Hlavní obsah

Horká elektrická novinka z Francie se dojezdem vyrovná dieselu a uvnitř vás uvítá umělecká galerie

Foto: DS Automobiles

Jmenuje se DS N°8, ale vsadíme se, že pojmenování DS 8 bude pro lidi daleko přirozenější.

Francouzská stáj DS Automobiles představuje úplně nového koně, který má aerodynamiku jako tesla a dojezd na jedno nabití přes 750 km. SUV novinka navíc našla inspiraci v jednom luxusním konceptu a přináší nové číselné značení vozů DS.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pamatujete si na koncept DS Aero Sport Lounge? Tak teď model inspirovaný touto studií přijíždí v sériové podobě. Jmenuje se DS N°8 („číslo osm“) a představuje mimo svěžího číselného značení zcela novou kapitolu této mladé (samostatně od 2014) francouzské značky.

Model se zakrytovaným podvozkem o rozměrech 4,82 × 1,9 × 1,58 m (rozvor 2,9 m) byl navržen s důrazem na tolik důležitou aerodynamiku (vývojáři využili aerodynamický tunel). Díky tomu dosahuje koeficientu odporu vzduchu 0,24, což je stejná hodnota, jakou se chlubí i velmi efektivní Tesla Model X. Automobilka uvedla, že celkové vyladění aerodynamiky (například i díky aktivním mřížkám v předním nárazníku) zvýšilo finální dojezd až o 75 km.

Foto: DS Automobiles

Přední maska i logo jsou podsvícené.

Na silnici bude N°8 pravděpodobně nepřehlédnutelné, a to díky vertikálnímu světelnému podpisu ve tvaru V, který se objevil na elektrické formuli DS zabalené do civilní karoserie. Přední lampy s technologií Matrix mají tři světelné moduly doplněné 8 LED diodami, přičemž nechybí ani podsvícená maska a logo.

Také zadní trojrozměrné lampy jsou stylové a vertikální, tvarované do trojúhelníku. To nejen podporuje aerodynamiku, ale také tvoří unikátní světelný podpis. Výrobce tvrdí, že DS N°8 zezadu poznáte na nejméně sto metrů.

Foto: DS Automobiles

Zadní lampy jsou protažené až dolů.

Na bocích si můžete všimnout elektricky ovládaných klik vpředu a těch zadních integrovaných do sloupku dveří. Do toho výrobce nasadil aerodynamická 21palcová litá kola, která jsou o šest kilo lehčí než standardní dvacítky.

Karoserii si pak můžete obléci do pěti barev s černou střechou. Konkrétně jde o modrou, šedou, bílou, perleťovou bílou a perleťovou černou.

Textil i kůže

Jakmile přijdete k autu, jeho kliky se vysunou a vybídnou k usednutí do novogeneračního podsvíceného interiéru (včetně konzoly, palubní desky), jemuž dominují tři prvky – digitální přístrojovka, široký displej infosystému a čtyřramenný vyhřívaný volant s rameny do tvaru X.

Foto: DS Automobiles

Kabině dominují dva displeje a netradičně tvarovaný volant.

Obrazovky jsou plné animací a digitálních designových prvků, zrychlené rozhraní infosystému používá widgety, stejně jako další novinky napříč koncernem Stellantis. Nepřijdete ani o umělou inteligenci ChatGPT, on-line navigaci se zohledněním pro elektropohon nebo službu Plug & Charge (nabíjení s automatizovanou autorizací).

Středový tunel je dvoupatrový, doplněný voličem směru jízdy, regulací hlasitosti, úložnou schránkou pro mobil čalouněnou alcantarou a dalšími úložnými prostory. Boky středového tunelu jsou potažené a polstrované, aby byly příjemné na dotek a při kontaktu s nohou. To ocení zejména dlouhonozí řidiči.

Foto: DS Automobiles

Sedadla byla inspirovaná konceptem Aero Sport Lounge.

Také štíhlá přední sedadla vyplněná hustou pěnou byla inspirovaná konceptem Aero Sport Lounge a nabízí masáž, chlazení i výhřev včetně ohřívačů krku zabudovaných do integrovaných hlavových opěrek se svítícím logem DS. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 40 : 20 : 40 a nabízí výhřev i ventilaci.

V rámci dvou výbav – Pallas a Étolie – vybíráte z několika exkluzivních interiérů. Tři jsou textilní (látka, alcantara) a dva kožené. Barevně půjde například o kombinaci modré a šedé, černé světlé i tmavé, hnědé nebo elegantně zlaté. Tato barva odkazuje na laky, které se objevovaly na předních maskách luxusních vozidel z 30. let 20. století.

Foto: DS Automobiles

Interiér bude luxusní, prosvětlený a na přání kožený.

Mimo toho se posádka může těšit na odhlučněnou vrstvenou panoramatickou střechu s omezenou propustností světla a rastrovým potiskem. K tanci a poslechu zahraje 14 reproduktorů (včetně dvou střešních) audiosystému Focal Electra o celkovém výkonu 690 W. Krycí hliníkové mřížky reproduktorů jsou navíc gravírované laserem.

Posádka by neměla trpět ani prostorově, kufr má velmi slušný objem 620 litrů a tvar lichoběžníku (hloubka 1,16 m).

Až 750 km

DS N°8 využívá platformu STLA Medium (stojí na ní třeba Peugeot e-3008 a e-5008 nebo Opel Grandland) a 400voltovou architekturu, ve které se zabydlel trakční akumulátor (vyrobeno ve Francii) s využitelnou kapacitou 74 kWh nebo 97,2 kWh.

Francouzské elektromotory pracující v útrobách modelu nabízí celkem tři různé výkony a disponují funkcí dodatečného krátkodobého navýšení výkonu.

Foto: DS Automobiles

DS N°8 má dojezd až 750 km na jedno nabití.

Základní předokolka o výkonu 230 koní (špičkově 260 k) a síle 345 Nm se základní baterkou 74 kWh nabízí dojezd 572 km, spotřebu 12,9 kWh / 100 km a zrychlení z nuly na sto za 7,7 sekundy.

Předokolka s prodlouženým dojezdem (akumulátor 97,2 kWh) je naladěná na 245 koní (špičkově 280 koní) a točivý moment 345 Nm. Její hlavní předností je dojezd až 750 km na jedno nabití. Spotřeba je pak totožných 12,9 kWh / 100 km a zrychlení z místa na stovku autu zabere 7,8 sekundy.

Foto: DS Automobiles

Model přináší nové číselné označení. N° jako číslo. Lidé ovšem stejně asi autu budou říkat DS 8…

Vrcholem je dvoumotorová čtyřkolka o 350 koních (špičkově 375 koní) a síle 511 Nm, která má velkou baterku (97,2 kWh) a předběžný dojezd až 686 km (čtyřkolka totiž umí odpojovat zadní elektromotor v zájmu úspory energie). Spotřeba TOP specifikace je 14,2 kWh / 100 km, zrychlení z nuly na sto 5,4 sekundy. Maximální rychlost každého provedení DS N°8 je omezena na 190 km/h.

Maximální nabíjecí výkon je 160 kW, díky tomu efektivní nabíjení (z 20 % na 80 %) v optimálních podmínkách trvá pouhých 27 minut. Palubní nabíječky umí nabíjet střídavým proudem výkony 11 kW nebo 22 kW, plus nabízí funkci V2L, tedy nabíjení externích zařízení z baterie vozu.

Brzda, plyn?

Novinka od DS je pochopitelně našlapaná další moderní technikou. Chybět nesmí standardní tepelné čerpadlo, nastavitelná rekuperace včetně silné, kamera snímající vozovku a nastavující tuhost odpružení, head-up displej s rozšířenou realitou, noční vidění nebo středové zpětné zrcátko se zobrazením pohledu zadní kamery.

Řidiče podporuje vylepšené autonomní řízení druhé úrovně, prediktivní adaptivní tempomat spolupracující s mapami (pozná, na jaké silnici jste, a dle toho uzpůsobí rychlost), čtení značek, asistenta pro změnu jízdního pruhu (vidí až 75 metrů dozadu) včetně sledovače slepého úhlu, sledování pozornosti řidiče nebo pomocníka pro hlídání dění vzadu při couvání (vidí až 40 metrů vpravo a vlevo).

Bezpečnost zvyšuje také systém proti záměně pedálu brzdy a plynu. Když je namísto brzdy silně sešlápnut plyn a auto detekuje vpředu či vzadu překážku, tak se akcelerace sníží a řidič je o zásahu systému informován vizuálně i akusticky.

Kromě toho má auto parkovací senzory, čtyři parkovací kamery, asistent nouzového brzdění nebo ponárazové brzdění (když dojde k nárazu, brzdy auta se zatnou naplno, aby se předešlo sekundárnímu nárazu).

Vlajková DS N°8 se v Evropě začne prodávat v polovině roku 2025. Ceny jsou zatím neznámé, ale základ odhadujeme od zhruba 1,3 milionu korun.

Načítám