Hlavní obsah

Na Dakar za obhajobou: Martin Macík má nový kamion na nových pneumatikách a spoustu odhodlání k tomu

Foto: MM Production

Již za dva týdny začíná nejnáročnější závod na světě, maratonská Rally Dakar 2025 v Saúdské Arábii. Jak se na ni chystá Martin Macík jr., úřadující šampion ve třídě kamionů?

Článek

Článek si také můžete poslechnnout v audioverzi.

Dakar je určitě jednodušší vyhrát než vítězství obhájit. Když se s ostatními rvete o první triumf, je to prostě jiné, než když vám jako úřadujícímu mistrovi namalují na záda terč, do kterého se všichni ostatní chtějí trefit. Martina Macíka jr. to ale příliš netrápí: „Na Dakar jedeme bojovat o obhajobu!“

Takhle to ostatně tým kolem Martina Macíka má už posledních pár let, ale letos to v pozici obhájce prvenství bude přece jen trochu jiné. „Nejsem srab, abych se na to vykašlal a skončil v nejlepším. Vím, že na to jako posádka i s kamionem máme a chceme ještě něco dokázat. A také si užít dobrodružství jménem Dakar, získat další zkušenosti, užít si chvíle slávy i ustát ty pády na hubu,“ vysvětluje svou primární motivaci.

Foto: MM Production

Vítězství na Dakaru přineslo týmu Martina Macíka spoustu pozornosti, ale také zvýšilo sázky pro ročník nadcházející. Soupeři si už brousí zuby.

Další motivací je celý konstrukční a servisní tým MM Technology, který připravuje kamion nejen pro něj, ale i pro další týmy. Celkem jich už v Sedlčanech postavili dvanáct, přičemž hned devět z nich se bude účastnit Dakaru 2025. „Na start se postaví tři kamiony nejnovější specifikace EVO4 – náš Bohouš, s dalším pojede Kees Koolen a s posledním Mitchel van den Brink. Na trati se objeví také vítězný Čenda, který pojede v barvách Firemen Dakarteam, a sekundovat mu bude druhé EVO3 s posádkou Italtrans, ke které patří i Danilo Petrucci. Italtrans navíc pojede ještě s jedním starším EVO1. Dva další stroje, EVO2, vyvezou do pouště Martin van den Brink a Tibau Assistance. Na našem podvozku EVO4 je pak postavený kamion Mauricka van Heuela. Bude to tedy hodně zajímavý souboj mezi mnoha generacemi našich kamionů a já osobně se na to velmi těším,“ popisuje obsazení startovního roštu Martin Macík starší, hlava MM Technology.

Foto: MM Production

Bohouš je již čtvrtou evolucí osvědčeného konceptu. Byl vyvíjen nejen s ohledem na výkon a rychlost, ale také odolnost a snadnou údržbu a opravitelnost. A v neposlední řadě pro pohodlí posádky, protože vydržet v tomhle pojízdném mlýnku na maso celé dva týdny, to je prostě masakr.

Tímto sdílením ověřené, vítězné techniky si tým Martina Macíka dobrovolně posiluje konkurenci. „Máme rádi těžký Dakar a máme rádi závodění, takže nám silná konkurence vůbec nevadí. Právě naopak, pomáhá nám ze sebe dostat to nejlepší. Navíc už loni, pokud nebyl vyloženě extrémně náročný terén, tak mezi námi byly rozdíly jen velmi malé a rozhodovaly tak detaily, drobné chyby – technické, řidičské nebo navigátorské. A právě o těch chybách nadcházející Dakar nejspíš bude,“ vysvětluje Martin Macík jr.

Foto: MM Production

Na konci listopadu se tým MM Technology rozloučil s fanoušky a hned na to veškerá technika odjela do přístavu v Barceloně, odkud vyrazila na měsíční cestu do Saúdské Arábie. Tam si ji závodníci na přelomu roku vyzvednou. A pak to celé začne…

A závodní tým MM Technology do něj půjde připravenější než kdy dřív. „Fyzická příprava poslední týdny je fakt tvrdá, bolí mě celý Macík, ale na konci z ní vyjdu silnější. Minulý Dakar mě navíc naučil, jak jet na vítězství, jak si udržet to správné tempo, kdy riskovat a kdy být opatrnější. Tak věřím, že to v lednu zopakuji,“ věří Martin Macík jr.

Foto: MM Production

Do dalšího dakaru vyrazí posádka MM Technology v nových barvách s logy nových partnerů: Pneumatikářskou společností Prometeon a českou značkou nářadí Festa.

Formu posádka evidentně má, vždyť ve Španělsku zvítězila i se starým Frantouv Maroku s novým Bohoušem vyloženě dominovala. Především se vystříhala všech problémů, i přestože závodila s úplně novou technikou. Bohouš je totiž již čtvrtá evoluce osvědčeného konceptu, který se neustále ladí pro vyšší rychlost a spolehlivost zároveň. „Po Maroku jsme celý kamion jen zrepasovali, ale většina věcí zůstala technicky stejná, protože je prostě odolná,“ potvrzuje mechanik David Švanda.

Hlavní novinkou jsou tak pneumatiky Prometeon (dceřiná společnost firmy Pirelli orientovaná na pneumatiky pro autobusy a nákladní auta), nového generálního partnera týmu MM Technology. Jejich vývoj se stihl za neuvěřitelných osm měsíců. „Když jsme se s italským vývojovým týmem Prometeon začínali bavit o tom, co bychom potřebovali, řekli nám, že tak za tři roky. Nakonec ale zapojili všechny síly a dokázali vývoj urychlit,“ vysvětluje Martin Macík jr. Na vývoji nové pneumatiky pracovalo třicet lidí a otestovali na dvě stovky různých směsí.

Foto: MM Production

Největší novinkou jsou pneumatiky Prometeon vyvinuté přesně podle požadavků týmu MM Technology. První půlka závodu bude rychlá na kamenném povrchu, takže právě pneumatiky budou hrát důležitou roli.

„Jsme hrdí, že můžeme pokračovat v naší spolupráci s Martinem Macíkem Jr. a týmem MM Technology,“ pochvaloval si Alexandre Bregantim, technologický ředitel společnosti Prometeon. „Zkušenosti získané během uplynulého roku v různých rally závodech, zejména na Dakaru 2024, nám umožnily testovat a vylepšovat naše pneumatiky. Největší výzvou byla odolnost při vysokých teplotách – musely mít hodně trakce a být pevné, ale zároveň nesměly generovat mnoho tepla. A největší kouzlo bylo to celé vybalancovat. Model S02 Rally je výsledkem neustálé inovace společnosti Prometeon a je navržený tak, aby zvládal jedinečné výzvy Dakaru díky zesílené konstrukci, pokročilé směsi a dezénu optimalizovanému pro extrémní terény.“

Ani dokonalá příprava však není na Dakaru zárukou úspěchu. „Čeká nás celkem 7 700 kilometrů, z toho 5 100 ostrých. Navíc hned druhá etapa bude obávaná 48h Chrono. Tentokrát se však pojede na tvrdém, skalnatém a kamenitém povrchu, pneumatiky tak budou hrát velkou roli. V dunách se pojede až poslední třetina Dakaru. Bude to fakt náročné,“ popisuje novou trasu Dakaru 2025 navigátor František Tomášek. „Ale já slavnostně slibuji, že se pokusím neztratit.“

Načítám