Hlavní obsah

Co vše víme o nejočekávanějším elektromobilu roku 2025? Tesla Model Y Juniper možná opět zahýbe trhem

Foto: NY Mammoth

Když byl uvedený první Model 3 od Tesly, tak mu za deště upadávaly nárazníky a kvalita nebyla kdovíjak valná. Postupné modernizace vyvrcholily až k faceliftu jménem Highland, který ukázal, zač je toho moderní efektivní elektromobil. To samé teď čeká sesterský Model Y, který se stal v roce 2023 nejprodávanějším autem světa. Zopakuje svůj úspěch?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Elon Musk ohlásil, že v roce 2024 Model Y Juniper nebude a že současné ypsilon dostane aktualizace, což se skutečně stalo. Přibyla například sedmimístná verze, verze s dlouhým dojezdem a zadním pohonem nebo řada softwarových vylepšení.

Kdekdo se dovtípil, že modernizovaný SUV elektromobil dorazí v roce 2025, a jak se ukázalo později, očekáváme příchod i levnějších vozů postavených na platformě Y a 3 a s využitím prvků Cybercab.

Každopádně Model Y Juniper už se prohání v maskované podobě v Americe i Číně, kde se chystá jeho prvotní výroba. Předpokládá se nicméně, že pro Evropu se auto bude dělat nadále v berlínské Gigafactory, kde se aktuálně staví další hala.

Z dostupných špionských fotek odhalujeme, že modernizované (aerodynamičtější) Y nabídne štíhlé dělené přední světlomety a zadní lampy sdružené světelnou lištou, v níž bude nápis TESLA.

Interiér by měl kopírovat kabinu Modelu 3 Highland, o čemž svědčí i přítomnost ambientního osvětlení (to je aktuálně jen u čínských ypsilon). Ve hře je i lepší audio, ventilovaná sedadla, zadní zábavní tablet, volant bez ovládacích páček a pro provedení Performance sportovnější sedadla.

Foto: Lukáš Kukla

Interiér Juniperu by se měl nést ve stylu Modelu 3 Highland (na snímku).

Očekává se vylepšení kvality materiálů, nasazení lepšího odhlučnění, dále by auto mohlo dostat dvě bezdrátové nabíječky mobilů, více úložného prostoru uvnitř, nové možnosti pro čalounění. Spekuluje se o větším a rychlejším infosystému s 5G připojením (může se lišit napříč trhy). Pro Čínu se možná ukáže šestimístná varianta s delším rozvorem.

Takhle vidí Model Y Juniper talentovaný korejský designér NY Mammoth:

Z hlediska pohonu by auto mohlo dostat nové bateriové články, což by prodloužilo jeho dojezd. Určité zdroje hovoří o přítomnosti akumulátoru s kapacitou až 95 kWh (využívá Model S a Model X), což by z Modelu Y Juniper nejspíš udělalo teslu s nejdelším dojezdem vůbec.

S lepším akumulátorem souvisí i zrychlené nabíjení a vyšší výkon elektromotorů. Podobně jako u Highlandu pravděpodobně projde revizí systém odpružení, aby vůz nabídl vyšší cestovní komfort.

Foto: NY Mammoth

Tesla Model Y vs. Juniper pohledem designéra NY Mammoth.

Ačkoli se seznam změn může zdát rozsáhlý, cenově by se auto mělo držet na současných rozumných hladinách, protože trojka i ypsilon jsou zejména v Evropě cílené na masy. Připomeneme, že aktuální Model Y začíná na sumě 1 094 900 Kč s dojezdem 455 km.

Pokud si Juniper udrží podobnou (nebo nižší) základní cenu, mohl by si v roce 2025 pojistit titul nejprodávanějšího auta Evropy, či dokonce světa. A konkurenci opět uteče o notný krok kupředu. Více informací se snad dozvíme zkraje ledna, kdy by se vozidlo mělo ukázat. Ale u Tesly nikdy nevíme, může to být klidně zítra…

Načítám