů.
Dnes nás ale zajímá opačná strana žebříčku. Kdo tedy za loňský rok utratil za opravy po kolizích největší balík? Suverénním lídrem je stál Williams, která musela z rozpočtu vytáhnout 14,5 milionu dolarů, v přepočtu přes 350 milionů korun! Následuje Red Bull (skoro 6,5 milionu dolarů, převážně zásluhou Sergia Péreze) a trojici „nejlepších“ uzavírá Ferrari s 5 miliony.
Naopak velmi úsporný dokázal být mistrovský McLaren, který za opravy utratil „jen“ 2,4 milionu dolarů. Dařilo se i menším stájím, výdaje týmů Alpine a Haas se bezpečně vešly do třech milionů, Stake se přes tuto hranici přehoupl jen lehce.
Ještě zajímavější je pohled na škody po jednotlivých jezdcích. Na absolutním vrcholu je Sergio Pérez z Red Bullu, za kterého musel tým utratit 4,8 milionu dolarů. To je vedle podprůměrných výsledků jeden z hlavních důvodů, proč Mexičan navzdory platnému kontraktu nebude v týmu příští rok pokračovat. Nahradí ho mladičký Liam Lawson.
Pokud byste čekali, že největším hříšníkem u Williamsu je Logan Sargeant, který v týmu skončil předčasně po patnácti závodech, omyl. Nejvíce škod způsobila jednička týmu Alex Albon, následovaný Francem Colapintem (oba škody v hodnotě kolem 4,5 milionu dolarů). Colapinto ale na rozdíl od Sargeanta alespoň bodoval, ve druhé půlce sezony posbíral pět mistrovských bodů.
Od letošní sezony má veřejnost obzvlášť velká očekávání - Lewis Hamilton v červené kombinéze a souboj o vítězství v podání Ferrari, Red Bullu, McLarenu a Mercedesu by mohl přinést obzvlášť atraktivní podívanou! Do toho máme na startovním roštu šest nováčků – někteří jsou úplně noví, jiní v minulosti neodjezdili celou sezonu. Startovní pole tak značně omládlo. Propíše se to i do statistik nehodovosti? Nechme se překvapit…