Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Proto v ceníku najdeme jen tři motorizace - klasické full-hybridy s pohonem předních nebo všech kol a plug-in hybrid s možností externího dobíjení vybavený vždy čtyřkolkou. Full-hybridu s pohonem všech kol už jsme se na Garáži důkladně věnovali, dojmy z něj do článku shrnul kolega Martin a do videa druhý Standa.
Nedávno se k nám však dostal také plug-in hybrid, kterého jsem se s radostí chopil já. A nakonec s ním najezdil zhruba dva tisíce kilometrů po Evropě, takže jsem v něm strávil opravdu dost času a jeho elektrifikované pohonné ústrojí vyzkoušel v různých podmínkách.
Ale ještě než se k pocitům z vrcholné motorizace Santa Fe dostanu, neodpustím si několik poznámek k designu a interiéru. Co se vnějšího vzhledu týče, přiznávám, že jsem velký fanda. Hranatá a robustně vyhlížející karoserie se mi prostě moc líbí… snad až na zadní partie, u nichž mi příliš nesedí nízko položené svítilny.
Kvalitní, přívětivý a prostorný
Spokojený jsem byl také s interiérem, který v testované specifikaci Style doplněné o paket Premium působí hodnotně, skoro až luxusně. A nejde jen o kvalitní materiály a velice slušné zpracování, ale také o poměrně bohatou výbavu zahrnující například pohodlná, kůží čalouněná přední sedadla s vyhříváním a chlazením, dva na sebe navazující displeje (jeden slouží jako přístrojový panel, druhý patří infotainmentu) s vysokým rozlišením a skvělou čitelností nebo třeba několik USB-C konektorů a bezdrátové nabíjení pro dva telefony.
Kdybych si ale mohl přát ještě něco navíc, toužil bych po masážní funkci a především Matrix LED světlometech. Ani jeden z těchto prvků v ceníku bohužel nenajdeme.
Líbí se mi také spousta praktických odkládacích prostor a péče, jakou Hyundai věnuje ergonomii. V kabině se totiž nachází řada fyzických ovladačů a tlačítek, jež výrazně usnadňují obsluhu auta. Docela šikovný je panel s dotykovými plochami, které patří k ovládání teplotního komfortu. Každá funkce má totiž vlastní ikonu, takže nemusíte nic dlouze hledat třeba v palubním systému. A třeba vyhřívání sedadla či volantu si zapnete rychle a snadno.
Nové Santa Fe patří k vozům, které ve výchozím nastavení po nastartování neustále kvůli něčemu pípají. Pípne kvůli načtení dopravní značky, kvůli změně rychlostního limitu a samozřejmě pípá kvůli překročení povolené rychlosti. Jako ve všech vozidlech vybavených touto dnes povinnou součástí výbavy systém „řve“ kvůli drobnému překročení limitu a často nefunguje správně, takže obtěžuje bezdůvodně.
Výrobce naštěstí přišel se snadným způsobem vypnutí tohoto nesmyslu. Stačí několik sekund podržet tlačítko ke ztišení médií na pravém rameni volantu a akustické upozornění se vypne. Uvítal bych ale také podobně rychlou deaktivaci přecitlivělé výstrahy na nepozornost řidiče, která se ozve snad po každém drobném odvracení zraku stranou. Kvůli jejímu vypnutí jsem už musel do útrob infotainmentu.
Hyundai Santa Fe je k dispozici v pěti-, šesti- nebo testované sedmimístné konfiguraci, která nabízí posuvnou trojmístnou lavici ve druhé řadě a dvě sedadla v řadě třetí. Prostřední lavice poskytuje spoustu prostoru, sedačky úplně vzadu jsou pak určené spíše pro děti nebo pasažéry menších postav. Se svými 182 centimetry jsem se sice dozadu ještě v pohodě vešel, ale nohy jsem už skládal trochu složitě – kvůli vysoké podlaze jsem měl kolena skoro pod bradou.
Když sedadla ve třetí řadě nejsou potřeba, dají se samozřejmě sklopit do podlahy kufru. Manipulace s nimi je jednoduchá.
Zavazadlový prostor testovaného plug-in hybridu je v sedmimístném uspořádání spíše skromný, ale to je u auta této velikosti normální. Za opěradla se každopádně menší zavazadla nebo třeba i větší nákup vejde. Po uklizení sedadel ve třetí řadě, tedy v pětimístné konfiguraci, je ale velikost kufru ohromující. Po roletku objem činí 621 litrů, pokud však zahrneme místo až po strop, pobere Santa Fe díky hranaté zádi až 985 litrů. Potěší navíc dlouhá ložná plocha a nízká nakládací hrana. A po sklopení opěradel ve druhé řadě SUV odveze dokonce až 1 942 litrů.
252 koní a slušná spotřeba
Testovaný plug-in hybrid představuje vrcholnou motorizaci nabídky. Jeho základem je turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru, který dává maximální výkon 118 kW a nejvyšší točivý moment 265 Nm.
Pomáhá mu ale ještě synchronní elektromotor s permanentním magnetem schopný vyvinout 72 kW a 304 Nm. Systémový výkon plug-in hybridní soustavy dosahuje 185 kW a 367 Nm.
Výhodou externě nabíjitelného hybridu je schopnost urazit desítky kilometrů na elektřinu, v případě Santa Fe výrobce udává 54 kilometrů v kombinovaném cyklu a až 65 km v městském provozu. Energii přitom vůz čerpá z lithium polymerové (LiPol) baterie o kapacitě 13,8 kWh.
Mně se na plně nabitý akumulátor povedlo urazit 51 kilometrů, z nichž drtivá většina se uskutečnila po Praze. Jinak jsem ale plug-in hybrid využíval hlavně jako klasický hybrid. Mohlo za to především pomalé nabíjení. Santa Fe totiž zvládá jen 3,3kW dobíjení střídavým proudem, takže doplnění energie zabere nějaké čtyři hodiny.
Jde tak o plug-in hybrid, který se vyloženě hodí zejména k takovému tomu „domácímu nabíjení“ – tedy že ho přes noc zapojíte do sítě v garáži nebo u svého rodinného domu. Nabíjet třeba během nákupu skoro nemá smysl.
A protože já jsem během testování možnost nechat vůz hodiny dobíjet neměl, musel jsem se spokojit převážně s fungováním v klasickém hybridním režimu.
Ale stěžovat si nemůžu. Přestože plug-in hybridní SUV váží hodně přes dvě tuny, elektrifikované pohonné ústrojí o kombinovaném výkonu 252 koní s ním nemá mnoho práce. SUV dokáže zrychlovat velice slušně a hlavně díky pomoci elektromotoru, který nastupuje okamžitě, potěší skvělou odezvou na plynový pedál. Když se k němu po podřazení šestistupňové automatické převodovky a krátkém nadechnutí připojí přeplňovaný čtyřválec, dostaví se dynamika více než důstojná. Využijete ji hlavně při předjíždění.
Jinak totiž „santaféčku“ vyhovuje spíše rozumné tempo a uvolněný přístup k plynu. Zvlášť v zatáčkách. Při změnách směru je totiž cítit nejen značná hmotnost, ale projevuje se také spíše komfortní nastavení vozu. Hyundai dostal poměrně lehké řízení s dlouhým převodem a poněkud měkčí (ale nikoli vyměkle nejistý!) podvozek. A to nemyslím jako kritiku, ani v nejmenším. Naopak, pohodlné naladění tohoto na rodinu orientovaného SUV jsem si na dlouhých cestách vyloženě užíval. Dokonce i v Alpách, kde jsem nasadil pohodové tempo a vychutnával si jízdu jinak než ve sportovním autě - spíš než samotnou silnici jsem si užíval celkovou scenerii.
Skvělý komfort Santa Fe poskytuje také na dálnici, protože i s vysokou hranatou karoserií je sympaticky tiché, a samozřejmě i na nekvalitních cestách s rozbitým povrchem.
A spotřeba? Ty zhruba dvě tisícovky kilometrů, zahrnující přesuny po německých, švýcarských a italských dálnicích i popojíždění v hustém provozu několika větších měst, Santa Fe zvládlo bez nabíjení s průměrem 8 l / 100 km. To mi přijde jako slušný výkon.
Je jen škoda, že se do plug-in hybridu nevejde větší palivová nádrž. Zatímco standardní hybrid má 67litrovou nádrž, PHEV si musí vystačit s nádrží 47litrovou, což znamená častější zastávky u čerpací stanice.
Hyundai Santa Fe plug-in hybrid ve mně zanechal výrazně pozitivní dojem. Líbí se mi na pohled, líbí se mi uvnitř a líbí se mi také, jak jezdí. Prostorné rodinné SUV potěší praktičností, slušnou výbavou a kultivovaným jízdním projevem. Mrzí mě jen menší nádrž, pomalé nabíjení a absence Matrix LED světlometů, které by u tak drahého auta podle mě měly být k dispozici.
Santa Fe PHEV totiž startuje na částce 1 349 990 Kč. Jde o akční cenu, standardní ceníková činí 1 449 990 Kč. Testované provedení Style začíná až na akčních 1 519 990 Kč (standardně 1 619 990 Kč).
Pro srovnání – full-hybrid stojí nejméně 1 099 990 Kč, specifikace Style pak 1 299 990 Kč a s pohonem všech kol 1 349 990 Kč.
Zajímavá je ale také komparace s plug-in hybridní Škodou Kodiaq, která začíná na 1 175 000 Kč. Český konkurent má však jen pohon předních kol a kombinovaný výkon 150 kW. Nad „santaféčkem“ ale Kodiaq vítězí větší baterií (19,7 kWh), dojezdem na elektřinu přes 100 km a rychlým, až 40kW DC nabíjením.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, zážehový, přeplňovaný + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 cm³ |
Výkon | 118 kW (160 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 265 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min. |
Elektromotor | 72 kW (98 k) a 304 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 185 kW (252 k) |
Převodovka | automatická, 6 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 165 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,3 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 1,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 47 l |
Kapacita baterie | 13,8 kWh |
Elektrický dojezd | až 65 km |
Nabíjení | AC 3,3 kW |
Kola a pneumatiky | 255/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 830/1 900/1 770 mm |
Rozvor | 2 815 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 621 l |