Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Malá auta jsou na ústupu. Nejen proto, že jsou drahá na vývoj a mají nízké marže, takže automobilky dávají přednost výdělečnějším crossoverům. Jde i o to, že se s nimi mnozí lidé bojí jezdit – na silnicích plných mastodontních SUV se za volantem čtyřmetrových prcků totiž necítí moc bezpečně, mají pocit, že je ostatní ohrožují a utlačují…
Ale možná je to celé jinak. Možná si takhle stěžují jen nejistí řidiči a řidičky, kteří by se stejně cítili i za volantem větších aut. V Corse totiž máte hlavu ve stejné výšce jako třeba řidiči Octavie, takže i stejný přehled o dění kolem auta. Corsa navíc drží pětihvězdičkové hodnocení v nárazovém testu Euro NCAP (s vysokým hodnocením pro ochranu dospělých i dětí) a má šest airbagů a balík jízdních asistentů, abyste se v ní mohli cítit bezpečně. A že kolem sebe nemáte masu kovu? Tak to je vlastně výhoda!
Corsa v novém
Loni Corsa prošla modernizací, kterou snadno poznáte podle Vizoru, tmavé, zaslepené masky propojené se světly. Uvnitř si pak kromě nového volantu užijete nový digitální přístrojový štít s novým 10palcovým infotainmentem běžícím na výkonnějším hardwaru. Diesel pod kapotou vystřídal úsporný benzinový mild-hybrid a elektrická verze dostala modernější a efektivnější techniku.
S tímhle mrňousem se totiž snadno všude prosmýknete – snadno se vmáčknete do malých mezer v provozu a parkování je prostě hračka, zvlášť se senzory vpředu i vzadu a couvací panoramatickou kamerou. Corsa se ale neztratí mimo město, je radost s ní svištět po okreskách a honit ji v zatáčkách. Na dálnici je už trochu víc slyšet hluk (aerodynamický a od kol), ale ani dlouhé štreky není problém s ní absolvovat.
Zvlášť se 100koňovým přeplňovaným tříválcem pod kapotou (můžete ho mít se šestistupňovým manuálem nebo za příplatek 40 tisíc s hladce a chytře řadícím osmistupňovým automatem), který má dost síly od nízkých otáček, ale nechá se i točit, a přitom dokáže být při citlivém zacházení příjemně úsporný (není problém jezdit za plus minus šest litrů).
VÍTE, ŽE…
Opel vyrábí svou populární Corsu již od roku 1982 a za tu dobu vzniklo skoro 15 milionů exemplářů.
Pro Corsu je ideální volbou, protože základní 75koňová atmosféra je jen pro velmi nenáročné řidiče a nejvyšší 130koňová verze je dostupná pouze s automatem, a vyjde tak docela draho. Ještě dráž pak vyjde nový mild-hybrid, který sice umí jezdit ještě o něco úsporněji, ale za ten příplatek vážně nestojí.
Corsa tak jasně ukazuje, že vážně není důvod se malých aut bát a utíkat se ukrývat do větších crossoverů, které navenek možná budí bezpečnější dojem, ale fakticky se o moc neliší od svých kompaktnějších sourozenců, a přitom jsou o pár desítek tisíc dražší. A ani není důvod vnímat malá auta pouze jako městská, protože jsou už tak dospělá, vybavená a schopná, že zastanou mnohem víc rolí pro majitele méně náročné na prostor. Hýčkejme si tyhle prcky, dokud ještě jsou…
Ceník Opelu Corsa začíná (díky akčním slevám) na částce 409 990 Kč (1,2l 75 k, výbava Edition), ale rozhodně má velký smysl připlatit si 40 tisíc za přeplňovanou verzi (449 990 Kč), za automatickou převodovku dáte dalších 40 tisíc. Vrcholný 100koňový hybrid s dvouspojkovým automatem stojí dalších 40 tisíc navíc (529 990 Kč), to je však při reálné úspoře paliva 0,5-1 l / 100 km celkem zbytečná investice.
Pokud toužíte po elektrické verzi Corsa-e, připravte si minimálně 809 990 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 199 cm³ |
Výkon | 74 kW (100 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 205 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 203 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,8 s |
Maximální rychlost | 192 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 44 l |
Kola a pneumatiky | 205/45 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 061/1 765/1 435 mm |
Rozvor | 2 538 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 309 l |