Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Možná nejhorší situace ale nastává na parkovištích u nákupních center. Souvisí to samozřejmě s tím, že většina lidí shání dárky nebo se zásobuje jídlem. Není divu, že parkoviště se pod náporem návštěvníků stávají přecpanou džunglí. Navíc docela nebezpečnou.
Kde je totiž hodně lidí a hodně aut, logicky roste riziko, že dojde k bouračce. Portál nehod dokonce nedávno na sociálních sítích publikoval zajímavý poznatek, že podle dat právě během listopadu a prosince dojde k téměř pětině všech ročních nehod na parkovištích u obchodních center. Největší šrumec samozřejmě panuje v pátek a v sobotu, kdy jsou nákupní domy nejrušnější.
Portál nehod dále uvádí, že za nehody často mohou nepozornost, chyby při parkování nebo přehlížení přednosti zprava. Když se nad těmito příčinami zamyslíme, zjistíme, že spolu výrazně souvisejí.
Z vlastní zkušenosti mám pocit, že právě přehlížení přednosti zprava představuje největší nešvar českých řidičů na parkovištích. Přednost zprava se na parkovištích uplatňuje, pokud to není dopravním značením řešeno jinak. Jenže řidiči často mají pocit, že přednost mají ti, kteří se pohybují po komunikacích směřujících ven nebo dovnitř parkoviště. Jako by jeli na hlavní silnici. Je to pocit mylný - tedy pokud, jak už bylo řečeno, parkoviště neřeší přednost dopravním značením.
Když už k nehodě na parkovišti dojde, většinou se tak děje v nízkých rychlostech, takže následky nebývají příliš vážné. Ťukance odnese lak, může se promáčknout nárazník nebo jiná část karoserie a podobně. Zdravotní důsledky pro posádku časté nejsou.
I tak je to ale nepříjemnost, kterou budete muset řešit. A nemyslíme tím jen opravu vozu. Takovou událost je totiž potřeba řešit jako jakoukoli dopravní nehodu.
Potom zjednodušeně řečeno platí, že pokud nedojde ke zranění osob, škodě na majetku třetí osoby či zařízení komunikace nebo je zjevné, že vzniklá škoda na vozidlech nepřekročí 100 000 Kč, a všichni účastníci nehody se shodnou na tom, kdo je viníkem nehody, není nutné volat policii.
V případě drobných kolizí, které končí jen mírným poškozením vozu, nedojde k úniku provozních kapalin a nikdo nebyl zraněn, stačí sepsat společně protokol o nehodě, který byste měli vozit v autě. Tento záznam musí obsahovat identifikaci místa a času dopravní nehody, jejich účastníků a vozidel, její příčiny, průběh a následky. Znovu připomínáme, že pořád platí, že všichni účastníci nehody jsou povinni poskytnout součinnost a sdělit ostatním účastníkům své údaje. Můžete si přivolat i svědky, ale samozřejmě nikoho nemůžete do svědectví nutit.
Pak celou věc řešte jen s pojišťovnou, škoda se nahrazuje z viníkova povinného ručení. Doporučujeme ale vše zdokumentovat. Pokud máte jakékoli pochybnosti nebo druhý účastník nehody nechce/nemůže spolupracovat, policii k nehodě zavolejte.
Policii byste ale měli zavolat i tehdy, kdy viník znám není, například v situaci, kdy po návratu z nákupů najdete svoje auto poškozené. Policisté mají přece jen možnosti, jak hříšníka zjistit a najít. Když se to povede, viníkovi hrozí za přestupek čtyři trestné body a pokuta od 7 do 25 tisíc korun.
Pokud se ho ale nepodaří najít, smiřte se s tím, že opravu buď zaplatíte sami, nebo samozřejmě můžete uplatnit škodu z vlastního havarijního pojištění. Jestli ho tedy máte sjednané.