Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Ještě jste neutratili všechny peníze za dárky? Super, tak si je schovejte na březen, kdy na trh dorazí záplava automobilových novinek LEGO. Potěší zejména fanoušky formule 1, ale nejen je.
Toyota Supra Mk IV Rychle & zběsile
První novinkou je ikonická oranžová Supra z prvního dílu filmové série Rychle & zběsile, která vypráská i ferrari (a s Domovým monstrChargerem uhraje plichtu). Určitě jste po ní v mládí toužili (stejně jako my) a nyní ji můžete mít. Jen si ji musíte sami postavit – přesně podle základní poučky všech tunerů: „Built Not Bought“ („Postavené, ne koupené.“)
Počet dílků: 810
Očekávaná cena: 1 469 Kč
Chevrolet Corvette Stingray
Ze stejné řady LEGO Technic je i model nejnovější Chevrolet Corvette, osmé generace celkově a první s motorem uprostřed. Navíc v typické žluté, kterou se chlubí i závodní verze. Stejně jako předchozí Supra má také natáčecí přední kola, otevírací dveře a kapotu, pod kterou najdete motor.
Počet dílků: 732
Očekávaná cena: 1 229 Kč
Nákladní sklápěč
Pokud místo vzrušujících supersportů preferujete raději pracovní stroje, pak právě pro vás LEGO rozšířilo nabídku o třínápravový náklaďák se sklápěčkou – skutečně funkční, protože právě o funkčnost jde u řady Technic především.
Počet dílků: 462
Očekávaná cena: 1 229 Kč
Menší monoposty F1
Společnost LEGO prohloubila spolupráci s formulí 1 a výsledkem je ucelená řada monopostů všech stájí nejen v základních řadách Speed Champions (samostatné monoposty s pilotem) a City (monoposty se zázemím), ale také v podobě sběratelských miniatur a dětských modýlků Duplo. Fanouškem F1 se totiž můžete stát v každém věku.
LEGO Speed Champions F1
Počet dílků: 242-275
Očekávaná cena: 639 Kč
Williams Racing FW14B a Nigel Mansell
V řadě Icons po loňském setu McLarenu a Ayrtona Senny přichází na řadu Nigel Mansell s jeho williamsem, s nímž v roce 1992 vybojoval (svůj jediný) titul mistra světa. Připomeňme, že řada Icons jsou spíše jednodušší stavby zaměřené na vzhled a vhodné hlavně k vystavení – ve vaší pracovně nebo obýváku se ale bude skutečně vyjímat.
Tento model bude k dispozici již od 1. ledna 2025.
Počet dílků: 799
Očekávaná cena: 1 949 Kč
Monopost Ferrari SF-24 F1
Po monopostu McLarenu a Mercedesu přichází na řadu letošní speciál Ferrari, se kterým Charles Leclerc a Carlos Sainz vybojovali pro Maranellské druhé místo v poháru konstruktérů. Jelikož jde o řadu Technic, očekávejte mimořádně propracovanou konstrukci věrnou předloze s mnoha funkčními částmi (motor, zavěšení a řízení) – tuhle stavbu si vážně užijete. Zvlášť, pokud jste Tifosi.
Počet dílků: 1 361
Očekávaná cena: 5 899 Kč
Monopost Oracle Red Bull Racing RB20 F1
A nyní přicházíme ke zlatému hřebu mezi všemi novinkami, monopostu Red Bull Racing. A to nejen proto, že si s ním Max Verstappen vyjel mistrovský titul, ale také proto, že nese českou stopu. Navrhoval ho totiž Milan Reindl, český designér ve službách dánské hračkářské firmy (předtím vytvořil například Land Rover Defender, Ford GT nebo Mercedes-Benz G 500). Využili jsme proto příležitosti a zeptali se ho na pár otázek.
Počet dílků: 1 639
Očekávaná cena: 5 899 Kč
Jak dlouho trval návrh modelu?
Včetně vývoje a testování nových dílů zavěšení a odpružení kol trvalo navrhování modelu cca půl roku.
Jaké strukturální části jsou oproti dřívějším modelům monopostů F1 vylepšené?
Model získal nové válce motoru, které se dočkaly větší změny poprvé od roku 1990, kdy byly uvedeny na trh. Přibyly i nové krycí panely. Pneumatiky získaly potisk a hlavně celý model drží značně vylepšený systém zavěšení a odpružení, díky kterému drží světlou výšku i po měsících zatížení. Celkově jsme se snažili o opravdu pevný rám, což je v případě tužkovitého tvaru 63 cm dlouhého monopostu celkem oříšek. Oproti předchozím formulím přibyla i dvoustupňová převodovka a pohyblivá MGU-H jednotka. Jedna sekce modelu obsahuje překvapivě vysoké množství vrtulových listů.
Která část modelu byla nejtěžší?
Nejvíce času ukrojila z vývoje přední náprava. Lámal jsem si nad ní hlavu více než měsíc. Pak mi ale kolega, který ji stavěl několik měsíců po mně, řekl, že se do způsobu, jak jsem vše vyřešil, doslova zamiloval. To mi udělalo nesmírnou radost. Dalším úskalím byly drobné kompromisy kvůli umístění log sponzorů. Nutno však dodat, že spolupráce s firmou Red Bull byla naprosto ukázková a David, který zastupoval tým designérů monopostu, vždy zasílal nákresy a zpětnou vazbu, jak rychle to jen šlo.
Jste fanouškem F1 a Maxe Verstappena?
Max je důvod, proč jsem se ke sledování F1 vrátil. Poslední roky mu fandím a jsem rád, že obhájil titul i letos. Pracovat na zmenšenině RB20 byla pro mě neskutečná čest. Neumím ani popsat tu hrdost, když jsem viděl fotografie, na nichž Max a Checo drží model, který jsem vlastnoručně stavěl v rukou.
Děkujeme za odpovědi a další nádherný model.